الجمعة، مارس ٢٤، ٢٠٠٦

حين (تعربد) للحرس القديم


(معربدة و مزة و فيونكاية و خجلانة و مثلية و غيرهن) برعاية الحرس القديم, أصل الحرس القديم في الفضاء التدويني السيبري أو السرتني يحمل على كاهله مهمة رعاية الكتاكيت و إطلاق ملكات (الإبداع) المكبوتة و المختبئة بداخلهن.
لما تبدى الحكاية بمجموعة من رواد التدوين المصري تحديداً و العربي على وجه العموم..
لما تبتدي الحكاية بناس بيعتبروا أنفسهم (النخبة) في الثقافة..
لما يصبح (الملحد) أو (اللاديني) هو (المثقف) بالتبعية..
و حين يصير (الشذوذ) عن القاعدة هو مقياس (التميز)..
تتجه الأمور إلى الخراء و الهراء و البغاء التدويني..
خد التوليفة دي و العب فبها, و شكلها بالنسب التي تروق لك حتى تصبح من النخبة التدويدية (التدوينية):
  1. النيل من أصحاب العقائد السماوية و الاستهزاء من محدوديتهم المعرفية و قصورهم الذهني لتصديقهم لوهم و جود الله عز و جل.

  2. الانحياز المميكن (التوماتيكي يعني) لأي ما يشذ عن العرف السائد و دعم (المضهدين) و (المقموعين) ممن يرفضهم أو يلفظهم مجتمعنا (الرجعي) على حد توصيفهم.

  3. تجاهل وجود الإسلام المعتدل و المسيحية المعتدلة و اختزالهما في النماذج الأصولية و السلفية, المتطرفة, مع ملاحظة أنه يوجد ملحدون (فالصو) ينتمون في الواقع لديانة مغايرة و يجدون في واجهة الإلحاد نوعاً من الغطاء التمويهي للنيل من الديانة الأخرى (و هذا غباء مزدوج).

  4. الانفتاح (الانفشاخ) الجنسي بحيث يتم تمجيد حرية (الإنسان) في ممارسة حقه الفسيولوجي دون قمع أو قهر أو رفض من المجتمع (الجاهل المتقوقع الذي يكذب على نفسه).. فالمثقفون النخبويون يستطيعون تفهم حق (الإنسان) في تدليل أعضائه التناسلية بالطريقة التي تروق له, فإن كان لوطياً (فكل واحد حر في طيزه يا أخي) و إن كانت من رابطة السحاق (فده بسبوسها و هي أدرى بيه).

  5. الهوس بكل ما هو غربي لمجرد تحقير الذات.

  6. التبشير للغة و المفردات المبهمة و ترسيخ الهلامية العبثية, بحيث يظل المعنى في (طيز) أو بطن (الداعر) أو الشاعر !

المحزن في الأمر أن بعض الفتيات و الفتيان من التائهين في دروب الفوران العقلي و النفسي و الجسدي.. وجدوا في الحرس التدويني القديم طوق النجاة للعبور إلى بر الاحتجاج على النمطية و الفراغ, وجدوا فيهم نموذجاً صارخاً من الألوان الفاقعة ذات الوهج الفسفوري, ربما كان التشبه بهم أو محاولة الوصول لعالمهم الغريب و البعيد هو الطريق لتحقيق الذات التائهة..

و المضحك المبكي في الأمر أن الحرس القديم قاموا بمنحهم صكوك الرضا و الاستحسان لمحاولاتهم الأولى في اكتشاف اختلافهم عن باقي أفراد المجتمع (الغبي).. فحين بدأ الصغار يدونون, حاولوا أن يشبهوا الكبار.. حتى في تعليقاتهم الصغيرة, و تدويناتهم (النونو).. نالوا الدعم اللوجيستي على أكمل وجه..
و لا زال (الكبار) يقومون بدور (المرضعة) و (الداية) للتسمين و التوليد لهذا الإبداع و السمو البشري الذي لا مثيل يضاهيه..

و لا زال الكبار.. لا زال الحرس التدويني القديم.. يبتسمون و هم يرون طرحهم و قد أثمر.
أثمر غباء و بغاء.. سخافة الثقافة.. و ثقافة السخافة..

كيف نصدق بعضكم حين يتظاهر في تظاهرة بأنه يتظاهر؟؟
تمتلكون كل هذا الفساد و تحاربونه خارجكم فقط..

هذه لا زالت تعتقد أنها (تعربد) و أنت يا (.....) نجحت في مهاتفتها؟ أحسنت فكل التدوين مكاسب..
و تلك لا تزال تتذكر من (الخجل) اسمه.. و تلك.. تربط (بفيونكتها) ما تبقى من ذكائكم و أدميتكم.. أيها الكبار..

تلك المدينة الصغيرة الهادئة.. المنصورة, يحدث فيها الآن كل هذا (القتل)..
و هذا على سبيل المثال يا فوزي..

فوزي..
فوزي..
انت نمت يا فوزي؟
إصحى من النوم هيا بنا ننفخ البلالين.. يا كس امك.. يا فوزي

أحه

125 تعليقات:

غير معرف يقول...

hahaha very nice post go abo el leil

غير معرف يقول...

مش أتفقنا هتفوت الشغل علينا الأول

ما علينا

عايزين شرح بقى لأساليب الدعم الرهيبة اللي بيقدمها الحرس القديم للبيبيهات

و لو في أمثلة و رسوم ايضاحية يبقى أحسن بدل الكلام المرسل

الكابتن نيمو شفلكة لما هي حاجات تقرف كده بتقرأها ليه؟

غير معرف يقول...

تصدق وتآمن بايه؟
انت عبقري!
التدوينة دي في الجون ما عدا كام نقطة بسيطة...

غير معرف يقول...

يا سلام

بقى انت عديت على "تنظيم" قدامى المدونين واحد واحد لقيتهم كلهم بيقولولك مشاركين في المؤامرة السرية الرهيبة دي؟

المدونات المصرية بقديمها وجديدها لو انت تعرفها كويس مساحتها أكبر من حبة بنات المنصورة اللي بيكتبوا عن جسمهم ومعرفش ايه...

غير معرف يقول...

هايل يا ا بو اليل ... كلام في السليم

غير معرف يقول...

مبسوط يا نيمو لما شتمتني ؟
براحتك!


أنا اعتراضي كان على التعميم في الكلام.

مقلتش اني مؤيد لدول ولا دول.

أبو الليل يقول...

ما حدش قال تعميم لكل المدونين
و ما حدش بيقول كلام مرسل و خلاص
و اللي عايز رسوم توضيحية نجيبهاله لحد عنده كخدمة منزلية متميزة
و اللي بيعتقد إن أبو الليل عنده هاجس نظرية المؤامرة يا ريت يدورلنا على علاج
أصل الكلام لما مش بييجي على المزاج و الرضا
بيبقى كلام دمه تقيل و ماسخ

و كما قلنا سابقا: لا ختان دودة القز بينفع و لا حتى إخصاء العنكب

يا خي أحه

غير معرف يقول...

كلمة "pseudo" "سودو" بالإنجليزية هي صفة و اسم. معناها " مدّعي " أو "فالصو" ، و بالبلدي حسب التعريفف اللي باحبه " عامل فيها" . و يتم ارفاقها بالكلمات للدلالة على الناس المزيفيين ، و تستخدم كثيرا في وسائل الاعلام الأجنبية (ماهم برضو عندهم ناس عايشة الدور زي عندنا كده) . فتجد pseudo liberal ، و pseudo intellectual و حاجات من دي كثير.

نفس الكلام أشعر به في عالم المدونات ، صحيح الواحد مادخلش في قلوب الناس و لكن لسبب ما تشعر بأن نسبة غير صغيرة من المودنين المصريين
هم شوية " سودوهات".. ناس فالصو تريد أن تعيش دورا ما.. سودو يساري.. سودو جيفار.. سودو مفتح.. سودو مثقف.. سودو خواجة ! أرجع و أسأل لماذا أشعر بهذا ؟.. لا أدري.. ربما لأن كتاباتهم متشابهة في أسلوبها و محتواها، مما يجعل قراءة المقال الجديد لأي منهم كتناول الوجبة البايتة ، مجرد سد حاجة بدون استطعام أو لذّة. و لا أعني بكلامي مدونة بعينها ، بل أكتبه و في ذهني العديد من المقالات التي قراتها في مختلف المدونات . و طبعا لازم أنهي الكلام بالعبارة المعتادة أن مازال هناك مدونين شرفاء إلخ إلخ ، و ذلك لأنها أصبحت عادة في كمصري أصيل أن أرفق النقد ببعض الطبطبة على الطيز لتهدئة الأمور ، فالنقد المطلق للطالح بدون ذكر الصالح يثير شهوة اللي على راسه بطحة و اللي راسه سليمة في مجتمعنا العنيد .


الشئ الثاني اللي عاوز أقوله على مقال أبوالليل : لما المقال ييجي على الجرح بهذا الشكل ويعبر عمّا يريد أن يقوله الكثير من البشر ، فهو بهذا يتعدى كونه كلاما مرسل. و إلا أصبح الأمر مجرد أوهام ، و على أبو الليل و من على شاكلته ممن يوافقون على تلك المدونة أن يتلقوا علاجا نفسيا من نظرية المؤامرة و عقدة الإضطهاد .

غير معرف يقول...

يظهر اننا كتبنا عن موضوع العلاج في نفس الوقت يابو الليل ، أنا باقول حيث كده بقى قابلني في ميدان العباسية كمان نص ساعة

غير معرف يقول...

abu elil , nemo, sherif , into bet3abaro 3an masjha3er nas keteer awy , begad il wa7ed kan haymoot men il modawanat il 3el2a dey besara7a



abu elil , edeeha kaman 7orreya

:-)

a7a

غير معرف يقول...

والله العظيم مسخرة بجد أكتر حاجة ضحكتنى الى عاوز رسوم توضيحية ده :)
وانا كمان عاوز رسم توضيحى لخرم طيزه
احة بالوارجى والعيش السخن :))

غير معرف يقول...

تعقيب : و بعدين حانستغرب ليه يا أبو الليل من اللي بيحصل في عالم المدونات مع إنه هو اللي بيحصل في عالم الواقع . نظريتك عن العلاقة بين المعرّص الكبير (أو المعرّصة الكبيرة) و مريديه (أو مريديها)من العرصات الصغار تجدها مثلا الصحافة المصرية .. بل و تجد التلميذ يزايد على أستاذه كمان و يصبح ملكي أكثر من الملك (و في النهاية بعدما يشب عوده ينقلب عليه طبعا لأن هكذا العرصات مالهاش أمان) . و اللي مش مقتنع الأمثلة كثيرة جدا . أم تحسبون اأن مصطلح "ثقافة القطيع" جاء من فراغ !

يا أخي... و لا بلاش :)

أبو الليل يقول...

شريف يا نجيب يخرب بيت كمية التواصل اللي حسيتها في كل كلامك, أصبتني بالدهشة
كأنك تستكمل كلامي و كأني أستكمل كلامك فيحدث ذلك الرنين الغريب من الفهم و الألم..

و عايز أقول لجميع المعلقين الذين أحسوا بهذه (الأحه) و شعروا أنها(أحتهم): لقد أثلجتم قلب أبو الليل الذي لم و لن يفقد الامل للحظة واحدة أن الدنيا بخير رغم كل هذا العفن المبضن من حولنا..

و دمتم

أحه

غير معرف يقول...

ضربة معلم يا بوالليل
ربنا يقويك

السهروردى يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
السهروردى يقول...

و جوووووون كبير كبير لأبو الليل
خماستاشر - صفر لأبو الليل فى جون أشبال الشراميت
إيه العظمة و القوة و المعلمة دى
بجد يا أبو الليل أنت مسحت بطيازهم أرض الملعب
أقصد أرض الملعب التدوينى
:))

أبو الليل يقول...

بيقولوا الجون الأخراني كان أوفسايد يا سهروردي مع إن الجون إتعاد ألف مرة و بالتصوير البطئ كمان و ثبت صحة الهدف
:)
أحه

غير معرف يقول...

يااااااااااااااه فينك من زمان يابوالليل كل أجوانك سليمة وعالمية كمان
احتين واستك احة متينة مش أحة بلاستيك
:-)

M. El-Hajj يقول...

هو الملحوظة الهامة أن الناس دي متاج مجتمعاتها اللي بشكل من الأشكال هو بالفعل مجتمع مختل و مريض فمن خجل اللي عاشت معظم حيلتها في الخليج و شبه مقرتش كتاب في حياتها الي بيسو نجم أخبار الأدب و طالب أخبار اليوم اللي جاي يشتملنا في كل رموز المصريين و يبشر بعالم تكون فيه روبي أعظم من الشيخ أمام و بشر لا يشعرون بمشاعر وطنية و برضة نرجع و نقول أن المشكلة مش في الحمير دول و أمثالهم زي المزة المصرية المشكلة في اللي بيطبلولهم و شايفنهم ثورة حقيقية و أتجاهات فكر الجيل الجديد و أن ده شيئ أوريجينال خالص و هنا تكمن مصدر الأحة القوية لأن الحمير دول مكانش حيطلعلهم صوت لو أن واحد زي علاء مثلاً أعتبر أن أبليس من فطاحل التدوين المصري أو أنك مبتخشش مدونة غير لما تلاقي كونتاكت خيال الظل و خجل و ده عشان نبقي جامدين نييك و روشين نيك و حلوين نيك كس أم أمراض البشر النفسية اللي بياخدوها معاهم حتي الي أكثر الأماكن قبولاً للمثالية (العالم الأفتراضي) يلعن ميتين أم البشر مرة و أتنين و تلاتة و أحة قوية يا أبو الليل من أخوك محمد طارق

غير معرف يقول...

الحقيقة المرة ان الشراميط دول كلهم امرهم استفحل فعلا واصبحوا هما ذات نفسهم اصنام لشراميط أصغر
أحااااااااااااااااااااااااااه

أبو الليل يقول...

حاسس بيك و بأحتك يا محمد يا طارق يا خويا
...

حلوة أصنام دي يا أحه
:)

HIMZELF! يقول...

هيع هيع هيع
ولد يا أبو الليل, انا مبسوط منك يا ولد
: )))

بس في حاجة الناس دي ساعات كتيير أوي بيقولوا حاجات حقيقية , يعني طالعة من جوا (ومتسألنيش من جوا منيين) علشان مش هاقولك
;P

HIMZELF! يقول...

اة لامؤاخذة عايز اقول حاجه كمان
يا زنجي الملحوظة الهـامة هي ان الناس دي و الناس دوكهوما وانا وأنت والمجتمع والناس .. كلنا كده شركاء بلاص واحد
و البلاص مش مختل ولامريض, البلاص بلاص
لو اتحط فيه مش هيبقي ريحتوا وحشه ولر اتحط فيه عسل مش هايبقالوا ريحة
وبماا ان الهبل في الجبل فأنا من موقعي هذا أوجه نداء عاجل للست اللي شايله البلاص بالقاء محتوياتة في اقرب ترعه فورا.
وعلي رأي نعمان جمعه .. عايزين نلعب جايم ظريف , عايزين نقعد مع مزة حلوة ..
عايزين بلاص نضيف
ودمتم

أحمد يقول...

موضوع جميل جدا
و اكتر حاجة عجبتنى فيه التعليقات اللى حطها الكثير من الناس و كمان شكل الصفحة الجميل الجديد

مبسوط اكتر ان الناس بدأت تشتم و ان اخيرا حد اقتنع انه ممكن يقول لا و ممكن يشتم اى حاجة مش عاجبه من غير ما رقيب يخش يحذف الكلمة بتاعته
مساحة الحرية اللى بشوفها في المدونة دى هى اكتر حاجة بتعجبنى و بتخلينى كل مرة اخش هنا اصقف سواء
لأبو الليل
او لزباين المدونة الدائمين

إلى الأمام دائماً

غير معرف يقول...

يا عيني ناس كانت هتموت بس الحمد لله أبو الليل فك زنقتهم و أنقذهم

يا أبو الليل، بجد أحب أسمع وصف أو أمثلة لأساليب الدعم دي، أنا مهتم باللعبة اللي أسمها التدوينزي ما أنت عارف و بالتالي مهتم أعرف أنت شايف الشلل فيه ماشية ازاي

قصدي بكلام مرسل أن مفيش تفاصيل مس أن الكلام غلط أعرف منين غلط ولا صح اذا كنت مش متأكد أنت بتتكلم عن مين أصلا (ولا مش ده معنى كلام مرسل؟ جايز أحنا اتعملنا الكلام طشاش)

الكابتن زنجي الشديد حامي حمى انتفاضة التدوين الوطنية، ابليس من فطاحل التدوين دي كانت نكتة مفيش أصلا فطاحل في التدوين (ولا حتى أعرف يعني ايه فطاحل) و لو تفتكر اسم التدوينة كان النجوم بتستخدم دروبال، على وزن النجوم بتستخدم صابونة لوكس

و بعدين الناس بتربط للي هي بتقرأله في الغالب، عندنا دلوقتي فوق ال800 مدونة الغالية العظمى الساحقة منهم مش بتربط بابليس أو خجل أو المزة أو أي حد من المدونات اللي مضايقاكم، لكن يمكن يكون كلام أبو الليل صح و يكون نسبة كبيرة من الناس اللي بدأت تدون من سنة أو أكتر مربطة بيهم.

