الخميس، مارس ٣٠، ٢٠٠٦

خلاص أنا سبت الازهر


خلاص أنا سبت الازهر
و حكون إنسان جديد
حعيش حياتي و افكر
إزاي أطير بعيد

هيــــــــــــــــه

أنا أصلي كنت نايم
و فجأة صحيت لقيت
إن الناس دول بهايم
فقمت و ابتديت

هيــــــــــــــــه

ابتديت أحسبها صح
و اخترت سكتي
عشان اللقمة بح
و حملا معدتي

هيــــــــــــــــه

طول عمري نفسي أسافر
أبعد من الأقاليم
و يكون الرزق وافر
وبير مليان حريم

هيــــــــــــــــه


حقول للعالم أجمع
خنقني الإضطهاد
مهو لازم حد يدفع
حساب شفط الفخاد

هيــــــــــــــــه

حشجع الحناوي
و حندد بالإرهاب
و ححكيلهم حكاوي
عن عامر لما تاب

هيــــــــــــــــه

حدلع الشواذ
و حوقف جنبهم
عشان همه عزاز
و حبقى زيهم

هيــــــــــــــــه

حعيط عالهولوكست
و اقلبها مناحة
و حكتب عشرين بوست
و اتظاهر بالسماحة

هيــــــــــــــــه


حديها حقوق إنسان
و جمعيات أهلية
و اتريق عالأديان
و الأفكار الرجعية

هيــــــــــــــــه

حتمرمط في السجون
و اعمل كل الحركات
عشان خاطر أكون
ضحية لانتهاكات

هيــــــــــــــــه

مستني الفيزا توصل
و معاها كام دولار
و لحد ده ما يحصل
حولع في السولار

هيــــــــــــــــه

خلاص قلعت العمة
و حلبس البرانيط
مش كده أحسن بالذمة
كده حعجب الشراميط

هيــــــــــــــــه

..............................

با خي قحة

ملاحظة: أبو الليل لا زال في مشوار السجاير و علبة التونة و سيعود قريباً..

30 تعليقات:

السهروردى يقول...

أنت راجل جامد و دماغ
يعيش أبو الليل يعيش يعيش يعيش

نرفع العمة لتحية
:)
الأغنية جامد النياكة
إبعتها لشعبولا يالا

غير معرف يقول...

الله يسامحك يا أبو الليل الأغنية تحفة و الصور مالهاش حل بوست هايل هايل هايل
الله يرحمك يا كريم يا عامر

HIMZELF! يقول...

ثـانية واحدة
معلش أنا برضة يا ابو الليل لسة عمال ببرطع عندك ءاكمني يعني مستحليها وعاجبني المطرح علشان طراوة

أنا عارف ءانك روحت تجيب سجاير و
تونة و قفلت باب المدونة بتاعت الحرس القديم , بس انا عايز اقول حاجة علشان دماغي بتاكلني , كان في حاجات كتيييييرر قوي كان لازم تنقال و متقالتش في المدونة دى
أنت لما كتبت و الناس جت و قرت و ردت .. في الاخر كلنا كدة وصلنا ل ءاية فى النهاية

هل الناس دي فهمتنا و ءاحنا فهمناهم , هل فعلا اتناقشنا بجد ؟
انا مش شايف كدة
انا شايف ءان ءاحنا في الآخر خرجنا برة الموضوع , واحد جة قلك ءالي الأمام و واحد جة يعرف كلمة و واحد قعد يخنق علينا , وأنا في يوم صحيت من النوم بلعب في بتاعي رحت رازعلي كام تعليق...وفي النهاية ءايــة .. ماوصلناش لأي حاجة غير ءان الناس اتقسمت فريقين أو تلاتة وكل شوية بيحاولو يشوهوا صورة التانيين في عيون زينب !!!

أبو الليل لما كتب المدونة كتبها علشان شوية حاجات محددة و واضحة و مترقمه كمان اللي هي الحجات دي

النيل من أصحاب العقائد السماوية والاستهزاء من محدوديتهم المعرفية و قصورهم الذهني لتصديقهم لوهم وجود الله عز و جل

الانحياز المميكن (التوماتيكي يعني) لأي ما يشذ عن العرف السائد و دعم (المضهدين) و (المقموعين) ممن يرفضهم أو يلفظهم مجتمعنا (الرجعي) على حد توصيفهم

تجاهل وجود الإسلام المعتدل و المسيحية المعتدلة و اختزالهما في النماذج الأصولية و السلفية, المتطرفة, مع ملاحظة أنه يوجد ملحدون (فالصو) ينتمون في الواقع لديانة مغايرة و يجدون في واجهة الإلحاد نوعاً من الغطاء التمويهي للنيل من الديانة الأخرى (و هذا غباء مزدوج)

الانفتاح (الانفشاخ) الجنسي بحيث يتم تمجيد حرية (الإنسان) في ممارسة حقه الفسيولوجي دون قمع أو قهر أو رفض من المجتمع (الجاهل المتقوقع الذي يكذب على نفسه).. فالمثقفون النخبويون يستطيعون تفهم حق (الإنسان) في تدليل أعضائه التناسلية بالطريقة التي تروق له, فإن كان لوطياً (فكل واحد حر في طيزه يا أخي) و إن كانت من رابطة السحاق (فده بسبوسها و هي أدرى بيه)

الهوس بكل ما هو غربي لمجرد تحقير الذات

التبشير للغة و المفردات المبهم وترسيخ الهلامية العبثية, بحيث يظل المعنى في (طيز) أو بطن (الداعر) أو الشاعر


هل بقي فعلا الناس ردت علي الكلام دة وشرحت هما قصدهم ءاية لما كلامهم بيبقي فية شبهة خلط الأوراق و اللعب بالألفاظ علشان يوصلوا المعاني دي بالذات بطريق مباشر أو غير مباشر للناس اللي بتقرا ؟

هل ءاحنا فعلا اتكلمنا واتناقشنا مناقشة سهــلة و واضحة علشان نفهم بعض ومش كل شوية واحد يطلع يقول لأ أنا ماكنش قصدي كدة , أنا بس بتمنيك عليكوا وعلي نفسي.. انتوا أصلا شوية عيال أغبـيا ومش فاهمين الكلام اللي أنا بكتبة ولا عارفين تنفذوا بأبصاركم وعقولكم الضعيفة المتقوقعة التي سوف تذريها رياح التغيير التي تموج بها أفكاري ولا تعرفوا تخترقوا سحب الغيام والدخان والسحابة السودا اللي عمياكم عن المعاني العميقة الكامنة بين أسطر صفحاتي واللي مش ممكن هتشوفوها ولا هتفهموها طول مانتم كدة .. مبتفكروش غير في اتجاة واحد.

الكلام دة مش كل الناس هاتقولة بصريح العبارة طبعا , لأ ءازاي..لازم نتريق و نوصلة بطريقة غير مباشرة علشان ءاحنا كلنا صيع ومخربشين كلام.

وياريت ياعم عيلاء بس مترودش الرد المعهود ءانك مش عارف أنا جبت الكلام دة منين .. أنا جبتة من عند البقال , بجنــية !

ياولاد .. واللي مش عاجبة ءاني بقولوكوا يا ولاد يخبط راسة في الحيطة , انتو بجد وصلتوا لمرحلة لازم تتفقوا فيها علي شوية نقط وبعدين تبقوا تختلفوا زي مانتوا عايزين في كل حاجة تانية , علشان أنتم كلكم يتتكلموا مع بعض هنا وبتشوفوا بعض في الحقيقة وبتقابلوا بعض في التجمعات والأعتصامات و التعلب فـات.