في الاستبيان اللي عمله ميلاد (أيام ما كنا 300 مدونة فقط)
http://endehash.manalaa.net/r6

وجد أن 51% من المدونين اللي جاوبوا على الاستبيان جائوا للتدوين عن طريق أصدقاء، يعني طبيعي جدا أن في البداية يبقى فيه تشابه شوية ما بين المدونين لأن العدد أصلا قليل و نص الجداد أصحاب اللي موجودين، مع الزمن العدد بيزيد و التنوع و الاختلاف بيزيد لكن مجموعات الأصدقاء أكيد بتفضل مهتمة تقرأ كلام بعض و بالتالي بيربطوا ببعض.

كلها سنتين و عددنا يكبر أكبر بكتير و مدوناتنا كلنا تتوه في وسط البحر و لا حد وقتها هيفتكر حرس قديم و لا جديد و لا هيعرفوا مين ابليس و لا مين أبو الليل. الموضوع لسه في أوله خالص 800 مدونة، بعض ألاف من القراء يعني ميجوش لسه نسبة من مستخدمي النت في مصر

غير معرف يقول...

هاها
أنا مستمتع بذكاء رد بيسو..
أبو اليلل معترض على وجود كتابات قلة أدب والحاد ونقد كجتمع وقعد يقولهم أحة
بيسو رد وقال أنا فرحان بكلامك لأن المدونات ميزتها انك تنقد اللي مش عاجبك

ده معناه انه مؤيد لحرية التعبير لأي حد عم اللي مش عاجبه ، وهو بالنسبة له: الأخلاق العامة مثلا

وحرية التعبير المطلقة معناها غياب المرجعية الأعلى ، وهي دي اللي بيتكلم من منطلقها أبو اليل

يعني هوا كده أفرغ كلام أبو الليل من قوته بتأييده ليه...

الكورة في ملعب أبو اليل..

أحمد يقول...

لم أقل أبداً يا نيمو
انى مسئول عن مساحة الحرية دى
أو انى ساعدة الشعب انه يبقي حر
و لا اى من الكلام الذى تنسبة لى

فقط قلت أنى مبسوط و معجب بالمدونة
و ما يبسطنى فيها هو مساحة الحرية الكبيرة التى يكتب بها أبو الليل

و التى حتى أنت تعلق بها

شيء جميل أن يبقي فيه ناس بتعبر عن مشاعرها و افكارها بالشكل الحر و الفطري دا

اشتم و زعق و اصرخ و اشخر
على اي حاجة مش عاجباك
حتى لو كان كلامى دا

و إلى الأمام دائماً

غير معرف يقول...

أستاذ ألف : مع احترامي ، و لكني أشعر بالفعل أنك لم تقرأ المدونة !
أولا مسألة البركة ( ربما تقصد وش البركة ) ، مالهاش أي معنى . دازنت ميك سينس :)
من قال أن أبو الليل سخر من كل سكان البركة القدامى ؟! بل بالعكس.. عن نفسي لا أحب مسألة إرفاق النقد بالطبطة على الطيز. و هو ماحرص أبوالليل على عمله في المدونات السابقة (مثل حدوتة فوزي اليساري) ، و خلاص.. اصبح مفهوما أتوماتيكيا أن الرجل بينتقد -مايراه- فاسد و مش لازم يقعد كل مرّة يقول لك "و هناك شرفاء" عشان اللي عنده نقص يهبط و مايهيجش !
النقطة الثانية إن حضرتك على مايبدو مش فاهم الفرق بين "المحتوى" و "الأسلوب"، فأساليب المدونين في الكتابة تتعدد.. هناك من يكتب بالعربية و هناك من يكتب بالفصحى و هناك من يستخدم لغة مناسبة و هناك من يفضل اللغة الجريئة و كل واحد حر في أسلوبه . جل ما انتقده أبو الليل هو المحتوى ، و حتى حينما هاجم الأسلوب "المكلكع" كان في سياق نقده لذلك المحتوى و الفكر.. إذ أنّ الاسلوب المكلكع قد ارتبط ارتباط وثيق بالفكر في تلك الحالة ، و ربما لأنه شعر أنه اسلوب مكلكع "فالصو".. مكرر و منقول عن أخرين ، و ليس "أصيل " و ناتج عن ثقافة أو علم .


و مسألة إن مدونة شخص ما تفتح السكة لمدونات أشخاص أخرين من ناحية "استخدام اللغة الجريئة" أيضا مالهاش معنى ، ممكن يفتح السكة قدامهم تقنيا باستخدام نظام تدوين جديد مثلا مثلما فعل علاء مع "دروبال " ، و لكن على الانترنت ماحدش محتاج حد يعلمه يكتب ايه.. سوى هؤلاء الذين ذكرهم أبو الليل ، السمك الصغير اللي ماشي ورا بعض الكبار بدون فهم (بعض الكبار و ليس كل الكبار عشان فيه كبار شرفاء ..إلخ إلخ.. إهبط و ماتهيجش ياللي على راسك بطحة ).

و أخيرا يا سيدي ، ماينفعش حضرتك تيجي و تصف مجموعة من الناس بالأراجوزات لمجرد أنها أيدت بعض الأراء التي لم تعجبك، و التي اختزلتها حضرتك في شوية " منطلقات دوجماتية" بكل سطحية و عدم فهم ، و لا أدري بصراحة إن كان "عدم الفهم" هذا هو عدم فهم كلام أبو الليل.. أم عدم فهم معنى كلمة dogmatic .. أم أردت أن تحشر الكلمة في ردك و السلام . وصفت الناس بالأراجوزات فقط لأنك تتبع بشكل حرفي ثقافة العند السائدة في مجتمعنا . فلا أحد يتوقف أبدا لمحاولة فهم الكلام أو التفكير في احتمالية انه يكون كلام سليم .. لا أحد لديه أدنى ذرة استعداد للتراجع عن فكر قد يكون معطوب.
رحم الله عبقري زمانه ، الإمام الشافعي .. الذي قال : " رأيي صواب يحتمل الخطأ ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب" .


و أخيرا مازلت أذكر جملة النهاية من فيلم "Devil's Advocate" ، و جاءت على لسان الشيطان "آل باتشينو" حيث قال ضاحكا " الكبر.. حتما هو خطيئي المفضلة " .

غير معرف يقول...

تعالى نبص يا أستاذ شريف نجيب في المعضلة.

"المدونين المعرصين الكبار بيسهلوا الطريق للمعرصين الصغار" ده في رأيك بالنسبة لمن يتبنون مفاهيم فكرية معينة وهذا في رأيك كاف لوصمهم بالخطأ، في حين أن التعريص يفترض سوء خلقهم كأن يخونوا بعض ويستخدموا بعض. في حين أنهم يساعدون من يرونهم مثلهم.

بالنسبة لشخص آخر فالمعرصين الدوجمائيين يهيجهم واحد منهم فيتبعونه وهم يصفقون لمن أرضى نزعاتهم البلهاء"
ده برضه لانهم اتبنوا فكر خاطئ من وجهة نظره، في حين ان صاحب فكر يعتقد بصحته يقوم بنشره

عادة في مثل هذا التراشق لا بأس أن يبين كل طرف أن الآخر متناقض أو سيئ في علاقاته وتأثيراته وليس فقط في فكره، كأن يقول انظروا انهم لا يجدون مانعا في أن يكذبوا أو في أنهم باطنيون ومنافقون ( يمكن أن تصح على أتباع أي تيار) ، وأن يستخدم خطاب تهييج لناسه ومريديه: " بصوا المعرصين قليلي الدين بيشجعوا بعض ازاي وبيأثروا عالناس من خلال وسائل الاعلام" ، أو " الرجعيون يخترقون كل شيئ بفكرهم التبسيطي ويسيطرون على الناس" أو " الأفكار الغربية المستوردة تغزونا بتمويل وتسهيل غربي" و" المد الذي نشهده يعود لتمويل سعودي وهابي" / أو استخدام منطلقات أخرى: قوة الشعب : " الشعب يرفض الالحاد يا كلاب" في مواجهة " الشعب المصري صاحب تدين خاص يزور الأولياء والموالد أيها الوهابيون" في حين أن لا ده ولا ده مرجعه الأساسي هو الشعب.


كلامك مثلا عن "فلا أحد يتوقف أبدا لمحاولة فهم الكلام أو التفكير في احتمالية انه يكون كلام سليم .. لا أحد لديه أدنى ذرة استعداد للتراجع عن فكر قد يكون معطوب." كلام جميل جدا، ولكن المشكلة أنك تسمعه من صاحب الرأي وصاحب الرأي المضاد له تماما، كلاهما يرى في الآخر غباء وجمودا لأنه لا يتوقف لحظة ليشك .أي أنه لا فائدة منه في السجالات الأيديولوجية.

أبو الليل يقول...

بيسو
أنا أيضاَ مبسوط من انبساطك
و إلى الأمام

علاء
مين الأهبل اللي فهمك إني بشتغل منقذ على البلاج؟
و ما اعتقدش إن الناس منتظرة أبو الليل (المحرر و المنقذ) عشان تفك زنقتها..الناس دي عندها دماغ تفكر بيه و ترمومتر داخلي بيقولها الصح فين و الغلط فين..

المعلومات الاحصائية عن التدوين المصري جديرة بالتأمل و من عيوني الاتنين حزودك بما تحتاجه في سبيل خدمة الأبحاث و الدراسات التدوينية, و حشرحلك قصة الدعم.
على فكرة أنا مش بتريق و بتكلم جد, و عندي اهتمام بموضوع الواقع التدويني. لك ما أردت بس استناني حبة

ألف
ألف حمد الله عالسلامة إنت فين من زمن يا رجل؟
أضم صوتي إلى شريف و أستغرب معه من استخدامك لمثال البركة! تبدو يا عزيزي ألف و كأنك تحاول (تعويم النقاش) أو رش المياه لتفريق المتناقشين, أو تحويل (دفة) النقاش إلى حكاية (أسطورية) تتحدث عن تلك البحيرة (الملعونة) التي ترمز لقصة الإنسان منذ بدئ الخليقة و صراعه الأزلي مع ذلك الوحش المخيف الذي يسكن قاع البحيرة لتولد الأحداث و الملاحم الكبرى في صراع الخير و الشر, الحق و الباطل
تعليقك يا الف هو بيت الداء
كل ما وصلني من (لغتك) أنك تقول: يوم لك و يوم عليك (على رأي وردة) و ان اللي بتعمله في الناس يا أبو الليل حيتعمل فيك بكرة, ربنا يهدك يا أبو الليل بكرة الزمن يطلعلك لسانه و ييجي حبة عيال و أراجوزات يسحبوا البساط من تحت رجليك
أكيد فيه بطحة في الموضوع يا الف على رأي شريف نجيب.. عشان انت اعتبرت إن كلامي بل كل تدويني هو نوع من الثورة على النمط القديم أو الكلاسيكي الذي تخبرنا كل كلماتك بأنك تنسب نفسك أو تقولب نفسك لصالح مدرسة بعينها..
أنا لم يخطر على بالي شئ من كل ما فهمته من هذه التدوينة
حسيت بيا؟
حسيت بدوجماتيتي؟
فعلاً؟
نيمو
طول بالك و ما تزهقش الصبر جميل
نحن نحارب الهرتلة يا زمل

غير معرف يقول...

خليني أجرب أشوف منطقك يا نيمو مع انك من الأشخاص اللي خطر تتناقش معاهم عشان واضح ان أول رد فعل ليك هو الشتيمة

" فعلا ياشريف الى على راسه بطحة حسس عليها فعلا الاسلوب الدفاعى والتبريرى ده بيؤكد كلامك وكلام زنجى وابوالليل
احة من القلب من غير تبرير"

افرض اني أنا شغال دكتور في مستشفى سين، جه واحد قال الدكاترة في المستشفى دول كلهم حرامية ولاد ستين في سبعين

نفرض اني دكتور كويس
رد فعلي يكون ايه؟
هزعل ولا هنبسط ولا مش هتفرق معايا؟
وبعدين هروح أرد د عنيف ولا رد لطيف بس يبين الحقيقة؟

نفرض اني دكتور حرامي فعلا والجرح جه على الجرح
رد فعلي يكون ايه؟
هزعل ولا هخاف ولا أنا بجح ومش هتفرق معايا؟
هروح أرد رد هادي وأسوق في الناعم ولا هرد رد بجح على طريقة خدوهم بالصوت؟

قارن اللي هيشوفه متهمي الدكاترة بالعموم بالسرقة في الافتراضين وهل فيه فروق ولا لأ ، وحاول تشوف المنطق في قولك بأن الرد عنيفه وغير عنيفه اثبات

أسوء حاجة تعملها بعد كلامي ده انك تقول ان كلامي ده سفسطة بنت كذا ودليل على اني ابن كذا وكذا

ملاحظة نسيت أقولها في التعليق اللي فات لأستاذ سريف نجيب:
شيئ غريب جدا لما تقول
( (بعض الكبار و ليس كل الكبار عشان فيه كبار شرفاء ..إلخ إلخ.. إهبط و ماتهيجش ياللي على راسك بطحة)

فكرة البطحة فكرة مسلية نوعا ما، بس أكيد انت تعرف ان التعميمات عادة ما تكون غلط ، وغير كده أتوقع من واحد زيك انك تكون حريص في كلامك ومتلقيش الكلام على عواهنه من منطلق حرص أخلاقي قبل أن يكون حرصا على الدقة ، مش تبقى زهقان من تحري الحرص في الكلام وتعتبره اعتذارية وتقول عليه تحسيس طيز.

أبو الليل يقول...

محمود
أشكرك عل توصيفك العلمي الدقيق للتعريص و سأقوم بطباعة تعليقك و الاحتفاظ به مع أمهات الكتب الموجودة في مكتبتي الصغيرة في شقة منيل الروضة
شكرا جزيلا لك


أحه
كان يوم منيل بستين نيلة يوم ما...

غير معرف يقول...

هاها
ماشي يا أبو اليل :)
هوا ده كل اللي طلعت بيه من اللي بحاول أقوله؟
آسف اني معرفتش أوصل الفكرة، بس مش مشكلة :)

أبو الليل يقول...

:)
و لا يهمك يا محمود أصلها بتحبك ساعات
كل احترامي لك
و مرحباً بك في :"يا خي أحه" أفضل تلبس بيجامتك و ترحرح زي حالاتي عشان الكلام يبقى مرتاح.. أصلنا كده حنبعد كتير عن موضوعنا الرئيس و حندخل في تنظيرات غير مجدية و دهاليز لا طائل من ورائها

:)

غير معرف يقول...

يا سيد محمود حضرتك قلت كلام جميل في البوست الأول و مش معترض . ما يضايقني هو أنك تجرني لمنطقة من الحوار ليس من المفروض أن أخوض فيها لأنها مبنية على فهم خاطئ لردي.

أولا : انا لم أنتقد أحد بسبب فكره ، كل واحد حر في معتقداته و توجهاته. و إنما نقدي كان لثقافة القطيع و غياب الأصلية في المحتوى . و هذه المسألة بررتها بـ "شعور أحاول معرفة سببه" . النقطة الثانية هو أن حضرتك تتهمني بالتعميم و هو اتهام أرفضه لأنني لا أحب مبدأ التعميم . أنا أحاول توخي الحرص فيما أكتبه و أرجو أن تقرا ردودي ببعض التركيز .. شوف أنا قلت إيه بالحرف و سأنقل كلامي كما هو بالاخطاء الإملائية :

" صحيح الواحد مادخلش في قلوب الناس و لكن لسبب ما تشعر بأن نسبة غير صغيرة من المودنين المصريين "

و هنا تكمن المشكلة في فهم مسألة التعميم ، فمن المفروض أن مجرد استخدامي لكلمات من عينة " مجموعة من" و "بعض " و " نسبة من" في كلامي ينفي صفة التعميم ، و ما يضايقني و يزهقني هو أن هذا الكلام مش كفاية لبعض الناس و لازم ترفقه بالطبطة على الطيز.. مع إني قلت في أول الكلام أصلا أنني باتكلم عن مجموعة محدودة من البشر. و المثال على صحة كلامي إنه حتى حضرتك اتهمتني بالتعميم مما يدل على ان الكلمات التخصيصية في بداية الجملة غير كافية لحضرتك و لابد من ارفاق مديح الفئة الصالحة به .


و رغم أنني لا أستخدم مبدأ التعميم كما أوضحت و لا أحبه ، إلا أنني سأقول لك جملة سمعتها من صديق أمريكي و لن أعلق عليها بالسلب أو الإيجاب ، و هي " stereotypes are there for a reason "

و أخيرا يا سيدي ، و رغم إني عارف إني ماعممتش و فوق كل هذا.. أعتذر لحضرتك و لأي شخص شم رائحة التعميم في كلامي.

تحياتي و احترامي للجميع

غير معرف يقول...

احترام ومحبة خاصين لك أستاذ شريف

بص انت بتقول : فيه ناس بتحس انهم سودو يساري و سودو مثقف ...الخ"ناس فالصو تريد أن تعيش دورا ما"


صدقني الكلام ده قريت شبهه بصورة أو بأخرى لكثير من العلمانيين - الأجبن "الأحرص؟" من أن يقولوا رأيهم بصراحة ووضوح- : الشباب دول؟ دوا مش متدينين، دول بيخبوا مشاكلهم وعقدهم النفسية، دول بيخبوا "سوء الطوية" ، دول بيحاولوا يكتسبوا قيمة بتدينهم وده بيديهم تفوق على الناس من اكتساب مكانة أرفع من بقية الناس غير الملتزمة

كلام زي ده مش مقنع بالنسبة لي. يعني الزائف موجود في كل حاجة. جزء كبير مننا الظروف والرغبات بتدفعه لمواقف واتجاهات . تحليل أسباب اعتناق فكرة ما شيئ ضروري نعم ، لكنه يتجاهل الفكرة نفسها. يظل اللف والدوران حول هذه الأسباب غير كاف عند مناقشة الفكر، المقنع والمحترم أن تقول بوضوح أنا أرفض هذه الأفكار التي يعتقد بها هؤلاء ألأفراد وأعتقد أنهم مخطئون وبعيدون عن جادة الصواب. الأكثر احتراما حتى لصاحب الفكر الذي تراه خاطئا أن تحترم اختياره وتواجهه بخطئه ومسؤوليته عنه بدلا من أن تشرع في البحث عن علة بالشخص دفعته لمثل هذا الرأي.

أبو الليل يقول...

أحه
يا عالم يا هوووه إنتو بتحولوا "يا خي أحه" إلى "يا أخي قحه" هو في إيه؟

حندور و ندور و ندور
حتهرب المعاني

و لا زالت تعربد للحرس القديم.. فاكرين؟
أنا لسه فاكر كويس
:)

أحـــــــــــــــه

غير معرف يقول...

ملاحظتك للسلوك في المحيط التدويني كويسة، لكن منطلقاتك الدوجماتية غلبت على التفسير. زينا كلنا يعني لأن زي ما أنت عارف الإدراك إنتقائي.

يالهوبالى على رأى النسناس فى مسرحية ميس الريم "يا لطيف الادب العربي شو عويص"

غير معرف يقول...

يا راجل لا تقلل من شأن نفسك دا أنت الحارس و المنقذ و أنور وجدي

مش الخجول المجهول قالك


abu elil , nemo, sherif , into bet3abaro 3an masjha3er nas keteer awy , begad il wa7ed kan haymoot men il modawanat il 3el2a dey besara7a

الراجل كان هيموت بصراحة بس ربك سترها و بعت طيره الأبابيل أبو الليل و نيمو و شريف

و مستني تنفذ وعدك بس بلاش الواقع التدويني دي بتحسسني كأن الموضوع كبير مع أنه حاجة صغيرة جدا

أبو الليل يقول...

حااضر و حياة أمي فهمت يا علاء
و بلاش تريقة يا بتاع قريش
:)

غير معرف يقول...

أستاذ محمود : كلام سليم ، بس برضو لما يكون صاحب الفكر ده مقتنع بيه.. مش بيقلد.
عموما حصل خير.

بالنسبة لتعليق علاء ، قالها أبو الليل.. الكلام لما مابيجيش على المزاج بيبقى ماسخ .

صحيح أنا ايه اللي خلاني أغلط و أعبر عن رأيي هنا !!! و إنت يا واد يا نيمو بترد على البهوات ليه يا قليل الأدب .. إنت ماتعرفش إن حرية التعبير مقصورة على شلة معينة من الناس و الباقي ولاد الخدامة يحطوا الجزمة في بقهم و يتفرجوا على النخبة المنتقاة من فطاحل التدوين و هم ساكتين ! إخص عليك دوجماتي ماتختشيش .

غير معرف يقول...

ايه بس يا عم شريف قفشت كده ليه

حد قال متتكلموش؟ حد يقدر أصلا ينتقص من حقكم في الكلام على النت؟ فين بس الاعتراض على تعبيرك أنت و نيمو عن رأيكم؟

و بعدين مش فاهم أي كلام اللي مبيجيش على المزاج دأنا لأول مرة ألاقي كلام أبو الليل مقارب للحقيقة (و المسألة كلها وجهات نظر زي ما أحنا عارفين)، و كمان كتبت تفسيري للي هو رصده بس محتاج أسمع منه تفاصيل أكتر

يا أخي أحة، ناس بتخانق أشباح في دماغها

و لما أنت فاهم يا أبو الليل بتتغابى ليه و تقولي أنا مش حارس و مش منقذ يا أخي أحة

غير معرف يقول...

ايه و النبى الهبل ده. دقيقتين من عمرى ضاعوا على الأى كلام ده و مش هيرجعوا تانى, اكبر شوية يا أبو الليل, انت شكلك كنت طفل غلس قوى و زنان من بتوع اشمعنى. ربنا يهديك يا ابنى

adhm يقول...

انا بس عندى سؤال
هو من ضمن حرية الراى ومحاولة الظهور باى مظهر حلووالسلام
يكون الدفاع عن الخولات
اللى بيدلعوهم دلوقتى وبيسموهم
مثليين
يمكن علشان مثلهم
بص وشوف هنا يا محترم
واهة كلة ثأفة
http://shadow.manalaa.net/archive
مشورة بتاريخ4 اغسطس 2005

غير معرف يقول...

لا يا أدهم الدفاع عن حقوق المثليين جنسيا موضوع لوحده و لا يندرج تحت الدفاع عن حرية التعبير، لكن الدفاع عن التعبير عن المثلية الجنسية يندرج تحت الدفاع عن حرية التعبير

adhm يقول...

دة الموضوع كبير وانا مش واخد بالى
طيب ممكن توضح لشخصى الغلبان الفرق الجوهرى بين
الدفاع عن حقوق الخولات
وبين الدفاع عن التعبير عن الخولنة
باعتبار التعبير عن المثلية الجنسية
هى نفسها خولنة
مش عايز تماحيك من نوع ان المثلية مش مرتبطة بالذكورة والانوثة
خلينا مع الخولات الاول وبعدين نخش على الشراميط البنات
واحدة واحدة

adhm يقول...

وكمان بطلوا تلعبوا بالمصطلحات
خول يعنى خول مش اى حاجة تانية
ان كان لازم يعنى كحل وسط
اكتب خول وبين قوسين اللى انت عايزة

Ahmad Gharib يقول...

قشطه عليك يا ادهم
جول وجووووول و جوووول
علاء بدون مايحس اثبت بكل بساطه مسئلة التلاعب بالألفاظ
يعنى ايه الفرق بين الحريه فى التعبير عن الخولنه هو غير الحريه فى ممارسه الخولنه
لو حبيت تتكلم ببساطه ياعم علاء كان ممكن تقول
ان هناك فرق من ان الواحد بيتناك وما بيقولش و واحد تانى بيتناك و بيقول انه بيتناك
الموضوعين مرطبتين جداً ياعزيزى و الفرق اسمه الجهر بالفحش!!!
يا ريس خلى الحريه للخولات بره بلدنا
ملهمش مكان هنا

وكفايه كلام عن الخولات عشان منخرجش من موضوع المعرصين الصغار

و ياريت يا ابو الليل تثبت بالدليل وتطلع دليل المعرص الصغير الى بوزعوه على صغار المدونين
احووووووووه يامدونين يامعرصين

أحمد يقول...

أشرت هنا يا ادهم انك من عشاق اغانى الراى

ثم تسأل عن الفرق بين حقوق المثليين و حقوق التعبير عن المثلية

حقوق التعبير عن المثلية
هى التى منحتك كل هذه اللحظات الجميلة التى استمتعت بها مع موسيقي الراى
و هى التى منحت رشيد طه الحق ليغنى البومه الرائع
made in madina
الذى يحكى فيه عن شخص مختلف جنسيا محاصر بالغربة

ما قد لا تعرفه هو ان رشيد طه و فضل مثليين جنسياً بينما خالد لديه ميول ناحية الاثنين ... الشيخة ريمتى أعظم شيخات الراى في الخمسين عام الماضية كانت مثلية جنسياً

الشاب حسنى
الأخ الأكبر الذى اغتالته جبهة الانقاذ على الشاطئ تم اغتيالية بسبب أراءه السياسية و بسبب دفاعه عن حق حرية التعبير للمثليين و غيرهم

أبو الليل يقول...

قال علاء
الدفاع عن التعبير عن المثلية الجنسية يندرج تحت الدفاع عن حرية التعبير

طيب لو (المثليين) حبوا يعملوا تظاهرة أو اعتصام للمطالبة بمنحهم حقوقهم في التعبير عن (مثليتهم) هل سيكون توصيفكم للشعب إذا حاول الفتك بهم بانه شعب (ديكتاتوري) و قمعي و متخلف لأنه لا يستطيع تفهم الأمر؟
و هل في هذه الحالة ستكون الحكومة (معرصة) إن سمحت بالتظاهرة تحت ضغط دولي؟
أم ستكون حكومة (قمعية) إن رفضت السماح بتنظيم التظاهرة أو الاعتصام؟

و هل تعتقدون أن الاكتفاء بالتعبير عن رأي المثليين في المدونات هو أمر كافي في هذه المرحلة الانتقالية في طريق الوصول إلى كامل الحرية يوما ما؟

يرجى عدم إرفاق صور توضيحية لحساسية الموضوع.

يبدو أننا سنسمع قريباُ عن تاسيس جمعية: "طيزه و هو حر فيها" قريباً حداً

يا خي أحه

أحمد يقول...

اذا كنت ضد المثليين جنسيا او حقهم في التعبير عن أنفسهم

فلديك قائمة طويلة من الموسيقين و الفنانين الذين يجب ان تقاطعهم
بداية برشيد طه
و حتى دافنشي

غير معرف يقول...

مين هما كم اللي أنت بتسأل عن توصيفهم للشعب في وضع افتراضي جزافي؟

لما يبقى يحصل نبقى نشوف توصيفنا ايه.

و عموما موضوع شعب ديكتاتور و شعب متخلف و الكلام ده مفيش منه أي لازمة، خصوصا أن الديكتاتورية نظام حكم يعني مينفعش شعب يبقى ديكتاتور، ينفع نقول مجتمع غير متسامح، رافض للآخر، معادي للمثليين الخ

أبو الليل يقول...

علاء إنت كده فعلاً وضحت حقائق مهمة و جاوبت على كل تساؤلاتي بالتفصيل: لما يبقى يحصل نشوف توصيفنا إيه.

الله عليك يا علاء روح يا شيخ ربنا يكرمك

غير معرف يقول...

عارف يا بو الليل؟ أنا متابع مدونتك دي من البداية, و أحب أشكرك على فضحك للناس اللي عايشة في الدور و بتحسبنا قطيع و رعاع منعرفش نفرق بين المسائل و الحقايق الواضحة زي نور الشمس
في انتظار مزيد من صواريخك يا زعيم

غير معرف يقول...

ها ها ها ها شكلكم بقى خرى يا بيسو و يا علاء و يا نديم و يا بنات يا شراميط خجل و ليليت و فيونكة حمرا
هع هع هع احه دنتو اتمسح بكرامة امكم الارض و ظهرتم على حقيقة كس امكم اديله ادي اديله ادي

M. El-Hajj يقول...

بداية حرد علي كلام ألف : بص يا حبيبي يا ابني ميفرقش معايا أصلاً الخناقات و الحوارات و كل اللي بترغي فيه ده بيسو دا بني آدم ذو عقلية فاسدة دي حقيقة اللي يبشر بعصرتنتهي فيه المشاعر الوطنية فا دا كلام بيفكرني بالدعاوي الأمريكية بتاعت القرية الكوكبية يعني البني آدم دا حاجة من الأتنين يا عميل يا حمار كس أم الموهبة كس أم أي أعتبارات أخري بس دا بني آدم مش طبيعي و فكرة مسموم
بالنسبة لمسألة الشذوذ : يا جدعان هو أحنا خوتين دماغنا ليه ؟؟ مالي عايز يشذ يشذ واحد خول حنعمله أيه بس يشذ من غير ما يوجع دماغنا، يعني ميجيش يغنيلي أغنية عن حلاوة الشذوذ و جماله و اللي أحنا بننساه دايماً أن الحد في الأسلام مش علي الذنب و لكن علي الأشهار يعني حرية أي بني آدم خول مكفولة في أنه يشذ بس من غير ما يوجع دماغ غير الشواذ الغلابة أمثالي بالنسبة لفنانين الراي فا أنا مش عشان بسمع راي لازم أحب الشواذ زي مانا مش عشان بشوف أفلام يوسف شاهين يبقي أنا بحب الشواذ زي مانا مش عشان بحب صورة دوريان جراي أبقي خول كس أم خلط الورق و كلمتي لبيسو اللي الحقيقة مش قادر أتجاهل وجودة زي ما نصحني صديق مدون
دور علي المثقف اللي أغتصبك يا أبني و كل عقدك حتتحل

Ahmad Gharib يقول...

الجول التانى برجل الفرورد زنجى
ايوة كده يعنى هو انا عشان بسمع الخول الى اسمه التون جون ابقى بحب الخولات
انا مالى و مال ام طيزه
طيزه ياخى و هو حر فيها
ايه اللى جاب الكلام فى الخولات للمزيكه
خلط غريب للكلام و دفاع بتاع سنه اولى فى دليل المعرص الصغير
يالا كملوا وردوا يامعرصين عشان يتشخرلكوا كمان وكمان

ادهم، زنجى، نيموا ، و طبعاً الزعيم ابوا اليل، عشتم يارجاله و استمروا لغاية ما يجلهم بواسير

Ahmad Gharib يقول...

معلش نسيتك ياسهرودى و يا شريف نجيب
معلش العتب على السن يارجاله

عاش يارجاله

غير معرف يقول...

ما تزعلش قوي يا شريف نجيب
أنا سطحي و حبيت أحشر كلمة مش فاهمها في النص. هديت؟ نكمل كلامنا:
اطمأن؛ شعورك أني لم أقرأ التدوينة غير صحيح. أنا قلت بكل وضوح أني شايف أن في ملاحظة أبو الليل معنى، و بتناقش معه في تفسيرها. ممكن أنت كمان تقول رأيك في الحوار لكن مش محتاج تقول أني ما فهمتش أبو الليل كان قصده إيه. كل واحد يتكلم عن نفسه. هو انت الAlter Ego بتاعه؟ موضوع الطبطبة و شرفاء المدونين أنا كمان ما بحبوش. ابقى إقرا مؤلفاتي علشان تعرف دا :)

فقرتك عن الأسلوب و المحتوى مش قادر أفهمها. و مع أني مش معاك أن مسألة أن "شخص يفتح السكة في الأسلوب" ما لهاش معنى، لأن دا بيحصل فعلا و في أدباء معروف أنهم أول من استخدموا أساليب معينة و تبعهم آخرين، لكن أنا كان قصدي أن إبليس تحديدا اتشتم كتير بسبب أسلوبه القبيح.

موضوع البطحة دا برضو قديم قوي و معناه أنك بتحاول تسكت ال بيتناقش معاك عن طريق انك تلجأ لأسلوب خارج عن الموضوع نفسه و ما لوش علاقة بالحجة و المنطق. صح؟

البركة: تنويعة على *المحيط* التدويني، لأننا قليلين . و النظريات التي طلعتوها منها مثال على عبثية الحوار دا :)
الأراجوزات: ليه أخدتها على أنها إهانة دا تصوير بليغ كدا على ما قُسُم! و بعدين اشمعنى أنا ما ينفعش أصف ناس بالأرجوزات و أبوالليل ينفع يصف ناس بالمعرصين!
"شوية منطلقات دوجماتية": تكنش دوجماتية دي شتيمة و معناها سلبي و أنا مش عارف؟ أنا قلت أن كلنا عندنا دوجما و أن من الطبيعي أن الإدراك انتقائي و ما اتهمتش أبوالليل بالانحدار الأخلاقي و أنه شرير زي ما انت متصور، و لا كمان صنفته في قالب ثقافي معاند زي ما أنت عملت معايا من كلمتين في تعليق. أنا بناقشه من خلال عبارته و محاولتش أصنفه! أما أنك غريب فعلا!

أنا كمان كنت بفكر في مقولة الشافعي دي تحديدا و أنا باكتب ردي و كمان فكرت في مقولة تانية تنسب لأرسطو معناها تقريبا: "أن من علامات العقل النابه أنه يستطيع تقليب فكرة ما دون أن يكون معتقدا بها حقيقة"، حاجة قريبة ل devil's advocate، و أن ممكن الواحد يفكر من غير ما ينفسن.

و أنت كمان ازيك؟


أبو الليل: لا أحاول التعويم و لا حاجة، و المسألة ليست أن "الأيام دُوَل" و لا أرى الموضوع يتحمل كلاسيكية و لا أن التدوين رسالة و الكلام الفاضي دا كله، و لن تجد في أي مما كتبته على وب بهذا المعنى؛ على العكس تماما. ال بقوله أن فيه نزعة عامة عند البشر لاستنباط تعميمات من ملاحظات قصيرة المدى و لا تعبر عن فضاء العينة (ياللا بقى مادمنا كدا كدا هنتهم بالكلكعة على رأي النسانيس ) و تفسير الملاحظات دي استنادا إلى ما هو موجود فعلا في عقولنا، و النزعة دي فينا كلنا و مش خاصة بيك لوحد. زي ما الأستاذ شريف نجيب عمل فوق كدا لأنه ما حضرش الحوارات الطويلة ال المدونين اتعلموا فيها من بعض كتير و صححوا مواقف ذاتية كتير؛ ببساطة لأنه محضرهاش مع أن الميزة المرة دي على عكس أغلب التاريخ أن كل الحوارات مسجلة في المدونات لل عاوز يدور.