لو احنا كلنا مش مدركين ءادراك تام ءان كل اللي بنكتبة هنا دة عبارة عن حاجة بسيطه جدا من اللي الناس بتقولة في الشارع و علي القهاوي و في البيوت وءان كل الناس سقطت عليها سهوا الرغبة في التغيير "ءالي الأمام"
وءان احنا ممكن نبقي أحسن من كدة بكتير علشان ءاحنا فعلا أحسن من كدة بس مش عارفين يعملوا ءاية ولا يبدأوا منين ولا شايفين ءان في حد ممكن يكلموة ويفهمهم من غير ما يتريق عليهم ومن غير ما يقول الكلمه العتيدة (وأنا ماللي ياعم كل عيش), ولو احنا مش شايفين ءانه من الضروري ءاننا نـتلم حوالين مبدأ واحد وهدف واحد اللي هوة نعمل ءايه وءازاى نحاول نغير مفاهيم الناس عن حاجات كتير قوى مش عجبانا في نفسنا وفي الناس علشان نبقي أحسن , لازم تتفقوا علي كدة زي الناس الحلوة اللي برة في البلاد النضيفة والديموقراطية وزي ما أي ذرة بيلف حواليها الكترونات كلهم بيلفوا حوالين نواة واحدة وبيختلفوا في الألوان و الأطياف والمدارات.

لو احنا مش فاهمين كدة كويس ولو احنا ماحطناش النقط بتاعت أبو الليل في الأعتبار لأن احنا ماحناش عايشين في بلد تانية .. لأ احنا عايشين في مصر بكل المتناقضات اللي فيها وبتاريخها الأبيض والأسود من سبعتلاف سنة "ومش عايز خول يتاريق علي التاريخ ويلعب علي حبال الشرمطة الوسطى وبيقول أهو انتوا كدة مش شايفين في نفسكم غير الفراعنة والكلام الفارغ دة, علشان يا حلو هو دة مربط الفرس, لو أنت ماعندكش ءانتماء لوطنك ولدينك ولأي حاجة بتربطك بالمكان دة سواء حلوة ولا وحشة, قديمة ممكن تتعلم منها وتستفيد بيها وتحاول تطورها ولا جديدة عايزها تبقي أحسن.. بتتكلم ليه أصلا."
مش معني ءان فية ناس تانية بقوا أحسن مننا برة ولا جوة واحنا حاسين ءان احنا ممكن نبقي زيهم واحسن بس لو أخدنا الفرصة مش معني كدة ابدا ءان احنا نعمل زيهم , لازم الأول نفهم هما بيعملوا ءاية وءازاي وليه وفيييين وامتي.

علشان الهجص اللي بنعملة دة كله هنا مش هايوصلنا لأي حاجة, غير ءان كل شويه واحد يطلع يقولك أنا جامد وأنتوا ولاد متناكة مش فاهمين حاجة ولا فاهمين الدنيا ماشية ءازاي , ساعتها مش هايبقي فارق كتير عن أي سواق مكروباص عمال بياخد غرز ويكسر يمين وشمال عللي حوالية ويستعرض مهارتة في السواقة والتحكم في العربية زى ما ناس كتير بتستعرض مهارتها في ترشيق الأفكار والتحكم في مفردات الكلام مش علشان حاجة غير انهم يعمولوا فردة !
(مش قصدي يعمل فردة في البلوجات يا ناصح منك لية لييه ليييها, انا بقصد الناس اللي بدأت تبـان في الحقيقة).

لو ماحناش فاهمين دة كويس , يبقي اسمحولي اقول لكل واحد قرا وكل واحد كتب كلمه هنا بما فيكم أنا
يـا عزوز .. ءانت حمـــار يـاعزوز.

ملحوظة: الواد كريم دة عيل بياخد فيها , والأغنية جامدة نيك
ودمتم

غير معرف يقول...

ها ها ها
مش ممكن مش قادر ابطل ضحك
قشطة عليك يا بو اليل

غير معرف يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
عليه الطلاق أنت راجل زي العسل
و الشرموط اللى أنت حاطت صورته دا خسارة تنزل و تنجس بيها البلوج النضيف الراقى بتاع الأحاات

مدرسة يا أبو الليل... مدرسة يبنى و أشهدلك بجد

أحمد يقول...

هاهاهاه
حلو جدا يا ابو الليل

بس بجد و من غير زعل و لا تاخد الكلام على صدرك
مكنش فيه داعى انك تعبر حد زى كريم بتاع دا

دى مش مدونة... دى طلب لجوء سياسى
هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاه

أنت كان لازم تشوف الصورة بتاعت البلوفر الازرق اللى كان بيحطها زمان
دى لو كنت جبتها و عملت بيها شوية افتكاسات بالجرافيك كانت هتبقي هايلة

هاهاهاهاها

غير معرف يقول...

الضرب فى الميت حرام
الواد غشيم ومتعاص اه بس الجدعنه تقيله وانته من قولك حمال ولا ايه
ابو حباكه

غير معرف يقول...

بيسو عامل فيها عبيط زي العادة
و بيخلي طرف
ههههههه

غير معرف يقول...

على فكرة انتوا اللى كبرتوا الجدع ده وانتوا اللى خلتوة اكبر من حجمو .. ده حماااااااار .. حمار كبير قوى وفى الاخر ولا لجوء سياسى ولابيضان هايشتغل قهوجى فى بولاق

mindonna يقول...

فظيعة جدا

ضحكتني يا رجل :)

غير معرف يقول...

يا عم أبو الليل مادام أنت شايف ان الأخ كريم عامل يعمل شوية حركات لتحقيق أهداف شخصية قد تكون سفر أو فلوس أو غيره.....مطلعتش أنت ليه الراجل ألي بيدافع عن الغلابة وحقوق التاس بدل ما أنت عمال تشتم في الناس والحكومة من ورى أسم مستعار...مادمنا لسة بنخاف يبقى لازم نقف أحتراماً قدام كل أنسان مش بيخاف حتى لو كان كافر في نظرنا ومن أتباع شيطان كما نعتقد...هيه

غير معرف يقول...

انت ياعم بتستهبل . لوكان صحيح ان قصده يحصل على فلوس ده يبقى اسمه عميل. عايز الناس تقف احتراما قدام واحدبيطالب بالتدخل الاجنبى ضد بلاده وبيطعن فى تاريخها وعقائدها بالباطل علشان ياخد فيزا او يحظى برضا اعداء بلاده. لوكانت مسألة خلاف فى الرأى كانت بقت بسيطة وماأسهل الرد على الجهالات اللى هو بيقولها . العمل اللى هو بيعمله ملوش غير اسم واحد العمالة والارتزاق والانتهازية والخسة. عايزنا نقف احتراما لواحد عميل ومرتزق وانتهازى وخسيس. واحد ببستعدى الامريكان ضد بلاده . مش واسعة دى أوى ياأخ ياحكيم يا انسانى يانصير المظلومين.
وبعدين اتعلم تكتب عربى الاول الله يقرفك

M. El-Hajj يقول...

و النبي و من نبي النبي لا أنتو قابلين دعوتي : لأي حد بيعرف أنجليزي في البلد دي خش علي

http://www.blogger.com/comment.g?blogID=17946902&postID=113357107936008534

و أقرا تعليق كريم عامر طب يا عمي لما أنتا حمار و مش بتعرف أنجليزي متتكلم عربي بس أزاي الأنجليزي حلو لزم التظبيط برضه
و دمتم يا معلمين

غير معرف يقول...