يوجد مدعين في كل حاجة، لكن أنا مش مهتم خالص بالتفتيش في ضماير الناس، و ما ليش غير الظاهر. علشان كدا ال بيقول أنا مع حرية التعبير بصدقه لغاية ما هو نفسه يقول العكس، و كمان مش مهتم بنفسنة الناس التانية و بتبرير مواقفي ليهم في خارج إطار موضوع منطقي معين بنتناقش فيه (يعني لا بطحات و لا قرد). صعبة كمان الجملة دي على الاستيعاب! ممكن أحاول أبسطها لو الطلب الجماهيري كفاية.

الأرجوزات: متزعلوش. و عموما كل واحد بيتكلم على قده :)

thx أوي

[أحنا كدا فعلا شخرمنا التدوينة خالص، معلش يا ابو الليل]

غير معرف يقول...

بص يبن الناس
أولاً :

مش كل الملحدين أو اللادينيين ولاد متناكة وكل غرضهم يهزقو الأنبياء و الرسل ودي حاجة لازم تفهمها كويس و تبطلو غباء لانى أتبضنت من دي أفكار بضينة
ثانياً :
اللى فعلا يستاهلو التهزيق و كتابة مقالات تنقد أفكارهم هما المتخلفين عقلياً اللى من القرن السابع اللى هما السلفيين لدرجة إنه اللى يفكر يقول دينكم وحش و هاخدلى لفة فى دين تانى يعتبر كافر ولازم يتدبح بالسيف !
ثالثاً :
محدش قالك تبقى شاذ ولا تبقى كافر إبن دين كلب , أنت حر ياعم.. تبقى مسلم تبقى كافر , تؤمن بنظرية المؤامرة متؤمنشس بيها
تشارك فى حفلات النيك الجماعية أو متشاركش , هو حد جبرك على حاجة يا إبنى؟؟
كل واحد حر طالما مضرّش غيره
طبعا أنت هتقولى كسمك يا صوفى أنت شكلك فرفور و الحركات القرعة دي
هقولك إنى مش مع الإنفتاح الجنسى ولا مع أي حاجة من اللى الليبراليين و العلمانيين بينادو بيها , لكن مش معنى كدا إنه هنطلع دين أم الناس ونقولهم لازم تفكرو زينا
ولازم تبقو زينا لإننا إحنا الصح , ساعتها نبقى ناس بضينة فعلاً

و التدوين بتاعتك جامدة فشخ بأمانة و أنا متابع ليها بالرغم من إختلافى معاك أحيانا
أحّة كبيرة + شخرة
والسلام عليكم + سلام محبة

( يعنﻻ الهسلال جمب الصليب )

عشان محدش يتهمنى بالتحيّز لأي من أتباع الديانات الميثولوجية

تشاو

غير معرف يقول...

يا نيمو
اتعلم
اقرا
اتعب نفسك شوية عشان تفهم
أوف!
المدونات زمان كان استخدام اللغة الصعبة فيها مش عيب، وكنت تلاقي اختلافات جذرية والأطراف فاهمة النقاش ماشي ازاي، بس ميبقاش الوضع ان لازم الكلام يبقى هيلا هوبا وأحا أحا والا يبقى صاحبه مدان..
أف!

السهروردى يقول...

معلش يا جماعة أنا حادخل فى نص الحوار
مش اى حد ياعم القارئ القديم علشان بيقرا يبقى بيفهم أو مثقف
فى ولاد أغبيا بتقرا موسوعات من غير ما تفهم كلمة
و مش اى حد بيشتم يبقى شاب حنجورى
الشتيمة مالهاش بدعوة بنص و قصد الكلام
يا جدعان
عم الف و شريف نجيب
بيتناقشوا مع بعض بعضهم علشان يفهموا وجهة نظر بعض
كأنهم قاعدين فى قهوة بالضبط
فسيبوهم
و بلاش نظام الكرسى ف الكلوب و النبى
و برضه مش قصدى أى حد قال تعليق
يا أبو الليل
المدونة بقت عاملة زى صالون أم فيفى يا جدع
و الشراميط لازالوا يلعبون فى اكساسهم
أحه بالقوى

أبو الليل يقول...

علمت مصادرنا الخاصة أن فوزي إعتصامات شمشم على الزحمة اللي هنا و اسمه اتغير إلى "فوزي مدونات" و جايب معاه الببس و السفن و السجاير

السهروردى يقول...

أحااا أرجع يا فوزى أرجع يا كس امك
أحنا حنرش ميه دلوقت يا خول

أبو الليل باشا
بالصدفة و أنت بقلب فى ديوان العظيم فؤاد قاعود لقيت أول صفحة وقعت فى أيدى بتقول

بحر الكلام واسع ماله شطوط
اقله صح و أكتره مغلوط
و مافيش رقيب ع اللسان
و إحنا أختلفنا فى الحروف و الجمل
مين مننا الغلطان ؟

طب و النبى الكلام ده مش ينفع للحوار اللى حصل على التدوينة دى
يا عم أكتب واحدة جديدة علشان تقطع الكلام فيها
و لا أنت عاجبك اللى بيحصل ؟

أبو الليل يقول...

يا عم سهروردي ما فيش مشكلة ممكن يكون في حد حابب يعلق على موضوع التدوينة (الأصلي)أما عن الحوارات الجانبية اللي خارج الموضوع عادي نط فوقها و اعمل قفز بالزانة
بعدين انت كده حتقطع رزق فوزي مدونات (اوعى تتهمني اني قاسم معاه) على كل حال أنا مش بحبذ فكرة التحكم أو غلق باب التعليق.. و لا يهمك يا عزيزي لسة الحكاوي كتيرة.. و لسة جوة القلب كلام كتير ينقال..
تحياتي
و أحة يا فوزي ياللي بتاكلها والعة

لـيـلـيـت يقول...

الله الله
لأ برافو يا لولو
أيوة كده ادي العيال المقاطيع دول على قلبهم
رفعت راسنا يا شيخ
أهو كده حبيبنا محمد يفرح بينا يوم القيامة
لما يجي الاسلام على هيئة رجل
ويجي يشدك من رقبتك يقولك عملت لي ايه؟
تقوله
مضيت للعيال الشراميط بتوع المنصورة دول على أحهات ماتعدش
رنا يقويك يارب
اللهم قوي إيمانك ... اللهم انصر من نصر الدين
واخذل من خذل الدين
اللهم عليك بالشراميط الملاعين ... وانصر أبوالليل في نضاله السيبري

غير معرف يقول...

بقى كل ده يا واد عشان مزة قفلت السماعة في وشك
ما انت اللي تستاهل برضه
انت عارف انها مش صاحبتك
دي صاحبة صاحبك
وثم ده انت 30 سنة
وهي لسه بخيرها
وغير كده وكده هي مصاحبة
يعني مش حاجة مشاعة على الملأ يعني
سي يو في كافيه سلفينيو
بكرة الساعة 9
وهبقى أكمل لك

غير معرف يقول...

أهلا أهلا هلت بشاير الشراميط و المعرصين بتوعهم
هع هع هع
حنجيبلك السريلاك و نشغلك سبيس تون يا ليليت ياام كس بلاعة و شرف ولاعة
هع هع هع
صفخص على شكلكم

غير معرف يقول...

عايزين نشوف الكفر و الالحاد اللي بتكتبيه يا ليليت حيوديكي لحد فين غنتي شكلك متعقدة من المجتمع و الناس و بتكتبي اي كلام و خلاص علشان تطلعي عقدك و سطحية كتابتك على باقي الناس
فعلا انتوا ناس مقرفين

غير معرف يقول...

you are right mona they suck
go abo aleel good shot and a great post

غير معرف يقول...

أنا بصراحة مش فاهمكم و ماليش في اسلوب "اضرب و لاقي" ده.. اللي يقول كلمة يا اما يخليه راجل و يبقى مسئول عنها .. يا إما يبقى برضو راجل و يعتذر عنها.
إنما ييجي يحورها في الرد اللي بعده و نلاقي نفسنا مسحوبين برا الموضوع من غير ما نحس يبقى يفتح الله !

و بعيدا عن سفسطة الفلاسفة و الكلام الكبير .. فعلا و الله مافيش أذكى و لا أمهر من الناس اللي قالت أمثال بلدي بسيطة جدا في ظاهرها و إن كانت بتشر حكمة .. و برضو اللي على راسه بطحة بيحسس عليها .

أبو الليل يقول...

يا شريف احنا قلنا اللي عايزين نقوله, و وحياة غلاوتك لولا ان الكلام رشق لما كانت كل هذه الفزلكات و التحويلات و التحويرات, و فعلاً اللغة البسيطة و المفهومة و الواضحة هي الطريق لايصال المعنى, أما لعبة المفردات المزدوجة و المرفوعة إلى (أس) 12 و التعبيرات الهلامية التي لو ترجمتها لأي لهجة أخرى ستجدها فارغة تماما من أي مضمون فعلي.. إنها (الهرتلة)كما يسميها العوام من أمثال

غير معرف يقول...

(التعليق دا خالي من المصطلحات و مكتوب بلغة دليل التلفزيون)

يعني البهوات ال هنا شايفين أن مش مهم بتقول إيه طالما بتقوله في لغة صفحة الرياضة و بتبسط الجمهور و خلاص و فل عليك و قشطة و كدا يعني!

أنا رأيي أن مش ممكن نتناقش مناقشة هادفة و موضوعية من غير ما نستعمل مصطلحات دقيقة و محددة. و إلا يبقى هو دا التهييس فعلا، أو إذا كنت حاسس كده بالشبه أن فلان دا بيقول كلام "و النعمة كويس" و "بيعبر عن ال جواك" و عايز تهيص معاه و خلاص. (مع الاحترام لأبو الليل ال أنا ماعترضتش على أسلوبه، على العكس)

أحنا بنستعمل اللغة بشكل هلامي و بنحط أي كلمتين مكان بعض و أي مترادفات و إديني و خلاص: ديموقراطية=ليبرالية، علمانية=إلحاد...و أي كلام. مثال مش مقصود به التنطيط (علشان النفسنة): "دوجما" يعني "عقيدة"، لكن لو قلت عقيدة بالعربي ممكن تتفهم على أنها الدين و الموضوع يبوظ من أوله، علشان كده أفضل أستخدم مصطلح مفهوم في سياق محدد و احتمال اللبس فيه أقل، و هو دا ال له معنى واحد مش عدد من المعاني مرفوع للأس 12، و أكيد مش لمجرد البحث عن كلمات "متقعرة" زي ما كان أحمد رجب بيتريق.

الحاجة التانية أن التعبير عن أفكار محددة بالكتابة مش سهل (على الأقل بالنسبة لي) و عملية تراكمية، يعني ممكن تحتاج لإعادة التساؤل للاستيضاح من فكرة الخصم أو إعادة صياغة أفكارك في كلمات تانية لغاية ما المتحاورين يوصلوا مع بعض لنتيجة ممكن تكون فكرة واحد منهم، أو فكرة جديدة خالص يطوروها مع بعض. موضوع أنك تفحم ال قدامك و تبيع له الفكرة و تثبته علشان توريه أن شخصيتك جامدة و مابيضّحكش عليك أو تسخن الناس علشان يبقحوا على بعض دا ساذج قوي.

ال بيتكلم عن الترجمة للغة تانية غالبا بيتكلم عن الانجليزي الأهبل بتاع التشات و الأفلام العبيطة. لوقريت أي أدبيات جادة في أي فرع من فروع العلم هتلاقي مستوى تاني خالص من اللغة: محكم و اللبس فيه شبه منعدم لأن كل كلمة لها معنى واحد و مش محتاج تفسرها في ثلاث سطور و تقعد تعيد و تزيد، دا على افتراض أن طرفي التخاطب عندهم نفس الفهم للمصطلحات المستخدمة، و عندهم الرغبة للتحاور أصلا.

ال عاوز يتناقش في الكلمتين دول يتفضل يقول رأيه من غير قمص و لا عوجة. و يحدد هو معترض على أي فكرة و ليه من غير زيطة. و في كل الأحوال الأرجوزات يمتنعون.

غير معرف يقول...

يا سيد ألف ، اسمعها من أراجوز غلبان ، و جايز برضو أنا مش قد حضرتك في العلم و المعرفة. اللي ضايقني اسلوبك في طرح الكلام و لمه بعد ذلك ، و هو ما أشرت اليه في ردي السابق. يعني مثلا تستخدم كلمة المنطلقات الدوجماتية بطريقة تختزل بيها كلام أبوالليل كله في كلام واحد موتور من أراء خالفت معتقداته (سواء دينية أو سياسية أو مهلبية). و اللي ضايقني إنك جيت غيرت كلامك بعدها و شغلت محرك التنعيم بكلام من عينة " هي الدوجما حاجة سلبية ؟ " .. الدوجما نفسها مش حاجة سلبية و لا إيحابية ، إنما الدوجماتية في الغالب لفظ سلبي.. و خد عندك :

the term dogmatism carries the implication that people are upholding their beliefs in an unthinking and conformist fashion.

و طبعا بعدها ماكانش عندك أي مشكلة تصفنا بالأراجوزات ، لأننا كلنا في رأيك شوية دوجماتيين بينما حضرتك الـ Rebel الأعظم.
و مش حالومك لأن ده اتجاه عالمي :) اللي عاوز يبقى rebel يقدر يشتريها دلوقتي .. بقيت ماركة.. ده حتى nike عملت اعلانات جزم بتقول be a rebel .

و زي مافي برّة كمية سودوهات مالهاش حياة و عاوز تكون حاجة.. فتلاقي اللي عامل فيها punk و اللي عامل فيها goth.. برضو في مصر فيه اللي عامل فيها مثقف و اللي عامل فيها فيلسوف و اللي عامل محشي.. أغرف و لا أحشي ؟

أما الناس الأصيلة فلا يسعها سوى النظر و التأمل في مستنقع الخراء الذي يتحول إليه مجتمعنا بسرعة معقولة جدا في صمت و ألم .

مع تحياتي ، و دمتم ذخرا لمثقفي هذا البلد.

غير معرف يقول...

رد الشرموطة ليلت نبهنى لشئ عجيب حاسس انها واجهة لواحد مش واحدة اقرو الرد تانى كده وحد يجاوبنى

غير معرف يقول...


كيف نصدق بعضكم حين يتظاهر في تظاهرة بأنه يتظاهر؟؟
تمتلكون كل هذا الفساد و تحاربونه خارجكم فقط..


هو ده بيت القصيد يا ابوالليل فعلا كله منظرة فى منظرة لزوم العرض والظهور

غير معرف يقول...

نسيت أقول : الجملة الإنجليزي اللي في ردي اللي فات من صفحة ويكيبيديا .

بالمناسبة يا ألف مين جاب سيرة الترجمة ؟! و إيه الكلام العبيط بتاع انجليزي التشات و انجليزي الأدبيات ده.. ما الكلام ده ينطبق على أي لغة في العالم.. مش فاهم ايه الداعي انك تقول حاجة زي دي ؟! دازنت ميك سينس :)

أبو الليل و نيمو : أنا رايح أنام بقى عشات تعبت و ورايا يوم طويل بكرة.. اتمنى لكم أحلام ثقافية و احتلامات مليئة بفتيات مثقفات لابسين نضارة كعب كباية و شعرهم منكوش و مابيستحموش :)
سعيدة مبارك .

غير معرف يقول...

يا سيد شريف نجيب:

مش واخد بالي من الحتة ال غيرت فيها كلامي!
و لما سألت "الدوجما حاجة سلبية" كان هدفي أعرف مفهومك عنها علشان أتأكد أن أحنا بنتكلم عن نفس الحاجة لما لقيتها زعلتك قوي. و كمان مش واخد بالي من الحتة ال وصفت نفسي فيها "بالمثقف" (وهي دي كمان شتيمة!) و لا من الحتة ال قلت فيها "كلكم دوجماتيين" أنت بتحارب الكلام ال أنت بتقولهوني من غير ما تسألني إن كان دا قصدي؛ و حتى لما أقول لك قصدي تقول لي "لأ أنت بتضحك علي و أنا عارف ال في دماغك كويس"!

حسب ما أنا فاهم "موتور" يعني "متناقل من غير سند"، و مش فاهم معنى الجملة ال أنت استخدمت فيها الكلمة.

الأرجوزات أنا ما ردتش عليهم.
موضوع الصمت و الألم دا موضوع تاني. و أنا مختلف معاك فيه.

مع احترامي زي ما هو من الأول.

Ahmad Gharib يقول...

صباح الفل يا نيمو يازعيم يازعيطهم فى الامبوله ياجامد
معليش انا فاتنى كتير من الخناقه

المهم بس انا بصيت على البروفايل بتاع الشرموطه الى اسمها ليلت

على السريع كده الواضح ان البت دى وحشه و محدش بينط عيلها للأنها احلى من القرد بشويه

عشان كده بطلع غلها فى اى حد و جايز كمان انها مش لاقايه حد ينط عليها الا فى المنتديات

صباح الفل يا شريف نجيب يازعيم يافضحهم

حد هنا دكتور جراح اصل المتناكين دول محتاجين عملية بواسير ضرورى

غير معرف يقول...

موتور يعني مات له شخص بدون أن يأخذ ثأره.. يعني متغاظ و عاوز ياخدذ بالثار.
أما الكلمة التي تقصدها ي "متواتر".

و لازم أروح أنام فورا لأني فعلا مش شايف قدامي.. نكمل بكرة.. تصبحوا على خير.

غير معرف يقول...

أخر حاجة.. اللي كان عاوز أمثلة.. بكرة حاورد لكم مثال عن حالة مستعصية مسكينة جدا من الناس السودوهات.. أو الناس الفالصو.. إنتظرونا :)
سلام

غير معرف يقول...

كفاية ياجماعة. الجنازة حار ة والميت كلب. الشرموطة اللى اسمها بيسو والخولات اللى زى ليلت وخجل دول جثث ماتت وشبعت موت. والضرب فى الميت حرام, المفضوحة اللى اسمها بيسو بتقولك ان مفيش حاجة اسمها دين دى اوهام اخترعها الكهنة ومفيش حاجها اسمها وطنية وانها حتطرطر على مصر لما تسيبها بعد تلات سنين بالكتير. يعنى فاضحة نفسها بنفسهاومش محتاجة انكو تتعبوا نفسكم كل التعب ده. عايز اقول ان احنا عندنا فعلا جمود عقائدى ضد الخيانة والشرمطة. زعلانين ليه يابتوع حرية التعبير؟

غير معرف يقول...

يا شريف موقف دوجماتي يعني موقف نابع عن عقيدة ده في حد ذاته مش حاجة سلبية و دي هتترجم dogmatic

نعت انسان بالدوجماتية عموما هي اللي تترجم dogmatism و هي دي اللي غالبا مقصود بيها حاجة سلبية

غير معرف يقول...

dogmatic:adj. 1 a(of a person)given to asserting or imposing personal opinions,arrogant.b intolerantly authoritative.2 a of or in the nature of dogma;doctrinal. b based on a priory principles not induction.
synonyms:arbitrary,categorical,peremptory,overbearing,authoritarian,autocratic,
uncompromising,high-handed,self-assertive,arrogant,domineering,stubborn.intolerant,
opinionated,pushfull.

غير معرف يقول...

دى معانى دوجماتى فى القاموس . وكلها زى مانتم شايفين معانى سلبية.للأسف علاء كمان بيفتى من غير علم. ذاكر كويس ياعلاءوماتحطش نفسك فى المواقف البايخة دىولا انت عايز تقول لنا انك جاهل جاى تدافع عن غير المأسوف على شبابهم والضالين

غير معرف يقول...

لا يا سيدي مش كلها معاني سلبية

given to asserting personal opinion مش بالضرورة سلبي (imposing يمكن حسب أيديولوجيتك)

of or in the nature of dogma

doctrinal

based on a priory principles not induction

كلها مش حاجات سلبية بل وصف لشيئ نابع عن عقيدة

المرادفات هي اللي فيها حاجات سلبية كتير بس برضه مش كلهم

طبعا لو الواحد أصلا متبني فلسفة عقلانية صرفة ممكن يعتبر أن العقائدية في حد ذاتها شيئ سلبي و بما أن نسبة كبيرة من المجتمع الغربي فعلا متبنين فلسفات كده هتلاقي القواميس فيها من ضمن المعاني معاني سلبية

لو أنا قلت كذا صح و كذا غلط عشان ربنا قال كده يبقى ده موقف دوجماتي، لو أنا قلت كذا صح عشان ده اللي الديمقراطية اختارته بغض النظر عن أي سلبيات أو ايجابيات ده برضه موقف دوجماتي، و هكذا، أغلب المواقف السياسية العامة ترجع في الآخر لموقف دوجماتي (في حين أن الواحد لو براجماتي مثلا ممكن ياخد مواقف عند تعميمها أو تجريدها نلاقيها متعارضة أو مش متسقة)

عموما المناقشة دي أثبتت أن لفظ دوجما زيه زي لفظ عقيدة مربك بسبب تحميله تقييم أخلاقي مش بس استخدامه لوصف شيئ ما، عموما كل الألفاظ كده (خد مثلا ارهاب اللي هي أصلا وصف تكنيك لكن بقت حاجة غريبة ملهاش راس من رجلين، أو ليبرالية اللي متفهمش يقصد بيها نظام اقتصادي ولا حريات شخصية ولا ايه بالظبط)، لو الناس مهتمة تتناقش بجد بدل ما يعدوا يشككوا في نوايا بعض لازم يتخطوا مشاكل اللغة بطرح الأسئلة و بأنهم يقبلوا التوضيح بتاع ايه المقصود

ايه الفايدة من اثبات أن ألف قصده شتيمة؟ لو هو قال أنه مش قصده شتيمة و قصده كذا و كذا و كذا

غير معرف يقول...

من ناحية أنا جاهل فدي معاك حق فيها و مظنيش أني ادعيت غير كده المواضيع اللي أنا مش جاهل فيها قليلة جدا و حتى المواضيع دي تقدر تقول علي يادوبك مش جاهل، اللغة من أكتر الحاجات اللي أنا جاهل فيها.

أما الدفاع و الشباب الضال و الكلام العحيب ده فمش فاهمه أصلا خليهولك

HIMZELF! يقول...

يا جدعان انا بجد مش عارف اقولوكو اية
فعلا..كولو بورتوقــال

أحة يا ابوالليل


متجيبي أطة يا زينب

غير معرف يقول...

لأ ياعلاء كل المعانى دى سلبية بص فى القاموس تانى وحتلاقيها سلبية من وسع كمان . وبلاش تتمسح فى كلام عبيط زى "مش بالضرورة" دوجما معناها العقيدة الكنسية اساسا. ولما توصف اى سياسى او مفكر اوكاتب بأنه دوجماتى فدى تبقى شتيمه.معناها انه عايز يفرض افكاره انطلاقا من عقيدته الجامدة ومش بالبراهين العقلية واستقراء الواقع. وعشان كده المترجمين اللى بيفهموا بيترجموها العقيدة الجامدة وبيترجموا الدوجماتية بالجمود

العقائدى. معلش يا أنيمال :) استحملنا شوية . ماتديله أطه يازينب

أبو الليل يقول...

عزيزي ألف
أرجو إنك ما تكونش حاسس إنك (بتتنازل) عن لغتك أو أكاديميتك لما بتضطر تستخدم لغة (صفحة الرياضة) أو حتى صفحة (أخبار الفن) لأني (على الأقل) شعرت بأني أفهم بصورة أفضل ما تريد قوله,
أفهم ما تقصده بالأرجوزات و هو تعبير (مهذب) و ليس (مفزلك) عن الناس اللي بتشتم من غير ما تتكلم, زي ما (صفحة الرياضة) ممكن تكون تعبير مهذب عن لغة (الجمهور) الذي بالتالي هو أكثر تهذيباً من (لغة الشوارع) أو (ثقافة القطيع), و حين بدأت أولى مداخلاتك على مضمون التدوينة فضلت الاتجاه إلى نسق تحليلي و فلسفي حبذا لو صار أكاديمياً لظواهر و جدليات قديمة جديدة, و هذا ما تدري تماماً أن "يا خي أحه" لا تحتمله أو لنقل (لا تحتاحه) لأنها ببساطة و كما أزعم أنك تتفهم أنها تكسر (رهبة) اللغة عند (الجمهور) لكنها لا تكسر عمق المعنى
و لن أدخل في جدليات عن أهمية سهولة إيصال الأفكار و المعاني لأننا نعاني كثيرا من ضياع المعاني حتى بين (الأكاديميين) أنفسهم فما بالك ب ( نخبةالمثقفين) و من ثم (المثقفين) نزولاً إلى (الجمهور) و نزولاً أكثر إلى (أراجوزات الجمهور) كما سميت
أنا و أعوذ بالله من كلمة (أنا) لا أصنف من يقرأني. الجمهور أو الناس هم من أكلمهم أو أفضض لهم أو أحكي لهم, (الجمهور) أو (الناس) بالنسبة لي كلمة تشمل الكل و أنا أكتب بلغة أفهما و يفهما الناس و حين أخفق في إيصال معنى أو فكرة فالعيب عيبي أنا و ليس عيبهم
هذه ليست مزايدات و لا دغدغات لمشاعر (العوام) يا ألف
و حين يصفني (ألف) بالدوجماتي أعرف لماذا يختارها أو يستخدمها على بلاطة فألف قد يشفق على أبو الليل أو شريف أو غيرهم لأنهم يفتقدون قدرةالف على أختراق (السقف) برأسه, بل نسف وجود (السقف) من الأساس (فجماعتنا) ستقف لا محالة في عقائديتها أو راديكاليتها عند حد و سقف معين, سقف الاستسهال و التسليم بما هو (أعلى) و (أغلى) و عندها نصل إلى نهاية المطاف و نتوقف عند(حرية الشك و التشكك
واحد يقولك ابن رشد و ابن سينا مش دوجماتيين و الدوجماتي هو ابن تيمية و واحد يقولك كلهم دوجماتيون و كده..
و كده..
أحه إيه اللي أنا بقوله ده

علاء
حاسس بيك و الوارجي باللبان الدكر مفيد زي ما بلغتك, لغتك بتعجبني بس مش في السكك دي, و اول ما تبتدي تتكلم يا علاء بالنحوي بحسك لابس شورت فوشيا على تي شيرت زبحلقي و ده طبعا مش سخرية منك ده تريقة مش أكتر عشان ما تفهمنيش غلط لاني عنصري زي ما انت عارف

زملائي رواد المسامط و القهاوي البلدي و إخواني الأراجوزات و المهرجين و حبايبي المتنورين و المتعلمين أيها (الناس) مرحبا بكم في "ثقافة يا خي أحه" و دمتم

ملاحظة: آسف يا ليليت إني ما علقتش على مداخلتك المهمة أصلي كنت بتفرج على المشلشل بتاع القناة التانية (ركبتها) و بس خلاص

أحه

أبو الليل يقول...

نيمو
وصلتني معلومات إنهم بيربطوا مع الحكم بين الشوطين و وعدوه بتأشيرة

و شفت في الجزيرة الرياضية فوزي أمم قاعد مع الجمهور في المدرجات و بيهتفوا

هيلا هيلا هيلا هيلا هوووه الحنجوووري كس امه

واحد اتنين العِلقة راحت فين

أحه أحوه قال إيه عايزين يدونوه


يا خي أحه

غير معرف يقول...

يادي النيلة تعالى نشوف دول معناهم ايه

>given to asserting personal opinion

يعنى حد تعود أنه يعلن و يثبت (يثبت هنا زي يثت حضور مش زي اثبات علمي) رأيه الشخصي

خد بالك القاموس قال ممخكن تكون
assert
و ممكن تكون
impose

impose هنا معناها يفرض رأيه و دي عند أغلب الناس حاجة سلبية مفيش كلام.

of or in the nature of dogma

ده مجرد بيقول أن الكلمة مصدر من دوجما، دي لا هي سلبية و لا هي ايجابية الا اذا اعتبرت أن كلمة دوجما نفسها سلبية، حسب قاموسي دوجما تعني عقيدة أو فكرة تعتمد في صحتها على مصدرها أساسا (فالجن موجود عشان ذكر في القرآن بغض النظر عن أي أدلة يمكن نقدر نثبت وجوده لكن المؤمن لن يقبل أصلا احتمال عدم وجوده بسبب أقتناعه بأن مصدر الفكرة اللي هو القرآن دائما أصح).



doctrinal

و دي بقى معناها عقائدي بالمعنى الواسع (يعني الفلسفات الوجودية يمكن اعتبارها doctrine )


based on a priory principles not induction

معتمد على مبدأ محدد مسبق.

فمثلا ممكن حد يكون ضد عقوبة الاعدام معتمدا على مبدأ محدد سلفا و ثابت أن كل روح لها الحق في الحياة بغض النظر عن أي اعتبارات أخرى.

الدوجما كلمة سلبية في سياق بنتكلم فيه عن ناس بدأوا بأفكار تم التوصل اليها عن طريق البحث و الاستنباط و بعدين قلبوها عقيدة، فمثلا الشيوعية المفروض أنها بنيت على تنظير من قبل ناس زي ماركس و لينين، لما يجي شخص شيوعي ياخد موقف بناء على أن ده اللي قاله ماركس أو أن ده اللي مكتوب في الكتاب الفلاني مش بناء على تفكيره بيتقال عليه دوجماتي و يبقى المعنى سلبي

لكن اللي ألف كان يقصده غير كده، كان يقصد أن كلنا في الآخر لينا مرجعية دوجماتية، فالماركسي العاقل مثلا مش هيمسك في كلام ماركس كأنه منزل و هيحاول يشغل عقله لكن في النهاية في مجموعة مبادئ و مسلمات عن العدالة الاجتماعية ثابتة عنده اختار أنه يؤمن بيها، فيمنعش مثلا تقنعه أن مش مهم الفقراء يموتوا ولا لأ بالمنطق لأن دي أصلا مسلمة و جزء من الدوجما عنده

هل ألف كان موفق في اختيار اللفظ؟ في رأيي لأ بس ده مش مهم المهم أنه حاول يشرح لك هو كان قصده ايه و مع ذلك أنت مصر أن لأ كان قصده حاجة تانية.

لو هي الكلمة متتحملش المعنى اللي كان يقصده خالص مكناش نحتاج ندافع ما أسهل أن يقولك معلش اخترت لفظ غلط و قصدي كذا مش كذا.

يا أبو الليل عارف أننا لما بحاول أتكلم فصحى بتبقى فضيحة، عشان كده بكتب غالبا عامية، لكن حتى العامية بتاعتي مش ماشية كويس و ساعات بلاقي نفسي مضطر أكتب فصحى. زنب أهلي أنا بقى أن مدارسنا القومية مبتعلمش؟ و بعدين يا أخي سيبنا نحاول.

و الشورت تركواز يا أبو الليل مش فوشيا

غير معرف يقول...

ما لكش حل يا ابو الليل

غير معرف يقول...

NimU ..
You certainly came out from an egg , I'm talking the finalizing process of parturition!

غير معرف يقول...

Also, Nimoh,

I know a "cat" called Nimo!

(Deplorably): How saaad, all her siblings died just after the finalizing process of parturition; just like "Nimoh the Fish" in the cartoon! ;-(

(Joyfully and excitingly): Haay, :-))) , She did not came from an egg!

(Ultimately seriously & proudly): She is a MAMMAL(.)

غير معرف يقول...

هاها
روعة

ثورة التصحيح في المدونات

بعد بروز عدد محدود يتميز ب " العلمانية، كسر التابوهات الثلاث ، الدعوة لليبرالية وتسامح كاملين، نقد مجتمعي قاس، دعاة لحرية مطلقة للتعبير على الانترنت، المرجعية الانسانية" مكونة مكانا مثاليا في رأيها تتكلم فيه دون قيود ولا ضغوط من التي يواجهونها على ارض الواقع.

مع ازدياد شعبية المدونات دخل الجمهور الأوسع شيئا فشيئا إلى المدونات والذي يحمل قيما ومرجعيات مختلفة فالعلمانية تحتك مع الدين وكسر تابو الجنس يحتك بالانحلال والأخلاق والتسامح الكامل يحتك بأصحاب التصرفات المرفوضة ...الخ ، أصيب الجمهور الأوسع بالصدمة ، ومنهم من عجز عن فهم العلاقات المكونة لذلك العالم فبقي صامتا خائفا محسا بالغربة ومنهم من انضوى تحت اللواء وكتب كما يجدهم يكتبون و منهم من شاغب واصطدم، ومنهم من قبل بالتعددية وعبر عن رأيه وتجاهل أو تعايش مع الوضع القائم ، ثم حلت اللحظة التي رفعت فيها الرايات باعلان الحرب و وحل الصدام مع النخب القديمة.


لو لم يكن هذا هو الانترنت ولو لم تكن هذه مدونات ( أي ان كنا نحكي حكاية عن كتب ومجلات وورق مطبوع) لربما كان لهذا الاصطدام تأثير مادي، ولكنه في الغالب سيبقى ذا تأثير معنوي فقط.

أنا مستمتع ، بس مقدرش أقول ان دي أول مرة أشوف فيها حاجة مشابهة :)

غير معرف يقول...

يادى الجهل اللى متنيل بستين نيلة اقرا ياسيدى

dogma In general, a belief held unquestioningly and with undefended certainty.In the Christian Church, a belief communicated by devine revelation,and defined by the Church.(Oxford Dictionary of Philosophy)

dogmatic:Curruntly the term is mainly used in a more or less derogatory sense for the uncritical adherence to a theory.
(The Penguin Dictionary of Philosophy)
الكلام ده لعلاء. مع تحياتى للزعيم ابو الليل والفراودة زنجى والسهروردى وصانع الألعاب نيمو سمكة. هيا زينب ادتك القطة ولا لسة يا أنيمال:) اديله القطة بقى يازينب وبندحرج التماسى

أبو الليل يقول...

الأخ أنون اللي كتب
ثورة التصحيح في المدونات
عنوان يخض بس تعليقك أعجبني.. بغض النظر عن اختلافي معك في بعض النقاط

غير معرف يقول...