الأخ الحيوان!

>أبو الليل لما كتب المدونة كتبها علشان شوية حاجات محددة و واضحة و مترقمه كمان اللي هي الحجات دي

و عشان كده أنا طلبت أمثلة، لأني مش فاهم التعميم ده بيشير لمين و مش مقتنع أنه موجود بالشكل اللي بيوصفه أبو الليل.

>هل بقي فعلا الناس ردت علي الكلام دة وشرحت هما قصدهم ءاية لما كلامهم بيبقي فية شبهة خلط الأوراق و اللعب
>بالألفاظ علشان يوصلوا المعاني دي بالذات بطريق مباشر أو غير مباشر للناس اللي بتقرا ؟

هما مين الناس اللي ترد على لما يبقى فيه شبهة خلط أوراق؟ يعني هنفترض جدلا أن أبو الليل يقصدني من ضمن الناس دي (أنا مفترض أساسا أنه أكيد ميقصدنيش بما أن الكلام مينطبقش علي، بس الدنيا وجهات نظر)، أعرف منين أنه يقصدني؟ أنجم؟ بلاش دي، أعرف منين أن فيه شبهة خلط أوراق؟ و بعدين لو افترضنا أن حد عايز يوصل المعاني دي فعلا؟ هيرد عليك يقولك ايه؟ ما هو رده الوحيد هيبقى أه هو ده النظام.


>هل ءاحنا فعلا اتكلمنا واتناقشنا مناقشة سهــلة و واضحة علشان نفهم بعض ومش كل شوية واحد يطلع يقول لأ أنا
>ماكنش قصدي كدة , أنا بس بتمنيك عليكوا وعلي نفسي.. انتوا أصلا شوية عيال أغبـيا ومش فاهمين الكلام اللي أنا
>بكتبة ولا عارفين تنفذوا بأبصاركم وعقولكم الضعيفة المتقوقعة التي سوف تذريها رياح التغيير التي تموج بها أفكاري ولا
>تعرفوا تخترقوا سحب الغيام والدخان والسحابة السودا اللي عمياكم عن المعاني العميقة الكامنة بين أسطر صفحاتي
>واللي مش ممكن هتشوفوها ولا هتفهموها طول مانتم كدة .. مبتفكروش غير في اتجاة واحد.

طيب نتناقش مناقشة سهلة و بنائة ازاي و أنت بتتكلم بالشكل ده؟ يعني أنت حكمت علينا (أنا و ألف مكانش فيه غيرنا على قد مأنا فاكر) أننا بنتمنيك و و قررت أننا شايفينكم أغبياء و أفشخانات و قررت ده رغم اعترافك بأنه متقالش بشكل صريح و مباشر يعني أنت عارف ضميرنا و نيتنا. أنا أناقشك ازاي بقى؟ أنا شايفك بتهاجمني عمال على بطال و بتتخانق مع حاجات مقولتهاش و بتفتش في نيتي و أنت شايفني بتمنيك و بتعالى. معنديش حل للمزنق ده غير أنك تبطل تقرأ بين السطور و النفوس و تاخد باللي مكتوب و بس.


>وياريت ياعم عيلاء بس مترودش الرد المعهود ءانك مش عارف أنا جبت الكلام دة منين .. أنا جبتة من عند البقال , بجنــية !

كويس عشان أنا طبعا هسألك سؤالي المعهود عشان أنا معرفش أتناقش من غير ما أتأكد أننا فاهمين كلام بعض نفس الفهم، و طبعا أنت بدل ما تحاول تساعدني (يا سيدي عجز في أنا اتك على نفسك و خد بأيدي) بتتريق.


>ياولاد .. واللي مش عاجبة ءاني بقولوكوا يا ولاد يخبط راسة في الحيطة , انتو بجد وصلتوا لمرحلة لازم تتفقوا فيها علي
>شوية نقط وبعدين تبقوا تختلفوا زي مانتوا عايزين في كل حاجة تانية , علشان أنتم كلكم يتتكلموا مع بعض هنا وبتشوفوا
>بعض في الحقيقة وبتقابلوا بعض في التجمعات والأعتصامات و التعلب فـات.

أه هنيدي لمشكلتي الأزلية بقى، مين دول اللي أنت بتخاطبهم بيا ولاد (ده مش اعتراض على اللفظ خالص)؟ يعني هما مين اللي لازم يتفقوا و مين اللي بيتقابلوا في التجمعات و الاعتصامات؟ أنا عارف أنا بقابل مين من المدونين في التجمعات و الاعتصامات و متأكد أننا متفقين على شوية حاجات أساسية بس مش متأكد اذا كنت أنت عارف أنا بقابل مين و بالتالي مش متأكد أنت تقصد مين.

ده مش زفلطة و لا لف و دوران، أنا فعلا مقدرش أرد عليك من غير ما أتأكد أنك تقصد نفس الناس.

يعني أنت عايزني أنا و ألف نتفق على أساسيات مشتركة؟ و لا عايزني أنا و أبو الليل نتفق على أساسيات مشتركة؟ ولا أنت تقصد أننا نعترف أننا فعلا وصلنا لأساسيات مشتركة؟

>ولو احنا مش شايفين ءانه من الضروري ءاننا نـتلم حوالين مبدأ واحد وهدف واحد اللي هوة نعمل ءايه وءازاى نحاول نغير
>مفاهيم الناس عن حاجات كتير قوى مش عجبانا في نفسنا وفي الناس علشان نبقي أحسن

أنا آسف بس مش شايف أننا لازم نتلم حوالين مبدأ واحد، و الله لو في مجموعة من الناس لقيت أن عندها مبادئ مشتركة اتلمت و اشتغلت مع بعض ده شيئ كويس (بغض النظر عن رأيي في المبدأ ده)، لو فيه ناس من المناقشة و مناحرة غيرت شوية في نظرتها و قربوا من بعض و اشتغلوا مع بعض ده برضه حاجة كويسة، لكن فيه ناس كتير محبش أشتغل معاهم خالص و لا يبقالي علاقة بيهم و أظن فيه ناس كتير متحبش يبقى لها علاقة بي برضه عادي، و فيه ناس مش مهتمة بتغيير و لا دياولوا و هكذا.


>لو احنا مش فاهمين كدة كويس ولو احنا ماحطناش النقط بتاعت أبو الليل في الأعتبار لأن احنا ماحناش عايشين في
>بلد تانية .. لأ احنا عايشين في مصر بكل المتناقضات اللي فيها وبتاريخها الأبيض والأسود من سبعتلاف سنة

مش فاهم الحتة دي، نحط نقط أبو الليل في الاعتبار ازاي يعني؟ يعني نعمل ايه بالظبط. أولا أنا مش مقتنع أن اللي أبو الليل رصده ده حاصل بجد و شايفه بيبالغ و يعمم (أقصد هنا النقط الستة مش فكرة وجود مجموعة من المدونين بتربط للمدونين الجدد اللي ليهم خواص معينة، دي أنا شايف أنها ملاحظة مظبوطة)، و بعدين حتى لو افترضنا أنه حاصل نعمل ايه بالظبط؟

يعني مثلا الو افترضنا أن أنا بني أدم بقدس كل ما هو غربي و بكره ذاتي، لمجرد أني قرأت كلام أبو الليل هبطل؟ غالبا أنا مش فاهم قصدك

>"ومش عايز خول يتاريق علي التاريخ ويلعب علي حبال الشرمطة الوسطى وبيقول أهو انتوا كدة مش شايفين في
>نفسكم غير الفراعنة والكلام الفارغ دة, علشان يا حلو هو دة مربط الفرس, لو أنت ماعندكش ءانتماء لوطنك ولدينك ولأي
>حاجة بتربطك بالمكان دة سواء حلوة ولا وحشة, قديمة ممكن تتعلم منها وتستفيد بيها وتحاول تطورها ولا جديدة
>عايزها تبقي أحسن.. بتتكلم ليه أصلا."