يا سيدي ركز في أنا بقول ايه

اللي بقوله الكلمة تتحمل أكتر من معنى عشان كده القواميس حاطلها أكتر من معنى، و مش كل المعاني سلبية

يبقى أنا عشان أعرف المعنى المقصود لازم أشوف السياق و نية اللي بيتكلم، السياق و أنت عارفه لكن ممكن يحصل اختلاف في فهمه و النية متقدرش تعرفها لوحدك

يبقى الحل هو السؤوال و المناقشة، افهم هو يقصد ايه، افهم هو بيحاول يعبر عن ايه، مش تحاول تثبت أنت أن هو يقصد حاجة تانية؟

و عشان تمتع نفسك أدي كلام من قواميس تانية

$ dict dogma
4 definitions found

From The Collaborative International Dictionary of English v.0.48 [gcide]:

Dogma \Dog"ma\ (d[o^]g"m[.a]), n.; pl. E. {Dogmas}
(d[o^]g"m[.a]z), L. {Dogmata} (d[o^]g"m[.a]*t[.a]). [L.
dogma, Gr. do`gma, pl. do`gmata, fr. dokei^n to think, seem,
appear; akin to L. decet it is becoming. Cf. {Decent}.]
1. That which is held as an opinion; a tenet; a doctrine.
[1913 Webster]

The obscure and loose dogmas of early antiquity. --
Whewell.
[1913 Webster]

2. A formally stated and authoritatively settled doctrine; a
definite, established, and authoritative tenet.
[1913 Webster]

3. A doctrinal notion asserted without regard to evidence or
truth; an arbitrary dictum.

Syn: tenet; opinion; proposition; doctrine.

Usage: -- {Dogma}, {Tenet}. A tenet is that which is
maintained as true with great firmness; as, the tenets
of our holy religion. A dogma is that which is laid
down with authority as indubitably true, especially a
religious doctrine; as, the dogmas of the church. A
tenet rests on its own intrinsic merits or demerits; a
dogma rests on authority regarded as competent to
decide and determine. Dogma has in our language
acquired, to some extent, a repulsive sense, from its
carrying with it the idea of undue authority or
assumption. This is more fully the case with its
derivatives dogmatical and dogmatism.
[1913 Webster]

From WordNet (r) 2.0 [wn]:

dogma
n 1: a religious doctrine that is proclaimed as true without
proof [syn: {tenet}]
2: a doctrine or code of beliefs accepted as authoritative; "he
believed all the Marxist dogma"
[also: {dogmata} (pl)]

From Moby Thesaurus II by Grady Ward, 1.0 [moby-thes]:

22 Moby Thesaurus words for "dogma":
Athanasian Creed, Catechism, Nicene Creed, a belief,
article of faith, articles of faith, articles of religion, axiom,
belief, canon, conviction, credenda, credo, creed, doctrine, maxim,
persuasion, precept, principle, teaching, tenet, view



From Bouvier's Law Dictionary, Revised 6th Ed (1856) [bouvier]:

DOGMA, civil law. This word is used in the first chapter, first section, of
the second Novel, and signifies an ordinance of the senate. See also Dig.
27, 1, 6.

$ dict dogmatic
4 definitions found

From The Collaborative International Dictionary of English v.0.48 [gcide]:

dogmatic \dog*mat"ic\ (d[o^]g*m[a^]t"[i^]k), n.
One of an ancient sect of physicians who went by general
principles; -- opposed to the {Empiric}. dogmatic

From The Collaborative International Dictionary of English v.0.48 [gcide]:

dogmatic \dog*mat"ic\ (d[o^]g*m[a^]t"[i^]k), dogmatical
\dog*mat`ic*al\ (d[o^]g*m[a^]t"[i^]*kal), a. [L. dogmaticus, Gr.
dogmatiko`s, fr. do`gma: cf. F. dogmatique.]
1. Pertaining to a dogma, or to an established and authorized
doctrine or tenet.
[1913 Webster]

2. Asserting a thing positively and authoritatively;
positive; magisterial; hence, arrogantly authoritative;
overbearing.
[1913 Webster]

Critics write in a positive, dogmatic way. --
Spectator.
[1913 Webster]

[They] are as assertive and dogmatical as if they
were omniscient. -- Glanvill.
[1913 Webster]

{Dogmatic theology}. Same as {Dogmatics}.

Syn: Magisterial; arrogant. See {Magisterial}.
[1913 Webster]

From WordNet (r) 2.0 [wn]:

dogmatic
adj 1: characterized by arrogant assertion of unproved or
unprovable principles [syn: {dogmatical}]
2: relating to or involving dogma; "dogmatic writings"

From Moby Thesaurus II by Grady Ward, 1.0 [moby-thes]:

133 Moby Thesaurus words for "dogmatic":
Sabbatarian, a priori, antiblack, arbitrary, arrogant, assertive,
assured, authoritarian, authoritative, balking, balky, believing,
biased, bigoted, blind, bulldogged, bulletheaded, bullheaded,
canonical, case-hardened, categorical, certain, chauvinistic,
colored, conceited, confessional, confident, convinced, creedal,
creedbound, deaf, deducible, derivable, devout, dictatorial,
doctrinaire, doctrinal, doctrinarian, dogged, dogmatizing,
domineering, doubtless, emphatic, evangelical, faithful, fanatic,
fideistic, fundamentalist, hardheaded, headstrong, hidebound,
hyperorthodox, imperious, impressed with, influenced, insistent,
interested, intolerant, jaundiced, know-nothing, literalist,
literalistic, magisterial, mulish, nonobjective, obdurate,
obstinate, one-sided, opinionated, opinionative, opinioned,
oracular, overbearing, overzealous, partial, partisan, peremptory,
persevering, persuaded, pertinacious, pietistic, pigheaded, pious,
pistic, pontifical, positive, positivistic, precisianist,
precisianistic, prejudiced, prepossessed, pronunciative, purist,
puristic, puritanical, pushy, racist, reasoned, restive, satisfied,
secure, self-opinionated, self-opinioned, self-willed, set, sexist,
sold on, staunch, stiff-necked, straitlaced, strict, strong-willed,
strongheaded, stubborn, sulky, sullen, superpatriotic, sure,
swayed, tenacious, twisted, ultranationalist, uncooperative,
under the impression, undetached, undispassionate, undoubtful,
undoubting, unpersuadable, unregenerate, warped, willful,
xenophobic

$ dict dogmatism
3 definitions found

From The Collaborative International Dictionary of English v.0.48 [gcide]:

Dogmatism \Dog"ma*tism\, n.
The manner or character of a dogmatist; arrogance or
positiveness in stating opinion.
[1913 Webster]

The self-importance of his demeanor, and the dogmatism
of his conversation. -- Sir W.
Scott.
[1913 Webster]

From WordNet (r) 2.0 [wn]:

dogmatism
n : the intolerance and prejudice of a bigot [syn: {bigotry}]

From Moby Thesaurus II by Grady Ward, 1.0 [moby-thes]:

59 Moby Thesaurus words for "dogmatism":
Sabbatarianism, balkiness, bibliolatry, bigotry, blindness,
bullheadedness, deafness, determination, doggedness,
dogmaticalness, evangelicalism, fanaticism, fixed mind,
fundamentalism, hardheadedness, headstrongness, hideboundness,
hyperorthodoxy, infallibilism, inflexible will, intolerance,
literalism, mulishness, obduracy, obstinacy, obstinateness,
opinionatedness, overzealousness, peremptoriness, perseverance,
pertinacity, pigheadedness, positiveness, positivism, precisianism,
purism, puritanicalness, puritanism, restiveness, sabbatism,
scripturalism, self-opinionatedness, self-will, staunchness,
stiff neck, stiff-neckedness, straitlacedness,
strict interpretation, strictness, strongheadness, stubbornness,
sulkiness, sullenness, tenaciousness, tenacity, uncooperativeness,
unpersuadableness, unregenerateness, willfulness

غير معرف يقول...

إن أعيتك قدراتهم .... سب أمهاتهم

تعرف تامر على انترنت مؤخراً ... تامر شاب مثقف يقرأ احسان عبد القدوس وأنيس منصور ولا يدخن ولا يسكر ولا يختلط بالسلفيين ولا بالعلمانيين. تامر شاب مثالي، ضحكة أمه وفرحة أبوه. تامر تعرف على شيء اسمه المدونات. بدأ تامر يقرأ بثقافته الاحسان عبد قدوسية فلم يفهم شيئاً. اغتاظ تامر إذ إن فكرته عن نفسه إنه مثقف ومدرس العربي كان دائماً يتوقع له مستقبل باهر من ارهاصاته الأدبية وكان زينة الشباب لما بيقرا شعر فاروق جويدة في حفلات الجامعة. تامر حاول يفهم. وبرضه مفهمش حاجة. تامر راجع مكتبته وما تحفل به من تحف وقعد سنتين ورجع يقرا المدونات تاني. وبرضه ما فهمش حاجة، خصوصاً مما يكتبه المدعو ألِف وما تحفل به تدويناته من وصلات تجعل التدوينة سهرة قراءة اكتشف تامر إنه غير قادر عليها، وإنه يعجز عن فهم أول سطر حتى. اكتشف تامر إن هذه سمة عامة في قدامى المدونين كما يتصورهم، تسببوا له في عقدة غيرت فكرته عن نفسه التي كان يباهى بها الخلق في الغرزة لما يحط رجل على رجل ويقولهم: أنا قريت في مجلة اسكندرانية اسمها علمني العوم والنبي يا أحمد إن الراجل راجل وإن الست ست. تامر حل العقدة التدوينية التي تكونت لديه كالتالي: صحي الصبح على دماغه لمبة وقال: العيال دي تعبانة، دول كلهم ملحدين ولاد كلب. ومش كفاية ولاد كلب: لازم نشوف إيه أحوال الأعضاء الجنسية لأمهاتهم ولا مانع من بعض السباب المتعلق باستخدام مختلف لفتحة الشرج، حيث إن تامر كما ترون مصاب - بالإضافة لما هو مصاب به أصلاً - بهوموفوبيا عنيفة (آه وطلعها مالقاموس وملكش دعوة أنا أتكلم كلام مثقفين زي مانا عايز). ولكي يتأكد تامر من شفاء العقدة كتب تدوينة. وبعد كتابة التدوينة اتضح لتامر إن هناك جيش من البشر عندهم نفس المشكلة: ثقافتهم المستقاة من أنيس وإحسان والمقالات السياسية بتاعة خالد الذكر ابراهيم نافع مخلية مدونات بعينها تحدي كبير بالنسبة لهم ومبهدلة فكرتهم عن نفسهم. وهذا الجيش العرمرم دخل وقرر يدلي بدوله: يبدي رأيه في إيه يا إخوانا؟ مش في موضوع المناقشة ... مش قلنا ما بيفهموش؟ كمان هيتناقشوا؟ لأ يدلوا بدولهم في الأعضاء الجنسية لأمهات المدونين "الحرس القديم" كما يحلوا لهم تسميته وحديث شرج هذا وخصية ذاك، ومصدر هذا كله غالباً كما أسلفنا: الهوموفوبيا. الجيش اتحامى كله في بعضه: ماهو كدة مش نبقى إحنا إللي ما بنفهمش ... ده يبقواا هما إللي شوية ملحدين بيمجدوا كل ما هو غربي وبيستعملوا تعبيرات مش عارف مالها

وقال علاء وألِف بيتناقشوا معاهم: ممكن أفهم بتتناقشوا في إيه؟ يعني أول خمستاشر تعليق ماشي وبعدين خلاص، كفاية، بان من أول تعليقات إن آخرهم التعليق على ماتش كورة، وعلى طريقة ميمي الشربيني كمان

إنتوا عايزين الشاب المثقف المتربي على دروس احسان في البنت الحلوة ما تعملش كدة والراجل الجدع ما يعملش كدة ووطني حبيبي الوطن الأكبر ودروس ماما نجوى في ده دح وده كخ يستحمل بنات "بتتكلم عن نفسها وجسمها"، يا ناس ده كمية التعبيرات المنحصرة بين السرة والركبة في التدوينة وفي التعليقات مفروض تفهمنا مستوى الرؤية واصل لحد فين. واحد شايف إنه فصيح عشان بيقول لواحد إنت بتمارس الجنس من الشرج ... إيه التحليل والإفحام ده. فعلاً كدة أفحمت ألِف وعلاء وأمثالهم من "الحرس القديم"

وبعدين لما انت يا عم السمكة مش مشغول غير بإللي بيدخل صباعه مش عارف فين وإللي بيدخل قضيبه فين ومين مهبل أمه مش عاجبك انترنت مليان أفلام جنس تطلع فيها طاقاتك، وجنس شرجي كمان عشان واضح إن الشرج عضو مهم بالنسبة لك وبتستقى منه تقديرك للشخص أو عدم تقديرك له وده اتباعاً لمبدأ: "أحلى من الشرج مافيش ... يا آه يا آه"

فين يا علاء كتبت تعليق بما معناه إن كلمة "التدوين بقى يقرف" إللي كرروها بعض الناس حاجة متعالية وبتزهقك؟ ما بقاش يقرف؟ ده بقى يغم

أيام الحرس القديم يا شاطر كانت الناس بتفكر قبل ما تكتب وقبل ما تعلق، وكانت بتعمل مجهود تقرا للناس قبل ما تشتمهم، حتى لو كانت مختلفة معاهم،ولما "تعجز عن الفهم" يا بتسأل يا بتسكت، وكانت حالات أمثالك نادرة وفي الأغلب لا يقرأ لها أحد ولا يعلق عليها أحد، حتى الخلافات العنيفة كانت قايمة على "الفكرة" مش على سلوك المدونة الجنسي ولا شرج المدون ولا مهبل أمه

يللا يا حرس يا جديد، يا مؤمنين يا وطنيين ياللي فتحاتكم الخلفية مخارج فقط رجالاً ومهابلكم عليها حارس نساءاً، وأمهاتكم أشرف من الشرف ولا يمتلكن أعضاء جنسية أساساً، ننتظر منكم فاصل سباب واطي يخص أعضاءنا وأعضاء أمنا الجنسية وبالمرة سلوكنا الجنسي وخياراتنا في الفراش... مش ده آخركم؟ وكما قال حكيم زمانه: القباحة مافيش أسهل منها وابن أختي إللي عندي سنتين ممكن يقولك وصلة ردح معتبرة في اللامؤاخذة بتاع حضرتك وأم حضرتك

غير معرف يقول...

كنت قلت إمبارح إني حاديكوا مثال على السودوهات ، اتفضلوا :


واحد من السودوهات الكبار ، و من عمالقة الناس الفالصو : هو المفكر الثائر الغاضب دائما كريم بيه عامر. و أنا هنا مش باتكلم بصفتي شخص مخنوق من كلام كريم اللي زي السم عن الإسلام. و إنما مخنوق من إن كريم قرّب يبقى رمز في الأيام السودة اللي بنشوفها دي ، مما يؤكد نظريتي عن مستنقع الخراء اللي حاتكونه مصر عن قريب إن شاء الله طالما هما دول اللي بيقولوا عليهم مثقفين و مفكرين .
كريم يحاول التمسح في كذابين كبار مثل أحمد صبحي منصور و وفاء سلطان.. و ماشي على خطاهم بالحرف.. نفس الأسلوب في رواية أنصاف الروايات ، و رغم إن ناس كثير أفحمته بردودها البسيطة على إدعاءاته إلا أنه مازال ماشي في طريقه و أصبح له صيت و حملات للدفاع عنه . و أخيرا كانت غباوة الحكومة بالقبض عليه ثم الإفراج عنه و بعدين رفده من الأزهر. وهي النقطة الفاصلة في حياة كوكو.. و قد باضت له في القفص بيضتان و ليس بيضة واحدة.. غاية المراد من رب العباد ، مطرود من الجامعة الدينية.. و معتقل سابق .. مزايا ذهبية تدخله نادي العظماء و حسب كلامه هو شخصيا إنه أصبح من المرفوضين من قبل الأزهر.. زي طه حسين و غازي القصيبي و أحمد صبحي منصور.

و رغم إن كتابات كريم تفوح بالزيف و التقليد و الكسكسة للغرب و لأي شئ أو منظمة فيها كلمة "حقوق".. حقوق أقباط.. حقوق المرأة..حقوق المحن و الكهن.. الحكمة اليومين دول تمشي مع بتوع الحقوق تكسب.. و المنظمات الحقوقية باختلاف أنواعها على قد مافيها ناس شريفة.. على قد ما فيها أكثر ناس محشورة مالهاش حياة نفسها تعيش في أي دور .

و رغم جهل كريم الصارخ ، و رغم كلامه العبيط عن الغرب و حقوق الانسان و احترام الانسان هناك (كلام لو قلته لأي أمريكي أسود أو هندي حايشخر لك إسكندراني، بس تعمل ايه في كريم اللي عمره ماسافر أبعد من دمنهور و ماشمش ريحة الغرب قبل كده) ـ رغم كل هذا كنت لحد أخر لحظة كنت باقول لنفسي.. ياواد يمكن برضو أفكاره.. يمكن هو مقتنع بكده ، إلى أن تأكد لي إن المسألة بالنسبة لكريم كارت زي ماقلت. و ياريت تبصوا على اللينك دي :
http://www.blogger.com/comment.g?blogID=17946902&postID=113357107936008534

ده موضوع في مدونة مزّة مصرية ، شوفوا رد كريم عليها و التعريص المتبادل اللي بيتكلم عنه أبو الليل في واحدة من أبدع حالاته
، إنتي شجاعة و إنتي جريئة و انا ماشفتش بنات كده قبل كده.. كل ده عشان مزّة مصرية فطرت في نهار رمضان هي و صاحبها في الشارع ! و كأن مافيش عشرات الموظفين المصريين اللي بيشربوا سجاير في الشغل من زمان و كأن مافيش طلبة في الجامعات الخاصة بيقعدوا على سلالم المباني و هم بيشربوا سجاير في نهار رمضان .. و لا حد قالهم إنتوا شجعان و لا زفت ! و طبعا النقطة الثانية اللي هي شجاعة فيها لما قالت إن المصريين بيبوسوا في الجوامع.. و دي مش حاعلق عليها لأن لو اللي بيتكلم عاقل يبقى اللي بيستمع مجنون .