يعني ايه بتتكلم ليه أصلا؟ بيتكلم عشان يقدر يتكلم هو الكلام محتاج أسباب؟ ليه الاصرار على أن مادام الواحد فاتح مدونة يبقى أكيد فاتها لهدف و أكيد هدفه زينا

ليه الاصرار على أن التدوين انتفاضة و شغلانة كبيرة؟ أنت قلت أنك شايف التدوين جزء من حوارات شغالة في كل حتة في المجتمع، طيب ما الناس زي ما بتحور في السياسة و الاقتصاد بتحور في الهيافة و في الأمور الشخصية و في الكورة الخ الخ، التدوين كده برضه ناس بتحور و كل واحد و حسب مزاجه و شخصيته.

>علشان الهجص اللي بنعملة دة كله هنا مش هايوصلنا لأي حاجة


طبعا دي مشكلة كبيرة لو الواحد شايف أن الهجص اللي بنعمله لازم يوصلنا لحاجة، أنا مقتنع أن التدوين ممكن يبقى أداة من ضمن أدوات عديدة يستخدمها الناس عشان ويصلوا لحاجة، بس ده مش معناه أني بتعامل مع كل تدوينة على أنها جزء من المخطط اللي هيوصلني لحاجة، و مش معناه أني بتعامل مع كل المدونين أنهم واخدين المسألة كده، التدوين مثلا ممكن استخدامه كصحافة شعبية أو ممكن التعبير على الرأي و المناقشة فيه تأثر في مسار جماعات من الناس. بس برضه مهياش انتفاضة، و كمان بلاش نضحك على نفسنا حتى لو كلنا اتفقنا أن التدوين رسالة و شغلانة فلسه بدري على ما يبقى لنا الحجم اللي يأثر (800 مدونة و قراء ميعدوش ال10000 في أحسن الأحوال من وسط 4 الي 8 مليون مستخدم انترنت في مصر، سيبك من الجوايز و الجرايد و الجزيرة و الهجايص اللي اتعملت للتدوين الموضوع لسه صغير).
(مش قصدي يعمل فردة في البلوجات يا ناصح منك لية لييه ليييها, انا بقصد الناس اللي بدأت تبـان في الحقيقة).

> غير ءان كل شويه واحد يطلع يقولك أنا جامد وأنتوا
>ولاد متناكة مش فاهمين حاجة ولا فاهمين الدنيا ماشية ءازاي

المصيبة بقى أن اللي اتكلمه بالشكل ده أنت و أبو الليل، يا ريت عشان نفهم بعض تعملي كوبي و بيست لكلامي اللي معناه كده و كلام ألف اللي معناه كده و كلام ابليس اللي معناه كده.

أنا شخصيا معنديش أي فكرة الدنيا ماشية ازاي و لا أثق في أي حد يدعي أنه عارف هي ماشية ازاي، أنا معتبر نفسي ذكي أني خدت بالي أني حمار و مش عارف الدنيا ماشية ازاي (بظوتت الحتة دي مني بس أنا قلت لو كتبتلك سقراط قال حد هيطلعلي فيها و يغتت و مش ناقصة تفاريع).

أنا عارف أنك هتقفش مني عشان ردي ده مش رايح حتة و مفيش فكرة معينة بحاول أوصلها، أنا حسيت أنك بذلت مجهود في كتابة التعليق و حسيت أن واجب أرد عليك يمكن يكون فاتحة خير.

Gid-Do - جدو يقول...

يابو الليل

واجب علينا نبعتلك خرطوشة سجاير ـ وان كنت انا ضد التدخين ـ وبدل علبة تونة نبعت صندوق ـ لانك مخمخت الناس اللى دخلوا البلوج ـ كلام الراجل اللى كتب قبل منى محتاج ان يوضع محل اعتبارـ مفيش داعى ان يتحول الهدف الكبير الى ردح لاحيودى ولا يجيب ـ ارجع قوام متغبش

غير معرف يقول...

عزيزي عيــلاء
حلوة الأخ حيوان دي واللي محليها اكتر انى مش عارف ليه كنت مستنيك بردو تقولها
عاماتان يعني اطمن هي فاتحه خير ان الناس تبتدي تفهم بعض احسن شويه
واطمن كمان انا مش قافش ومش بقفش انا حيوان بمعني الكلمه , وعلشان كدة ب الذات فاهمك كويس
ومانتش محتاج محاورات افلاطون علشان تشرحلي البقين دول وهي ما بظوتتش منك ولا حاجه وانت بتقول انك عارف انك ذكي وانك حمار
انت صح في الاتنين

انت تسأل والانيمال يجيب..اتصل الان لتربح جايزة البونبون

بتسال طبعا برضه انا جبت الكلام دة منين وبتقول ان مش لازم ان الناس تبقي الي حد ما متفقين علي مبادي محددة وواضحة علشان يدونوا او يكتبوا وان التدوين ماهوش بالاهميه اللي انا متخيلها
زي الفل وعندك حق في ان التدوين لسه قدامه كتير وان نسبة المدونين اللي بتكتب وبتقرا قليليه بالنسبه لعدد الناس اللي بتدخل علي الانترنت وبالنسبه لعدد السكان اصلا
اللي انا قلت ان كل اللي بنقوله هنا دة مجرد جزء صغير اوي من اللي بيتقال في كل مكان.

لكن يا عم عيــلاء لما تبقي بنكتب وبنفتح مجال للناس انها تتناقش وتتلكلم ويبقي في حوار ما بأي طريقه سواء هنا او لو احنا قاعدين ع القهوة, لازم يبقي في حاجه اسمها ... لأ مش اداب الحوار,
اسمها تحديد مجال للحوار
يعني مثلا بنتكلم في حرية , يبقي برضوا لامؤخذاة نبقي عارفين انهي حرية فيهم؟ هل هي حريه شخصية ولا حرية عقيده ولا حرية ابداء رأي ولا ايه بالظبط
ايوة اكيد ممكن يبقوا كل دول في بعض بس مافيش حاجة اسمها حريه بدون حدود حريه كدة انى اقول اي حاجه واخبط في اي واحط اراء صحيحه مع اراء مغلوطه في كيس واحد واقلك هو دة النتاج الطبيعي للحرية!!!
يعنى مثلا لو لو بتاع البطاطا اداك خمسة سلا

HIMZELF! يقول...

عزيزي عيــلاء
حلوة الأخ حيوان دي واللي محليها اكتر انى مش عارف ليه كنت مستنيك بردو تقولها

عاماتان يعني اطمن هي فاتحه خير ان الناس تبتدي تفهم بعض احسن شويه
واطمن كمان انا مش قافش ومش بقفش انا حيوان بمعني الكلمه , وعلشان كدة ب الذات فاهمك كويس
ومانتش محتاج محاورات افلاطون علشان تشرحلي البقين دول وهي ما بظوتتش منك ولا حاجه وانت بتقول انك عارف انك ذكي وانك حمار
انت صح في الاتنين

انت تسأل والانيمال يجيب..اتصل الان لتربح جايزة البونبون

بتسال طبعا برضه انا جبت الكلام دة منين وبتقول ان مش لازم ان الناس تبقي الي حد ما متفقين علي مبادي محددة وواضحة علشان يدونوا او يكتبوا وان التدوين ماهوش بالاهميه اللي انا متخيلها

زي الفل وعندك حق في ان التدوين لسه قدامه كتير وان نسبة المدونين اللي بتكتب وبتقرا قليليه بالنسبه لعدد الناس اللي بتدخل علي الانترنت وبالنسبه لعدد السكان اصلا
اللي انا قلت ان كل اللي بنقوله هنا دة مجرد جزء صغير اوي من اللي بيتقال في كل مكان.

لكن يا عم عيــلاء لما تبقي بنكتب وبنفتح مجال للناس انها تتناقش وتتلكلم ويبقي في حوار ما بأي طريقه سواء هنا او لو احنا قاعدين ع القهوة, لازم يبقي في حاجه اسمها ... لأ مش اداب الحوار,
اسمها تحديد مجال للحوار
يعني مثلا بنتكلم في حرية , يبقي برضوا لامؤخذاة نبقي عارفين انهي حرية فيهم؟ هل هي حريه شخصية ولا حرية عقيده ولا حرية ابداء رأي ولا ايه بالظبط
ايوة اكيد ممكن يبقوا كل دول في بعض بس مافيش حاجة اسمها حريه بدون حدود حريه كدة انى اقول اي حاجه واخبط في اي واحط اراء صحيحه مع اراء مغلوطه في كيس واحد واقلك هو دة النتاج الطبيعي للحرية!!!
يعنى مثلا لو لو بتاع البطاطا اداك خمسة سلام وخمسه بايظين. ما هو حر يديك اللي هو عايزة, بذمتك مش هاتتبضن منه وتقله مش مديك انا كمان بقي غير ربع جنيه مانتا كمان حر وتقوموا ماسكين في خناق بعض !
علشان كدة في قوانين وضوابط تحددلك انت وبتاع البطاطا المباديء العامه للبيع والشرا وكل واحد فيكم حر انه ينقي بتاع البطاطا اللي يعجبة يروح يشتري منه وكل بتاع بطاطا حر في انه يبيع بطاطا.
انت كمان مثلا لو قاعد في قطر وجنبك واحد, ليك مطلق الحريه في انك تتمطع وتلوش ب ايديك لحد ما توصل لحاد وشه ساعتها بيبقي خلاص مجال حريك خلص.

فا ميطلعش عيل متناك صغير يستهزأ ببلدي وتاريخ بلدي حتي لو ماكانش بيوجهلي كلام وتقولي حريه , دي حاجه..
الحاجه التانيه, ان لو صحيح زي مانتا بتقول كدة كل جماعة حرة في انها تتفق علي شويه اراء معينه بعيدة او قريبه من جماعه تانيه فاحنا ماختلافناش مع بعض , بس كونك انك مثلا عندك او عند غيرك عامل لينكات عن حركات زي كفاية (بتعترض أو ماتعترضش عليها)
وحاطط بوست بتنادي فيه الناس انها تروح الاعتصام فانتا كدة بتحاول علي الاقل انك توصل رسالة للناس او تناديهم علشان ييجوا يسألوا ويعرفوا هو فيه اية بالظبط!

يبقي كدة بقي انا مش بكلم واحد عمال بيهجص ويكتب ويتكلم لمجرد الكلام .. لأ , انا شايف واحد بيقول للناس تعالوا معانا نقف في وسط ميدان التحرير ونتصور قدام الكاميرات ونتقول احنا أهو.. والطبيعي جدا اني اسأل الناس دي مطلعين دين ابونا ليه وموقفين الدنيا ليه في الشوارع, هل هما فعلا بيقولوا حاجة تهم البلد دي, تهم الناس اللي ماشيين حواليهم في الشوارع دي والناس اللي راكبين عربيات و اتوبيسات وميكروباصات ومستعجلين كل واحد وراة ميت حاجه يعملها, هل الناس دي بتعمل حاجه اهم من المشوار اللي انا رايح اعمله ومعطلينا علشانه ولا دول شوية ناس مفيش في دماغهم هدف محدد ولا حاجه معينه وبس فالحين يدربكوا كس ام الشوارع , هل الست اللي راكبه ميكروباص ومروحه بيتها ولا الراجل اللي رايح يدور علي اكل عيشه لو سابو اللي وراهم واللي قدامهم ورحوا وقفوا في الاعتصام هاحيسوا فعلا انهم في منطقه محررة .. ومن ايه بالظبط
هما الانجليز لسه ماخرجوش من مصر؟
لأ.. دول خرجوا من زمان
امال الناس دي بيقولوا ايه .. يمكن بيقولوا حاجه تلمنا وتجمعنا كلنا
طيب ولو هما ما بيقولوش وملمومين ع الفاضي, هل حاطين يافطه بتقول
"يا جدعان احنا واقفين هنا بنهجص واللي وراة مصلحه يروح يقضيها احسنلة علشان احنا شايفين ان دي تبقي مشكله كبيرة لو انت فاهم ان اللي احنا بنعمله هنا او بنكتبه في اي مكان قصدنا بيه ان احنا نوصل لاي حاجه"؟
وبلاش اتكلم عن ان نص الناس اصلا كانت ملمومة تتفرج ع البنات والحريم اللي هاتبات في الشارع , مش هي دي الفكرة
الفكرة انك لما بتنادي الناس انها تروح اعتصام أو تتطلع في مظاهرة أو انها تتكلم في الدين أو السياسه أو المزيكا أو السكس او اي حاجه.. طول مانتا بتكلم نفسك انت حر بس طالما انت بتكلم ناس وبتوجه دعوة للناس بطريقه مباشرة أو غير مباشرة يبقي لازم يكون في ضوابط محددة, ومباديء عامه تنظم اي حاجه واي علاقه ب الذات لو علاقه فكريه بين الناس واي واحد بيقول اي حاجه وبيوجه اي دعوة للناس.. مع احترام الاختلافات بين كل واحد والتاني في الاسلوب والراي.
علشان كدة انا لما اتكلمت قلت.. زي أي ذرة, الالكترونات فيها بتدور حوالين النواة علشان تكون اي عنصر مع اختلاف الالكترونات في الالوان والاطياف والمدارات ومع اختلاف الذرات والعناصر كمان.
ده لوكنت انت علمي علوم وقاعد يمين المقصورة . أما لو كنت ادبى وقاعد علي الشمال فانت ممكن تفتح اي كتاب بأي لغه وتبص فيه هتلاقي كل الكتب مكتوبه بنفس الحروف مع اختلاف مضامينها
وللجماهير امام شاشات التلفزيون ممكن تقوم تبص من البلكونه علي الشارع هتلاقي كل العمارات حواليك من طوب ورمل وزلط واسمنت ومافيش واحدة شبهه التانيه لا في شكلها من برة ولا من جوة في الناس اللي ساكنين فيها!!!