و لكن لماذا يكسكس كريم لـ مزّة ؟.. لأنه الكسكسة هي المرحلة الأولى في الشقط ، تأتي المرحلة الثانية و هي مرحلة الهدايا.. و يقول كريم لمزّة إنه حايكتب عنها في أبحاثه و كتبه و مخطوطاته و برامجه لقناة الجزيرة و البي بي سي و القناة السادسة بتاعة الدلتا .

أما المرحلة الثالثة فهي الإبهار ، بخلاف رد كريم المكتوب بإنجليزية رديئة جدا جدا (رغم ان مدونته بالعربي و البنت مدونتها بالعربية) و بها أخطاء مايغلطهاش طفل في اعدادية و حاجة تكسف الكلب يعني.. بس انتوا عارفين الانجليزي برضو حلو لزوم الشقط ، و تجد كريم يرمي بالكارت الاخير لمزّة قائلا لها " على فكرة انا اعتقلت مرّة قبل كده و مطرود من الأزهر".. يعني "واد مخلص بقى و أعجبك قوي ! زي ماقلت لكم .. مجرد كارت يستخدمه كريم في الشقط و أشياء أخرى. إنسان ليس لديه احترام لتجربته الخاصة ، بل يعتبرها وسيلة للحصول على تأشيرة للخروج من البلد أو ليلة حمرا أو أي حاجة و السلام .

و كريم مش لوحده ، فيه زيه كثير. و مش بعيد يكون بيطبع كروت دلوقتي مكتوب عليها " كريم عامر - ثوري - مطرود من الأزهر و معقل سابق".

أدي مثال على الناس اللي ماعندهاش حياة و بتحاول تعيش واحدة.. حد لو داسوا في السكة على مشاعر ناس تانية اتأذوا من الكلام اللي كتبه كريم و شعروا بالألم إن واحد كذاب زي ده بقى مفكر في العالم النجس اللي احنا عايشين فيه .

و دمتم .

غير معرف يقول...

==================================
إن أعيتك قدراتهم .... سب أمهاتهم قال/قالت:
وبرضه ما فهمش حاجة، خصوصاً مما يكتبه المدعو ألِف وما تحفل به تدويناته من وصلات تجعل التدوينة سهرة قراءة اكتشف تامر إنه غير قادر عليها، وإنه يعجز عن فهم أول سطر حتى.
-----------------------
ولا مانع من بعض السباب المتعلق باستخدام مختلف لفتحة الشرج، حيث إن تامر كما ترون مصاب - بالإضافة لما هو مصاب به أصلاً - بهوموفوبيا عنيفة (آه وطلعها مالقاموس وملكش دعوة أنا أتكلم كلام مثقفين زي مانا عايز). ولكي يتأكد تامر من شفاء العقدة كتب تدوينة.
===================================

الحقيقة إنت حمستني أروح مدونة ألف اللي تامر مافهمش من حاجة ، كنت باجربها امبارح و الصفحة ماكانتش عاوزة تفتح.. بس أخيرا فتحت.. و مش لاقي الكلام المعقد الكبير اللي بتقول عليه ده .. معظمها بوستات تقنية ظريفة.. يمكن في الأرشيف ، لما أدعبس و أشوف.


الكلام بقى بتاع الهوموفوبيا و العقد و قصة تامر اللطيفة دي كلها ، بصراحة كلام مسلي.. بس التعليق عليه مضيعة للوقت .

HIMZELF! يقول...

صباح الفل يا رجالة
الساعه دلوقتي سته الصبح وانا لسه صاحي بشرب كوبايه الشاي و السجارة ,و لامؤاخذه كده قاعد بلعب في بتاعي
انا بقولوكو كده ليه ؟
علشان ينعل كسم دي اصطباحه خرا مش عارف هافضل اشم في صوابع رجليا و اصحي من النوم افتح النت كده لحد امتي

المهم يعني ,انا شامم ريحه غريبه ع الصبح الحلو اللي كاتب "ان أعيتك قدرتك سب امهاتهم" ده و أيوه بتاع تامر ده
ما تسترجل حبتين كده, انت شكلك اصلا مش راجل , ودى مش تريقة انا حاسس كدة ان اللي كتب الكلام ده واحه مش واحد
واحدة من الكتاكيييت.. واخد بالك يابو الليل , معلش يعن اصلي صاحي من النوم وجاي اهدي النفوس
:-P

يا شاطرة محدش هنا قصدة يشتم لغرض الشتيمه, زي مانتي قولتي كده الشتيمه مافيش اسهل منها
بش بجد الناس طالعان ميتين ابوها من المغفلين اللي مدورينها في البلد ومش ناقصه كمان نلاقي شوية الناس اللي المفروض انها بتفهم وانهم هايبقوا حاجه وممكن يأثروا في البلد يطلعوا مغفلين هما كمان

يا جدعان بأة طلعتوا دين أبونا علشان تعرفوا كلمه واحدة !!! كلمة !؟ الله يخرب بييتك يابو دومه
مش المشكله في الكلمه معناها ايه وازاي نفهمها, افهموا بعض احسن دا هوا نفس البلاص يا بقر ومانتوش خارجين منه !
ياعم علاء مش عيب ولاغلط انك تفرض رأيك علي الناس , بس طالما ان حجتك سليمة و قوية, أنت نفسك بتعمل كدة دلوقت انت وكل اللي بيحاولوا يعرفوا الكلمة
أنت بتقول السياق و أنت عارفه لكن ممكن يحصل اختلاف في فهمه و النية متقدرش تعرفها لوحدك.. لأ , عمرك ما تقدر تعرف النية
دة انتوا عليكوا شوية حاجات غريبة كدة يا بني ادمين

اه, ويلا بأه بالمناسبة افتكرت, الواد ابليس اللي فاكر ان البلاص مش من مستواة وناوي يطرطر علي مصر من الطيارة
طيزك حمرة يلا .. يااد اركز كده, غيرك عملوها كتييير وفكوا بس لما تحب تسيب بيت ابوك اللي رباك حتي لو كان مطلع دين امك وانت مش طايقه تبقي تمشي وانت ساكت,
هو مش هايسألك حتي تقوله مع السلامه يابا وهايبقي عايزك تطلع احسن منه , انما تطرطر علي باب بيتكوا وانت خارج دي وحشه أوي ف حقك (حقك انت قبل اي حد تاني)
وبعدين تطلع بتاعك و تطرطر من الطيارة لية دة حتي يقولو عليك متخلف أو عبييط ! كمان اللي بيطرطر من الطيارة مش هاينوبه حاجة غير وجع البضان

أيوة... أنا رجعي ومتخلف وعايش في أنماط تقليدية معششه في دماغي وفي دمي حتي لو ما كنتش بنفذها بحذافيرها,
أيوه ذي ما أبو رياله اللي هناك ده مابيقول نموذج مثالي للدراجماتي ابقو تعالو اعملو عليا ابحاث واكتبو ع البحث
Typical Egyptian Male

وأنت ياد يا أنون مالاكش دعوة بزينب يااد.. زينب دي هي اللي شايلة البلاص متخليش مخك يروح لبعيد

ياشريف يا نجيب .. كريم اللي بتقول عليه دة عيل خول أوي, وعلشان برضوا مايقولوش أنتو بتشتمو عالفاضي والواد مابيشيلش فيها
لازم نوضح برضوا ان الخول مش بس اللي بيتناك في طيازة .. لأ الخول كمان اللي بيتناك في دماغه !

لامؤاخذة يا أبوالليل انا زيطت نيك وعمال ابرطع في المدونه كأنها بتاعتي بس أنت اللي قلت
زملائي رواد المسامط و القهاوي البلدي و إخواني الأراجوزات و المهرجين و حبايبي المتنورين و المتعلمين أيها (الناس) مرحبا بكم!
هات شاي تاني يا فوزي عاشان ده برد.

M. El-Hajj يقول...

كالعادة الناس داخلة بتراهن علي أننا مجموعة من الناس اللي بتعرف تشتم و مبتعرفش تعمل أي حاجة تانية يعني ببساطة أحنا مجموعة من الناس بتمثل الهوي الشعبي المتخلف في شتم المثقفين و دا و أن كان كلام مغلوط فأنه لا يجانبه الصواب في شيئ أني فعلاً بعلن أني راجل بنحاز للهوي الشعبي لأني بكس أمكم لما أبقي واحد طلعان دين أهلي تحت حكم السيد الرئيس و الاقيك سيابني في وكستي و قاعد تتكلم علي حرية الشواذ يبقي كس أمك علي كس أم المثقفين، الحقيقة أني فعلاً لا أخفي ميلي لدماغ أبو اليل و أختلافي مع الطريقة بس لما ترجع تعقلها تاني ... أشمعني الناس تشتم في ربنا و لما حد يشتمها تبقي دي همجية ؟؟ أشمعني لما واحد يقول كس أمك يا مصر و لما واحد يشتمه يبقي سوفاج و بيئة و متخلف و بتاع أحسان عبد القدوس -بأعتبار أحسان عبد القدوس سبة يعني- كلام دوزنت ماك أني سنس يا كريم يا عامر طبعاً أنا مكنتش حبقي مبسوط بوجود أبو اليل لو أحنا في مناخ صحي و محترم و الله يا عم لو كريم عامر دا عمل كتاب زي بتاع معروف الرصافي بتع الحقيقة المحمدية محدش حيقوله حاجة و لو أتمنع من النشر حبقي أول واحد يخرج الشارع عشان يتنشر لكن بما أن الأمر لا يتعدي السفسطة الفارغة و الشتيمة المرسلة يبقي يا أبو الليل أنت نجم المرحلة و دا آخر كلامي في اليلة السودا دي

Ahmad Gharib يقول...

بطل الفزلكه ياعلاء
ياخى انا زهقت
فشخت كل القواميس الى فى الدنيا

اتحدى ان الى استخدم الكلمه فى الاساس عارف كل الكلام ده

و حافظ يا ضناى كل المرادافات دى

بلاش استعراض العضلات الغويه وخلينى نكمل كلامنا

مساء الفل يا نيمو وصباح الفل ياسهرودى
الكبير كبير ياشريف نجيب الا قولى يا انيمال زينب اديتك الاطه ولا لسه
عيب عليك يازينب

adhm يقول...

كان الجاسوس زمان يقبض مبالغ محترمة نظير خدماتة للاعداء(اى اعداء) وكان ينتظر التحقير من شأنة والعار يلاحقة واهلة وسكان منطقتة
وكانت الجاسوسية صعبة اوى خالص وفيهامخاطر شديدة قد يكون اهيفها روح الباشمهندس الجاسوس
لكن الزمن تغير وتغيرت اللعبة
فقد زاد المعروض من الجواسيس على حاجة السوق
فهبطت الاسعار
دنيا
ووصلنا لمرحلة الجواسيس فيها تعمل مجانا وتتطوع لخدمة المجهود الحربى ولوجة اللة كدة مرة واحدة وخلاص وانا ماليش دعوة انا عايز اشتغل جاسوس والسلام بيشوف بنات حلوة وبيسافر فى الطيارةوجواز سفرة بيبقى ملغمط فيزات لما اخش السفارة يتخضوا من شكل الجواز اخد الفيزا هوا
والجديد اصدقائى ان الجيل الخامس من الجواسيس بيدفع من جيبة وبيصرف من دم قلبة او دم قلب اللى قانية على السبوبة
(معظمهم لسة بياخد المصروف من بابا)
ولما اشتد المزاد وكثر عدد المتقدمين لشغل الوظيفة تم استحداث كوادر جديدة ومسميات لنفس نوع الشغلانة
تلاقى دة
مدافع عن حقوق الانسان وتيجى تبص فى خط سيرة تلاقية بيدافع بس عن الخولات (اللى هو اكيد اكيد مش منهم بس قرعتة فى توزيع العمل جات كدة) وتلاقى واحد تانى شغال بيسرح افكار من نوع معرفة الاخر وثقافة السلام وكل عدتة شوية كلام فارغ محفظينهولة فى مراكز تدريب الجواسيس الجديدة
وشوية تانيين تلاقيهم زعلانين خالص مالص من الختان اللى بيدمر المتعة الجنسية عند المرةوتتعمل مؤتمرات وقعدات انس كتير علشان خاطر الحتة الصغنونة دى اوى وما حدش جاب سيرة نفس المرة ازاى بتعانى علشان توكل عيالها وان شوية الناس المتباكين على حقوقها المهدرة بيعوموا فى سبوبة ضخمة من ورا معاناتها والمتاجرة بالامها وان نفس الضحية المفترضة دى مش شاغلة نفسها اساسا بالموضوع اللى هما بيتكلموا فية ختان اية وزفت اية اللى بيتكلموا علية الواحد بتبات ليلها مشغولة بلقمة عيش بكرة
انا معلش يمكن اكون خرجت عن موضوع التعليقات الظريفة هنا بس حبيت اوضح ان الناس اللى كان بيقصدها ابو الليل اساسا دى تعتبر هواة او حواة ماتفرقش وانهم غير مؤثرين اساسا الدور والباقى على الجواسيس اللى بجد واللى بيقبضوا بجد مش شوية الفواعلية والانفار الل بيسرحوا هنا فى انتظار اى تلميعة او نظرة من الاسياد
ملحوظة للاستاذ علاء
لما تبقى تعمل كوبى وباست من اى موقع على النت المفروض يعنى تقول مش تسيبنا نعتقد انها
بنات افكارك
سلام للجميع

السهروردى يقول...

أيوة... أنا رجعي ومتخلف وعايش في أنماط تقليدية معششه في دماغي وفي دمي حتي لو ما كنتش بنفذها بحذافيرها,
أيوه ذي ما أبو رياله اللي هناك ده مابيقول نموذج مثالي للدراجماتي ابقو تعالو اعملو عليا ابحاث واكتبو ع البحث
Typical Egyptian Male

يا عم كلنا ذلك الرجل فى الأصل بس الفرق
هو أن فى بترفض انها تكون ذلك الرجل بطريقة انها تعيش عيشة مش عيشتها
و تفكر تفكير مش تفكيرها

أحاا
كس امه الفزلكة و المتفزلكين و بتوع الفازلين
القافية حكمت

يا أبو الليل
أيه يا عم بقالنا تلات تيام بليالهم فى كس ام الحوار اللى مش راضى ينتهى ده
بس أحه
دا اكتر عدد تعليقات شوفتوا فى حياتى
أنت عديت الفلكات يابا
مبروك يا عم
انت بقيت إنسان فلكى

يا عم علاء
خلاص يا عم انت صح
و كل قواميسك صح
وبعدين وصلتنا لإيه يعنى
عايز تقول إيه ؟
أنك راجل نجم و بتفهم
يا سيدى انت بتفهم من غير حاجة خالص



يا نيمو
الصبر شوية
نفهم ولاد اللذين عايزين إيه فى الأخر برضه
و برضه مش حيعرفوا يتوهونا

يا شريف يا نجيب
أنت راجل دماغك حلو و متعقل
ماتفتح مدونة
بتكلم بجد
مش بهزر

غير معرف يقول...

المدونة دي فعلا حطمت الأرقام القياسية ! :)

سهرودي : ياباشا ده من كرمك ، انا واخد راحتي في الردود أكثر..و البركة فيكم.. إنما مدونة جديدة حاضطر اكتب المواضيع بنفسي و أنا انسان كسول للأسف :) بس مين عارف.. يمكن .

نيمو : معاك حق فاتتني دي ، أنا كان قصدي أصحح الكلمة عشان هو ظن ان "موتور" ليها علاقة بالحديث.. انما فات علي أراجع المعنى. جزاك الله خير.

و تحياتي لزمايلي الأراجوزات كلهم من غير اسامي عشان مانساش حد و تصبحوا على خير .

غير معرف يقول...

فعلا ماكنتش عارف الاصطلاح الشرعي لكلمة "متواتر" فيما يتعلق بالأحاديث؛ لكني قستها على عبارة "تواترت أخبار عن..." يعني 'تناقلها الناس دون أن تتأكد أو تنتفي'. و في نفس الوقت ما جبتش سيرة "الحديث" في الموضوع.

في المنجد، الطبعة 19 لسنة 1966:
"تواترت الأشياء: تتابعت مع فترات بينها."

مفيش ذكر للصحة أو عدمها أساسا.


لكن 'دوجما' في حد ذاتها ليست سلبية بقدر ما أن كلمة زي 'متشدد' ممكن تستعمل استعمال سلبي، مع اعتراضات واردة حسب مين بيوصف مين في أي سياق.

مش فاهم ليه الحزقة برضو!

أبو الليل يقول...

إن أعيتك قدراتهم .... سب أمهاتهم قال/قالت:

خدتوا بالكم من غباء كاتب التعليق ده؟
واضح جدا أنه تم تقييف هذا التعليق خصيصا (لدعم) الأخت ليليت على وجه التحديد بعد أن انتابتها نوبة من الوأوأة فطلبت من (أونكل) إنه ياخدلها حقها من الناس (المش مؤدبين) و السطحيين بتوع إحسان و أنيس و نافع. و طبعا أونكل حرس قالها و لا يهمك يا ضنايا دنا حعلمهولك الأدب و حظهرهم على حقيقتهم عشان دول ناس حاقدين علينا و عندهم عقدة نقص و خواء فكري و كده
تعالي في حضن أونكل يا ضنايا.. و كما أشار شريف نجيب فالموضوع لازم يبقى فيه مكسب و بريزة على أقل تقدير (إن وجدت من الأساس الأعضاء التناسلية التي تستطيع إنتاج البرايز) و يرجع أونكل يحاول (يعمم و يعوم) الأمور عشان يبقى (الأراجوزات) أمثالنا مجرد ناس بتحارب (كل) المثقفين و (كل) قدامى المدونين
عزيزي العبيط اللي كتب التعليق و فضل استخدام اسم (تامر) بص هنا على اللينك ده و يا ريت تقولنا اشمعنا (تامر) بالتحديد و لا ده مجرد توارد خواطر؟ لأني عارف إن ليليت كبيرها تكتب جملتين سايحين مع السيريلاك و كده

صورة تحسباً لمسح جسم الجريمة


شريف نجيب
بضم صوتي للسهروردي و بناشدك تعمل مدونة فوراً و بلاش حجة الوقت دي, كلامك عن كريم داعر عايزله تدوينة لوحده, أنت رائع

زنجي
مجبر و مبضون أخاك لا بطل يا عزيزي

السهروردي
مش المهم العداد بيعد كام
المهم يوصل معنى الكلام
مش بالفزلكة و مكر اللئام

أدهم
حيجي واحد يقولك انت عندك فوبيا و لوبيا نظرية المؤامرة (عادي) في الزبادي

dukejem
حاسس بيك
:)
نيمو
صباح القواميس
كبر الكبورة يا بشمهندس
:)


ألف,علاء
أفادكم الله

تحياتي لكم جميعاً و الله يا رجالة أجمل حاجة إن الناس تتكلم من قلبها و عقلها, الحمد لله كدا الواحد يموت و هو مطمن إن الخير و الفهم موجود بالكمية دي بيننا.
كس ام الناس اللي عايزانا نمشي مخصيين, و عايزين يحسسونا بالعبثية و الإحباط, عشان تقعد جنب الحيطة و نسمع الزيطة
كس ام الإدعاء و المنظرة و اللغوصة
كس ام فوزي في كل اشكاله و تنويعاته


أبو الليل سيترككم قليلا
نازل يجيب سجاير و علبة تونة
شوية و راجع
راجع و معاه حدوتة
إنتو اللي بتحكوها
مش هوه

تحياتي لكم جميعا
أحــــــه

غير معرف يقول...

السمكة خلع زعبوط التثبت على المرحلة الشرجية ولبس عمة الافتاء
على رأي بيسو: إلى الأمام دائماً

وطلعوا ألِف وعلاء هما إللي بيدخلوهم في موضوعات فرعية مالهاش دعوة بالمناقشة عشان يتوهوهم

مادام طلعت جامد قوي في الناحية الشرعية بيقولك إللي بيقول كلام وحش هيتشوشو شواشيو في النار ومش عذر إنه يكون عنده تثبت عند المرحلة الشرجية

مش هأوصيك بقى على وصلة الردح الشرجي. بس حاول تبدع المرة دي أحسن انت بقيت بتكرر نفسك. مشكلة إن الشرج ونشاطاته مهما كانت محدودة، والابداع فيها صعب . والأنشطة الجنسية عموماً كبيرها تعليقين تلاتة. مهمتك شاقة المرة دي ده فيه 141 تعليق. يللا شد حيلك. وابن أختي إللي عنده سنتين موجود لو اتزنقت. واتزنقت هنا ما بتعنيش إن عندك امساك. بتعني أُرِْتِجَ عليك وأعياك التفكير. والانسان كما تعلم لديه أعضاء متعددة "بتتزنق" خلافاً للشرج مجال تخصصك ومنها الدماغ.

غير معرف يقول...

أسجل اعجاباً بليليت
صغيرة 18سنة وما بقالهاش سبع شهور على المدونات وربيتلكم الخفيف
بيتهيألهم إن ليليت هتطلعلهم من التعليقات وتقولهم "عو"
أي تعليق مش عاجبهم تبقى ليليت أو حد باعتاه ليليت
أقفل الباب بالمفتاح بالليل لتجيلك ليليت

أوعى من ليليت
احترس من ليليت
تك ... تك ... تك ... تك... ده كعب جزمة ليليت وهي بتراقبك وماشية وراك
ليليت بتطلع بالليل تاكل العيال الصغيرين

فالموضوع لازم يبقى فيه مكسب و بريزة على أقل تقدير (إن وجدت من الأساس الأعضاء التناسلية التي تستطيع إنتاج البرايز)""

برضه الجنس، مافيش فايدة، يا جماعة فكروا في حاجة تانية أحسن كدة بجد هتعيوا
البني آدم عنده نشاطات تانية وأعضاء تانية
تفحمه فتقوله إيه: غالباً معندكش أعضاء تناسلية تنتج برايز . قوم هو يتفحم بقى.. يعني معندوش أعضاء تناسلية يبقي هيفكر بإيه؟ هي مش كل الناس بتفكر بأعضاءها التناسلية برضة؟

غير معرف يقول...

الحاج أدهم قال:

ملحوظة للاستاذ علاء
لما تبقى تعمل كوبى وباست من اى موقع على النت المفروض يعنى تقول مش تسيبنا نعتقد انها
بنات افكارك

ايه بقى اللي أنا عملتلوا كوبي و باست من موقع ده؟ الكلام اللي من قواميس؟ ده كلام من قواميس الكترونية غالبا كلها موجودة على مواقع على الوب لكن أنا مفتحتهاش من على الوب فتحتها من برنامج على جهازي و أظن اسم القاموس و الاصدار/الطبعة ذكر يبقى فين مشكلتك؟

و لا تقصد حاجة تانية اللي أنا جبتها من موقع؟ دي الحاجة الوحيدة اللي عملتلها كوبي و باست.

متنساش وعدك يا أبو الليل

نيمو يا سمكة كسمين أمك

غير معرف يقول...

هاهاهاهاهاهاهاها
كفاية يا نيمو خف على علاء شوية
يقطعك ياواد موتنى مالضوحك

adhm يقول...

انا اسف جدا يا باشمهندس علاء ماخدتش بالى من المصدر اللى مكتوب
انا بس خدت عينة من الكلام وعملت سيرش ادانى نتايج مطابقة لكلمات البحث

اكرر اعتذارى
على فكرة
انت انسان
محير شوية

غير معرف يقول...

تدوينة رائعة ياأبواليل يامتين ياجامد

Ahmad Gharib يقول...

إن أعيتك قدراتهم .... سب أمهاتهم
هييييه ابو الليل افحمك ياعرص و اثبت نظريه الحرس القديم

way to go Abo Elil

بالانجليزى عشان تفهموها يارجاله (مش رجاله قوى يعنى)

بالنسبه لاعجابك بليلت فطبعا الطيور على اشكالها تقع و قلبى معاك لانها اخيراً لقت حد ينط عليها وشكلها كده هتشفطك

suck you dry

بالنسبه للغه الجنسيه ياعزيزى اللغه الجنسيه المستخدمه هى احسن اسلوب يستخدم مع حثالة المجتمع من امثالك

وشكراً

غير معرف يقول...

اذا كان هذا هكذا فمرحبا بأبن القحبة يحكم القحايب
لااستسنى احد وسيحكم حكم الأغا
ابو حباكة

سؤراطة يقول...

"أه والله نسيت أقولك على حاجة يا خول:
شيل صور مراتك من على الموقع بتاعكو قصدى صورها وهى بالمايوه أصل فى ناس كتير
بيضربوا عليها عشرات نكاية فى كوسين أمك
:)))))"

التدوينة دي بتعليقاتها "دراسة" في الذكر المصري، عفواً مش هأتكلم عن الحرس القديم ولا الجديد والموضوع ما يهمنيش كتير .هأتكلم في ملاحظة جانبية

أولاً: التدوينة نكاية في مجموعة من الفتيات يكتبن ببعض الحرية عجز كاتب التدوينة وكثير من المعلقين ورائه عن احتمالها على ما يبدو، على الرغم من إن المدونات تحفل بذكور يكتبون بمنتهى الحرية ولم ينلهم ما نال الفتيات في هذه التدوينة. يبدو إن جزء من المشكلة في كونهن فتيات. ولا أظن إن مسألة "الحرس القديم" لها علاقة بالموضوع أكثر من "تحبيشه". فملاحظتي إن معظم زوارهم من حديثي العهد بالتدوين، وروابطهم ليست موجودة بكثرة لدى مدونين بدءوا في السنة الأولى لعهد التدوين، على عكس "إبليس" مثلاً الذي تجد رابطاً له لدى معظم مدوني السنة الأولى وهو يكتب بشكل "حر" هو الآخر على ما أعتقد. أم لعلك تقصد شيئاً آخر بالحرس القديم. لست أدري وكما قلت لا يهمني الموضوع كثيراً. ما أردت قوله إنني أظن إنهن تعرضن للانتقاد جزئياً لإنهن فتيات ولو كُنَ ذكوراً لكانت معاملتهن اختلفت كثيراً.
فالمزة المصرية مثلاً تنال عظيم الانتقاد بينما لا ينتقد "المز المصري"، نعم هناك فتى يكتب بهذا الاسم:
mozz1.blogspot.com
والذي قص بمنتهى الصراحة. مغامرته مع رجل آخر بالاضافة لمغامراته النسائية المتعددة، على عكس المزة التي تحكي بمنتهى البساطة عن علاقتها بفتى واحد. معظم المعلقين لدى المزة المصرية أيضاً من حديثي العهد بالتدوين أو زوار مجهولون ونادراً ما يعلق لديها أحد من مدوني السنة الأولى وعجزت عن إيجاد رابطها لدى معظمهم، التدون عمره ثلاثة أعوام إلا نيف، ولا أظن وصف "الحرس القديم" ينطبق على أحد غير من مدوني السنة الأولى - هذا على الأكثر. وكان عددهم محدوداً جداً على ما أذكر. يقوي ذلك اعتقادي بإن الغرض كان النيل من بعض الفتيات فكرياً وانسانياً "وتحبيش" الموضوع ليبدو أكثر سخونة وتلوينة "بعقدة وحبكة" و"مؤامرة". لكن عفواً لم يسعني أن ألاحظ إن كل من انتقدتهن "فتيات". أم احتلت الفتيات "الحرية" على المدونات ونحن عنهن غافلون؟

ثانياً: مجموعة أكثرها رجال عبأت القاسم الأعظم من مئة وخمسين تعليق بلغة تحقر المرأة كما يليق بذكر مصري أصيل لا يعرف من الدنيا إلا القضيب و"الحُرمة". أما هذا الجزء المذكور من التعليق أعلاه فهو "لقية" في حد ذاته. معظم"أمراض الذكورة" مجتمعة في جملة واحدة

1- تهديد الرجل بما يعتقده الآخر شرف زوجته ممثلاً في جسدها

2- التلويح "بانكشاف" جسد المرأة (يا لهوي)

3- الوصف الأزلي لكل امرأة لا تعجبهم بإنها "شرموطة" - سواء كانت منال أم الفتيات أنفسهن في هذه التدوينة - ولو كان الحوار يدور في اتجاه آخر تماماً . أما من يتجرأ من الرجال للدفاع عنهن فهو بالتأكيد ينال "أجره" من أجسادهن، أو "على الأقل" بالاستنماء عليهن كفكرة.
أهو وصف يا ترى أم تمني لاواعي أن تبيعكم كل النساء الجنس؟

4- السباب بأعضاء المرأة الجنسية التي تعتبر تلقائياً نوع من التحقير، بينما ينال "قيام الذكر بإدخال قضيبه في ذكر آخر" كأس البطولة والضحد الكامل لذلك الذكر "الآخر". القضيب الشريف صاحب البطولات

5- العجز المريع عن فهم إن هناك من ينظر لزوجته بشكل مختلف عن نظرة الرشيد للحريم

6- العجز الكلي عن فهم "إن من يمارسون العادة السرية على صورة ما إن وجدوا، أو خيال ما لامرأة ترتدي ما يثيرهم - أو لا ترتديه- فصاحبة الصورة ليست هي المخطئة ولا الملومة، وبالتأكيد ليس زوجها، وصدقني هناك الكثيرون الذين لا يعتقدون إنهم يملكون "زوجاتهم" ولا "أجسادهن". أدرك إنه مفهوم صعب عليك. ولكن حاول. الفكرة المتكررة للذكر البرئ من كل شيء.

7- الفكرة المغرقة في الغباء بإن نظر الذكور لجسد امرأة هو "إيذاء" ما لزوجها، بل وقد يكون "نكاية" فيه. عفواً بل نكاية في "أعضاء أمه الجنسية". المرأة التي هي بلا شرف، إنما مستودع شرف الرجل.

لا أتوقع أن تفهم، ومستوى اللغة عموماً غير مشجع على الدخول في أي نوع من أنواع الحوارات ولو إن السباب طريقة شيقة لدراسة "المجتمع الذكوري" وقاتل لادعائه بإنه "تنوْر" أو "تغير"، إنما مازال الفتي الذي يضع الحاسوب المحمول على حجره ويرسل كلمته إلى أقاصي الأرض يعتقد إن شرف المرأة معلق بين فخذيها وأقصى "تهمة" يضرب بها غريمه هي "التعريض لشرفه المعلق بين فخذي زوجته"، أما الغريمة فيحتفظ لها بصفة فتيات الليل، موقع بين السباب والتمني، لذلك فقد مررت فحسب أعلق على نقطة فرعية متوقع أن تثير المزيد من السباب "المُحَقِرْ للمرأة أيضاً ممثلة في شخصنا الضعيف" فتحياتي مقدماً للجميع.

أحمد يقول...

روعة يا زبيده

سؤراطة يقول...

أخ سمكة: قدراتك على الفهم ضعيفة شوية على ما يبدو. مش عيب
التعليق بيتكلم عن "مشكلة الذكور" مش مشكلة المرأة. ولذلك اسمها "أمراض ذكورة" ". معلش. المرة الجاية هنفهمك بالراحة أكتر

غير معرف يقول...

عارف يا أبواليل أول ماقريت التدوينة دى متخيلتش انها هتجذب هجوم مسعور بالشكل ده? ماكنتش أعرف ان الناس دى طلعت ورق كدا ورق فاضى مليان كلام فاضى و اللف والدوران والكسكسة هى أدوات التفكير الحديثة
أتارى الكلام بيضله كلام
ختان دودة القز هو شعار المرحلة الجاية وسلملى ع العنكب المخصى

أبو الليل يقول...


على فكرة وحشني المكان و الصحبة
عديت بصيت بصة و حكمل مشواري تاني
مشوار السجاير و علبة التونة
حكون معاكم قريب إن شاء الله
ربنا بسهل و يخلص المشوار في السريع
زبيدة أنا رديت على تعليقك في تدوينتك

تحياتي لكم جميعاً و عذراً لعدم تمكني الآن من التعليق على كثير من انطباعاتكم و تعليقاتكم لضيق الوقت
أراكم على خير..

أحه

غير معرف يقول...

howa lama wa7ed 3ars yo7ot soret merato 3ala mawke3 w fakhdaha bayen !! da yeb2a esmo ragel 3ando ri7et el 7aya ! 3ala fekra ya shabab ana mish 2ader afham ento betsrfo 3ala nafsoko wala ahaliko betsref 3aliko wala into talaba wala 3atlin wala dakatra wala zabalin.. mahma kan ento aih fa akid nas morafaha fekryan le daraget enaha to3od tekteb bel sa3at 3al net w trod 3ala ba3d..
ana ma3a el rad 3al khawalat wel sharamit dol be kol 2elet adab la2n keda keda homa welad weskha shtima mish shtima mish far2a ma3ahom.. homa khado 3ala keda men ayam makano bitmsko biba3baso fi ba3d w el nas tdihom 3ala demaghom.. yeb2a eshtmo eshtmo w taffo narna ..

bas bardo arga3 lel so2al
into min
w el sakafa di gebtoha menain
into shakloko mish masryeen 3al sakafa w el logha di !!!

7ad fiko ra7 embaba wala ard el lewa mathalan 2abl keda w shaf el shabab 3amel ezay ..
shaf el bango bitba3 fi offa 3ady zay el lamon ?!!

abo el lail
inta me7asheshaty kbir
3agabtny lama tel3t betfham mounir..

w howa da ely daya3ak
w mayyel bakhty..

mounir w adham sabry w mickey

khalina as7ab a7san!!
salam
men ghir a7a 3ashan ana shakly mayenfa3sh yetla3 meno a77a bsara7a !!!

a7a!

غير معرف يقول...

مش عارف شاغللين نفسكوا بالخول اللى اسمه علاء ليه .. ده مخصص المجمع الماسونى بتاعه للخولات بتوعه وكل الاوساخ اللى عامل عليهم زعيم

ماتشغلوش نفسكوا بالخول علاء لانه بيستفيد لما يبقى موضوع وكل الناس بتتكلم عنه

شعار المرحلة

تجاهلوا الخول علاء