س: هما مين الناس اللي ترد على لما يبقى فيه شبهة خلط أوراق؟ يعني هنفترض جدلا أن أبو الليل يقصدني من ضمن الناس دي (أنا مفترض أساسا أنه أكيد ميقصدنيش بما أن الكلام مينطبقش علي، بس الدنيا وجهات نظر)، أعرف منين أنه يقصدني؟ أنجم؟ بلاش دي، أعرف منين أن فيه شبهة خلط أوراق؟ و بعدين لو افترضنا أن حد عايز يوصل المعاني دي فعلا؟ هيرد عليك يقولك ايه؟ ما هو رده الوحيد هيبقى أه هو ده النظام
.
ج:هما الناس اللي بتكتب هنا والناس بتقرالهم وبيتكلموا مع بعض وبيحاولوا يفهموا بعض علشان علي الاقل يكونوا فكرة , لأنك لو زي مانتا بتقول كدة بتكتب علشان تكتب رأيك الحر ومايهمكش الناس ماكنتش رديت علي الناس اللي بتيجي تعلق عندك او هنا عند ابو الليل وتمسك كل سطر تحاول تفندة علشان تفهم احنا قصدنا ايه بالظبط.
ليه يا عيلاء يتفترض السوء دايما داحنا حتي مانعرفش نوايا بعض من جوة , ادينا ياعم بنرد كلنا أهو من غير مانقول هو دة النظام .. وعلي فكرة انا المواطن اللي قلت "عمرك ماتعرف النوايا جو البشر في المدونه اللي فاتت" فا هانفض للسؤال بتاعك بتاع النوايا.
تعرف منين دي مابلاش انا اللي ارد عليها علشان انا حيوان.
بس برضوا هاجي علي نفسي واقولك ..اللي يسأل مايتوهش, مانت اكيد سألت وقالولك ابوالليل بيجيب في سيرتك هنا فجيت ترد, دانتوا عليكوا حركات يا بني ادمييين

شبهة خلط الاوراق موجودة وواضحه وضوح الشمس لأي عيل في تالته اعدادي, ابقي بص كويس في الكلام الكتيييييييييرر اللي في المدونه بتاعتك.
وبعدين انا ماكنتش باهجمك انت وألف بس.. كان في كمان بيسو, ومش باهجم اي حد فيكم لشخصه..لأ, بهاجمه للأفكار اللي بينشرها بين الناس, وزي مانتا قلت بالظبط مافيش اي حاجة اتقالت بشكل صريح ومباشر..ف اللي هايسري عليك هايسري علينا كلنا.. فانت كمان حاول كدة تبطل تقري ما بين السطور وماورائها, علي فكرة لا انت ولا انا ولا اي حد هايعرف يبطل , هتحس كدة ان دماغاك بتطجرم وبتاكلك ولو ماحستش بكدة يبقي انت من المحظوظين اللي ربنا انعم عليهم بنعمة عدم تشغيل الدماع ومحاوله ربط المواقف والكلمات والمعاني ببعضها وتكوين فكرة ما عن اي حاجة في الدنيا حتي لو كانت هو ليه بتاع البليله واقف ع النحيادي وماراحش وقف ع الناحيه التانية.

**كويس عشان أنا طبعا هسألك سؤالي المعهود عشان أنا معرفش أتناقش من غير ما أتأكد أننا فاهمين كلام بعض نفس الفهم، و طبعا أنت بدل ما تحاول تساعدني (يا سيدي عجز في أنا اتك على نفسك و خد بأيدي) بتتريق

حاضر يا عيلاء انا هاخد بايدك.. هات ايدك كدة , امسك الماوس , اطلع فوق شويق شويه .. هتلاقي الرد!

**أه هنيجي لمشكلتي الأزلية بقى، مين دول اللي أنت بتخاطبهم بيا ولاد (ده مش اعتراض على اللفظ خالص)؟ يعني هما مين اللي لازم يتفقوا و مين اللي بيتقابلوا في التجمعات و الاعتصامات؟ أنا عارف أنا بقابل مين من المدونين في التجمعات و الاعتصامات و متأكد أننا متفقين على شوية حاجات أساسية بس مش متأكد اذا كنت أنت عارف أنا بقابل مين و بالتالي مش متأكد أنت تقصد مين......
ولحد اخر الكلام اللي انت كاتبة..

لأ بأة مش كل شويه هاخد بأيدك, انت شاطر وأكيد عرفت تطلع فوق ازاي. "ماتقفش علشان انا بهرج..ها"

شوف يا حلس..وحلس بتطنطق كدة (حيليس)..
انا فضلت اقرا كل الكلام اللي انت كاتبه لحد ماوصلت لما بتقول انه بد مش لف ولا دوران , ماشي انا مش هاعترض ولا افتح بقي
بس من غير لف ولا دوران الكلام اللي ابو الليل قاله وكتبه انك حر تقول وتعمل اللي انت عايزه طالما مش هاتمس ديني ولا وطني ولا معتقداتي ولا عاداتي وتقاليدي اللي انا عارف انها مش كلها صح وفي حاجات كتير قوي فيها احنا (الناس يعني) بنفسرها وبنستخدمها غلط , ماليش حاجة عندك .. انما غير كدة لا انا هسيبك ولاغيري اول ما تيجي من قريب او من بعيد ناحية الحاجات دي.
يعني ماعنديش اي مشاكل انك مثلا تكتب عن السنه والشيعة وتحاول توضح الفروق (بغض النظر عن مضمون الكتابه علشان حكاية النيه) , انما كون ان الموضوع يتفهم علي انه استهزاء بالمسلمين كدة كلهم (يعني ادينا لمينا المسلمين كلهم في سبت واحد وتعالوا اتفرجوا ع المناظر). سواء انتوا قاصدين دة بطريق مباشر او غير مباشر, او ان في ناس قرت وفهمت كدة من نفسها .. ف انا لو عندى وقت هاجي ابضن عليكوا كلكم واحاول افهم ليه وعلشان ايه

انت معندكش فكرة الدنيا ماشيه ازاي ومش هتثق في اي حد يدعي انه عارف.
وانا مابطلبش منك انك تثق فيا..بس غالبا الدنيا ماشيا بطيزها!
و...
و بس كدة
انت عامل ايه

غير معرف يقول...

بدون أحه
الى علاء من أبو حباكه - او واحد من الناس بيحاول يفهم يا أخ حيوان
علاء
بما انك عارف أنك حمار يبقى لازم تعرف أن النهيق مزعج جدا.. وبعد هناك ملاحظه على نص حضرتك الحميرى، بما اننا فى حاره سد ،ولكن قبل الملاحظه لك ان تعلم يا صديقى الأفتراضى( دون أدنى حضور للسلطه وذلك فى حدود الوعى ان امكن) ان سقراط كان يقول لتلاميذه تكلموا حتى اراكم واقول ايضا قبل الملاحظه ان كل ما هو جوهرى وأصيل - بحسابات الذاكرة والخيال معا- يصير الى مآل ..يحكى أن ...ولو انته حمار حقيقى ومش مدعى المفروض انك مش هتفهم حاجه كالعاده ورغم التكرار، فخذ الملاحظات دى لواحد او وحده بتفهم ، بس اوعى يركبك لمؤخذه وعلى فكرة درجة حمار درجه كبيره وهناك جمعيه مسجلة للحمير ومنهم الفنانه نادية لطفى مش عارف وصلت لدرجة حمار ولا لسه ،المهم وبما انك تحب الترتيب ففى البدايه
يغفل كلامك أن المعرفة فى الحقيقة سلطه والكتابه واحد من اسلحتها والصراع على السلطه داخل النصوص ، أشرس واعنف منه فى اى شىء اخر هذا لايستطيع ان يهرب منه احد ، لاانت ولا ابو اليل ولا ابوعمار ولا حتى ابو قردان ولا الحيوانات كلها، الكل سواء فى ذلك حتى كاتب هذه السطورومهما ادعى ، وقد يكون هذا هو الوسط الطبيعى للأبداع فقصة الكتابة المعاكسة لم تكتب بعد- وان كان هناك بعض المحاولات – وبالنسبة للمدونات فالمحاورة والنقاش بدون قراءة الأخر من خلال خلجاتة وانطباعاته التى تلتقط وتصنف للتواصل الطبيعى لها تأثيرها بدون شك ، الأفتقار لثقافة الحوار ، ولهذا وعليه هناك شبكه ، من الأليات والتكتيكات لانهائيه بدون مبالغه تندرج تحت العلاقه بين المعرفة والسلطة . وما دار من نقاش يبدو انه جرح نرجسية المرجعية عندك حتى ولو كانت مرجعيه الآعتراف بالحموريه التى ينفى الأعتراف بها شرفها على اعتبار ان الحمار لايجرؤ ان يعترض على ذلك وهو فى ديك الساعة ، ولكن عليك يا صاحب الحريه المطلقه ان تعرف ان هناك مايسمى حقوق الحيوان ولها تشريعات عند اصحابك شديدة الصرامه فأنتبه ،تقول روزا لوكسنبرج ( freedom is the freedom of others ) ويقول محمود محمد طه وهو مفكر دفع رأسه ثمن لأفكاره أسئل عنه أشقائنا السودانين يقول،( الحريه لنا ولغيرنا ) وماذا تقول انت لاشىء حمار يتبنى الحريه المطلقة ويوافقك جمال مبارك بالتأكيد على ذلك فليس فى فلسفتك ما يحول بينه وبين اى شىء بل على العكس لو هارش ،( زيك زى الهبله الى مسكوها طبله ) انت تتبنى تصور حداثى للحريه (المطلقه) نشأ فى ظروفه الخاصة وان كانت الأفكار ليس لها جنسيه ، ولكن يظل للمصطلح_ كما يقول اليوسفى _< مهما بدا بينا متدولا ،كثافته . وله أيضا حمله المعرفى فى منابته وفى الثقافة التى أنتجته . ولكل مفهوم مهما تقادم إمكانية الانتعاش والتجدد . وله أيضا فرصة الآنتقال من الدلالة المتعارفة إلى ما ورائها من دلالات ممكنة ومحتملة . ( غيرأن عملية استقدامه وإجرائه مشروطة بمدى القدرة على تحويله . وتحويله مسألة فى غاية الدقة لأنها مشروطة هى الأخرى ، بمدى ما ينشأ من حوار وتفاعل بين المصطلح والثقافة التى استقمته ) > فما هى الرؤيه التى تركن اليها عندما تردد هذا المصطلح( الحرية المطلقه كلبغبغاء) غير تلك الردود التى تحاول بها ايضاحة فتزيده خواء و تبعث على الأسى فهى ترجمه خاءنه وركيكه لدلالاته غير مهضومه حتى من ثقافة المصطلح ، ان تحويل المفهوم لايعنى تبسيطه إفقاره وإلغاء كثافته وإرغامه على النزول فى غير أوطانه ، بل يعنى إثراءه بفتحه على ابعاد جديدة وتوسيع دائرة دلالاته الممكنه والمحتمله ، كل ذلك مضاف اليه الأنتباه لأشكالية مركزية الحضارة الأوربيه وأقصائها للحضارلت الأخرى أو تهميشها لها وهى مشكلة تؤرق عقلائها فى زمن العولمه الذى دخلته انت والبهوات بأطراف اصابعكم - فما معنى ان تأتى حضرتك وتلوك تعريف للحريه محاط بتطور قانونى واجتماعى متراكم منذ عصر البخار ومؤسسات عتيده وبنيه متكامله ومع ذلك مازال يسبب المشاكل التى اعيت ناسه ، يقول سقراط الذى كان يعتقد ان الفضيله علم والرزيلة لمؤخذه جهل يتلخص مذهبة فى التهكم والتوليد والذى يشرح مذهبة من خلال الأخبار عن مهنة امه فهى كانت قابله فيقول كانت امى تولد النساء وكنت اسلئها كيف يتم هذا فكانت تجيب انا لاأفعل شىء الا مساعدة الوليد على الخروج فهو يريد ذلك، وكان يقول انا اولد عقول الرجال، لقد كان سقراط يقول يا ايها الأنسان أعرف نفسك وهو الشعار المكتوب على باب كاهنة دلفى،وان كانت المراجع مزعجه فأعرف انك تحب الأفلام راجع فلم ماتركس الجزء الأول فهناك تأويل جيد للشعار الى جانب تحليل لابأس به لمفهوم الخطاب وكيف يهيمن ، أقول فى حين تتبنى شعار حداثى للحريه ، فأنت لاتهتم بما بعد الحداثة فكيف ستدرك مشاكل الحداثة التى تتبنى مفهوم من مفاهيمها ، ولكى تكون الفكرة قابلة للقعود ما امكن ففى علم الطب تشخيص المرض نصف العلاج ان لم يكن كله وعندما يتصدى طبيب لعلاج حاله فعليه اتباع اجراءات دقيقة ومرتبه ومجموعه من التحاليل لمعرفة الحالة وبعد ذلك يقوم بالعلاج ولابد ان يكون العلاج مناسب ، فتخيل معى دواء حتى وان كان شديد الفاعليه يعطى لمريض بدون معرفة المرض ( جهجهونى يعنى ) ان الذات المصريه ومنذ ما لااحد يعرف من السنين تعرضت لانتهكات على مستوى البنيه والوجود لاحدود لها ، ولم تعد تجدى نظرية التجربة والخطأ ان عشرة او عشرين او خمسين سنه فى عمر شعب رمشة عين ، فماذا سوف يبقى من مآل يحكى أن ... طال الرد اكثر من الأزم ، مش مهم أقرا الى تقدر عليه وادلق الباقى‘ أقول ... من قال أن الأسلام كدين من أكبر الأديان السماويه بكل تراثه وفنونه وعطائه الحضارى ورسالته الأنسانيه ، تعبر عنه فئه معينه داخل مذهب واحد من مذاهبه ومن قال ان هذه الفئه داخل نسيج الوجود الأسلامى فى مصر بكل أطيافه الشعبى منه والتصوفى والغير معروف والمنتج بالميلاد ،من قال ان هذه الفئه بهذا الحجم الذى ظهر فى الأنتخابات الأخيرة تعبر عن الرؤيه الأسلاميه فى مصر ، وكيف يتم فض الأشتياك فى الخطاب المتعلمن بين هذه الفئه من جه كمنافس على السلطه والأسلام بكل ما يمثله فى وجدان الأمه ، أما عن اهانة الأديان فهذا ليس بدعا وان كانت ككل شيىء جاهل وغبى من حولنا ، فالأسلام لاغلبية الشعب المصرى بما فيه ( البقيه الباقية من تلاميذ مكرم عبيد ) ليس دين فقط انه هويه كذلك وتناوله بهذه الخفه والركاكة لايعدو ان يكون مراهقه فكرية ، ولها عواقبها ليس بسب الخطاب الدينى ولكن لانه يمس الهويه ، والا ما هو تفسيرك لاتهامات العماله المستمرة لك رغم سخف ذلك هل هو مجرد غباء هكذا تفسره وتريح نفسك ، يقول احد القساوسة فى روسيا فى اجابة على مراسل رصد ظاهرة ظهورالتدين فى روسيا بعد الأنهيار وكيف أطل على هذا الحالة بعد سبعون عاما من سيطرة شبه كاملة للحزب فقال الدين مثل المسمار(لمؤخذه) يزداد رسوخا وعمق كلما ضربناه على رأسه لا اعتقد ان كل ما هو موجود على ساحة المدونات طال الرأس ولا حتى القفا ، للجهل الشديد ليس بالدين فقط ولكن بالذات والتراث ايضا يقول ابن خلدون ، ان المغلوب مولع أبدا باللاقتداء بالغالب ، فى شعاره وزيه ونحلته وسائر احواله وعوائده، ويقول ... ان النفس تنتحل جميع مذاهب الغالب وتتشبه به ، وذلك هو الأقتداء ، أقول من من كل المدونين المشتبكين فى عجاجه من الترجسيه والبلاهه والأدعاء يعود للمتون ، فليقل لنا ماهى وكيف قرء من منهم درب نفسه على قرائتها بأستلهام عصرها التاريخى وزخم عملية انتاجها وكيف صنعة اسئلتها وكيف جاوبت عليها ، من من كل المدونين رجع لمصادر اساسيه ، ولا العمليه بيقولوا وعنعنه فى عنعنه و بنية جهل منه فيه وشوية رطانه وقلة أدب العاجز لا المتمرد ، ونعود لموضوع السلطه فلكى نهرب من السلطه – سلطة الكتابه لابد أن نختفى تماما ولهذا سوف تتعد الأسماء يقول النفرى( وارينى عن اسمى والا رأيته ولم ترنى)_ لم يستقر النفرى فى مكان ولم يكتب ما قال وجمع كلماته ابن اخت له _ وأقول أنشاء مدونه فى الحقيقه كبناء النصبه هو اول الفخاخ وأصل الفتنه ليس بمرجعية الأخوان ولكن فتنة الذات- معرفة الداء قد تجدى فى محاولة السيطرة عليه أقول .. قد.. وبعد هل تعتقد بعد ذلك أنى صديق... وهل استطعت أنا الهروب من فتنة السلطة ؟ ... لااعتقد وحتى بدون الأسم سلم لى على واياوى ...أبو حباكه هنا وغير ذلك فى مكان أخر ودستور ياأبو اليل وسمحنا يا قديم.

غير معرف يقول...

خللي بالكم يا جماعة فيه ناس بتخش تشتم و تحاول تدي انطباع إن المدونة هي بيت دعارة زي التعليق القذر بتاع اللي مسمي نفسه بتاع مش عارف زي ايه و واضح جداً إنه مبعوت من عند الشلة إياها اللي اتفضحت و بيحاولو يضربو كرسي في الكلوب
خللي بالكم
بس على مين اعتقد انكم فاهمين الضرب تخت الحزام ابتدى, و احب اقلهم عشم ابليس في الجنة يا كتاكيت

adhm يقول...

كل يومين الواحد يكتشف فيك موهبة
حقيقى يعجز الكلام عن وصف شعور الواحد وهو بيقرا السينفوكية الخمسين بتاعة عبكريم دة
بس فية ملحوظة واقتراح
اولا انا ملاحظ ان فى ردود دون المستوى المقبول فى الحوار حتى بمقاييس هنا
يعنى احنا مش داخلين نشتم للشتيمة وخلاص
الشتيمة علم وادب برضة
انا من راى يا استاذ ابو الليل
تقفل تعليق
Anonymous

غير معرف يقول...

الأسلوب الساخر..

أسلوب مفيد فى أغلب الأحيان للتعبير عن الرفض لتصرفات الغير , و التى تتسم بسمات ساذجة تجعل الغير يسخر منها
لكن أتعجب من سخريتك على الشخص المذكور..

أولاً :

الشخص المذكور لا يوجد لديه أي نوع من الثسامح الديني , و لا صفاء نفسي , أو حتى أدنى قدر من المسؤولية للتعبير عن رأيه بإحترام
فكل ما يفعله هو سب الأخرين بطريقة همجية متخلفة لا تدل سوى على ضعف حججه و هزلان منطقه , فبعد قراءة ( سريعة نوعا ما) لم أجد للمذكور أي نوع من الثقافة العلمية أو الأدبية
هي آلة لسب الأديان فقط , و لا يوجد لديه أدنى نوع من التعبير عن رأيه بإحترام كما أنه لم يضع الحلول اللازم إتباعها لتدارك ما يسبه أو ما حاول أن ينقده

لذا..

فالسخرية من شخص كهذا هي إضاعة وقت , هناك أمور فى حياتنا أهم من السخرية على على أشخاص لا يوجد لديهم أي نوع من الفكر , فقط فكر يساري لجذب الإنتباه هذا ما يفعله المذكور
و لأن أسلوبك الساخر هزليّ بشكل كبير لذا فعليك إستغلاله فى نقد شخصيات ذات قيمة , علمية أو أدبية أو دينية إلخ..

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

يا ابو الليل امسح تعليق ابن المتناكه فتحى الخول باين عليه من اياهم بياخد فيها

غير معرف يقول...

كس امك على كس ام الازهر مؤسسة متخلفة وبنت متناكه بغض النظر عن الواد اللى كاتب عنه ده .. الازهر ده هو سر تخلف البلد دى وكل اللى هايسيب الازهر هاينفد بجلدة

غير معرف يقول...

كل مؤسسة ممكن يكون فيها أخطاء بما فيها الأزهر الشريف و رغم كده ده مش مبرر للتصرفات الحمقاء لذلك الشخص التافه الذي يسمي نفسه كريم عامر

غير معرف يقول...

ايلام يامعفن يابن المرة المتناكه مش انت بس اللى بتعرف تشتم يابن الشرموطة ياخول انت وشلتك وشلتتك

اجدع تحية لعمك عيلاء

maged salamah يقول...

لابد ان تعطي عامر حقة لانة تخلص من عنصرية الازهر الغير شريف.

أبوشنب يقول...

ما هو كان أزهري

فلازم تقله قحة

ربنا يهدينا أجمعين

محمد عبد الغفار يقول...

موهبتك فذه ، بس مش قادر الاقى تفسير للألفاظ الخارجه ولا حتى القافية ، ليه تعمل تحفه وفىالأخر تحط عليها شويه طينه
انا اول ره ادخل على مدونتك ودى اول حاجه اقرأها بجد عجبتنى جداً بس دايقتنى الألفاظ الأخيره فيها ، كده بتخلى مفيش فرق بينك وبينه وتدى للى زيه فرصه يبقى حجته اقوى
أسف لو دايقتك ، وربنا يوفقك

أبو الليل يقول...

أخي محمد عبد الغفار
بالعكس انت نورت المطرح و ما دايقتنيش بالمرة
تحياتي