السبت، فبراير ١٨، ٢٠٠٦

هل سيلحد المصريون كما أسلمت قريش؟


ملحد أفندي: قريش اتغيرت بالإسلام يبقى ليه لأ, ممكن المجتمع المصري يتغير بحركة تصحيحية يوماً ما, و يتحول إلى المجتمع المثالي ألا و هو المجتمع اللاديني, و بكده نرتاح من دكتاتورية العقائد, و نذوب في المجتمع الكوني بعيدا عن القومية و العنصرية و التعصب الإثني و نركز على التقدم العلمي و العدالة الاجتماعية و الديمقراطية و تمجيد حقوق الإنسان.

أبو الليل و هو بيشرب كباية شاي كشري:
ياد يا عبيط منك ليه, مش عارف لبانة قريش اللي شغالين عليها اليومين دول, ما هو من ساعة ما قريش أسلمت من 1400 سنة حصلت ميت ثورة و ميت حراك سياسي و ميت أيديولوجية و ميت نهضة, ورغم كده لا قريش رجعت قريش وفضل الشعب المصري بعد كده مسلم و مسيحي رغم تعاقب الدول و الدويلات و ما سبق ذكره من تغيرات بمعنى إن شعبنا مؤمن بالفطرة أيا كانت ديانته.

ملحد أفندي: طيب ممكن بق شاي يا بو الليل؟

أبو الليل و هو ما زال يشرب من كباية الشاي الكشري:
إستنى ياد يا خول أنا لسة ما كملتش كلامي,
عشان تطلع النبي محمد عليه الصلاة و السلام من قلب مسلم, أو تطلع يسوع المسيح من قلب مسيحي, يبقى لازم يكون عندك بديل يسكن قلوبهم, لا تقتعني أنك ستبقي على قلب هذا الإنسان فارغاً من الإيمان, مخمخ شوية شوف حتعوض هذه "الروحانيات" إزاي يا حدق.. و لا حتكتفي بالبعبصة في الدماغ و خلاص؟ بحيث إن المخ لما يبقى متنور و مليان و مثقف, يبقى الروحانيات دي مجرد كماليات, و ممكن يحصل عليها بشوية مزيكا, و لوحتين بيكاسو, و شوية بقاق حماسية عاطفية من الملاحم اليسارية أو العلمانية الكونية الخ..

ملحد أفندي: الدين أفيون الشعوب يا عم الحج.

أبو الليل قرب يوصل لقعر كباية الشاي الكشري:
بالعكس الدين صفاء و نقاء الإنسان و تصالحه مع نفسه, و هنا تقدر تحط التطرف و الجهل بالدين الحقيقي على جنب و ما تشبطش في الاستثناء و تتجاهل القاعدة عشان "القاعدة" تحلى (مش قاعدة بن لادن طبعاً)

ملحد أفندي: إنتا بتتكلم لوحدك و مش مديني فرصة أتكلم , أنت متسلط تكفيري تمارس الإرهاب الفكري و بتلغي الآخر, و حجتك ركيكة (قصده كيكة بلشكاليطة) كفاية قمع و اضطهاد و انسياق و راء الذوق الشعبي الغوغائي المنحدر , تعبت من روح القطيع و القولبة و التنميط و الرهرطة.

أبو الليل بعيون جاحظة واضعاً كباية الشاي على جنب: الرهرطة؟؟؟؟!! جديدة دي جبتها منين ياد؟

ملحد أفندي: أحه يا بو الليل كس ام الفلسفة ما تدقش قوي يعني جت على دي.

أبو الليل: مانتا حلو أهو و بتقول أحه زينا, خد يابني فاضل شفطة.

ملحد أفندي: الشاي برد يا بو الليل.

أبو الليل شاخراً: انت اقرع و نزهي؟ هاتلو واحد شاي ليبتون ياد يا بشلة شكله ما بيستطعمش الشاي بتاعنا..


نرجع و نقول للمرة المليون: أنتم أحرار في إلحادكم لكن ليس من حقكم إيذاء مشاعر المؤمنين.
إلحد مع نفسك بس ما ترجّعش جنب شارعنا, و زهقت كلام في الموضوع إبن القحبة ده..

مصر نضيفة بشعبها الحقيقي.. المسلم الحقيقي و المسيحي الحقيقي.. و الملحد اللي في حاله (رغم سخافة اعتبار الملحدين فئة من نسيج الشعب)..

و عندك واحد أحه "باك ورك" على رأي عمنا اللمبي.

...

17 تعليقات:

غير معرف يقول...

أحسنت يا أبو الليل, مقال رائع, استطعت أن تبين فكرا عميقا بأسلوب ساخر (السهل الممتنع) واصل على بركة الله

غير معرف يقول...

صدقنى انا لم اعرف حب الغير و التسامح مع المختلف عنى الا لما تركت الدين. لو تنظر الى التاريخ سوف ترى ان معظم الحروب و المجازر حدثت من تحت راس الدين ابتداء من النكتة السخيفة الى اسمها الفتوحات الى مجازر السنة و الشيعة الى مجازر الكاثوليك و البرتستانت.

نفسى اعرف.. انا ليه الان اكثر تسامح من قبل؟ انت رجل طيب و احترم رأيك و اكيد هناك الكثير من الذين يؤمنون بالدين و عندهم تسامح..لكن الحقيقة تقول ايضا ان الدين احد اهم اسباب الكراهية و التفرقة بين الناس.

أبو الليل يقول...

الحروب العالمية يا منذر في معظمها لم تقم على خلفية دينية بل على خلفية قومية و اقتصادية و استراتيجية
و لا تنسى أيضا حركات التحرر الوطني و نضال الشعوب ضد الاستعمار..
لا تحمل الدين الحقيقي الذي يدعو إلى التسامح مسئولية عن ظلم الإنسان لإنسانيته
الصراعات الطائفية هي خروج عن القيم الحقيقية و الأصيلة للدين
و هي نقطة من بحر الدماء المسفوكة بغير وجه حق

غير معرف يقول...

ابو الليل..كلامك ممكن يكون صح لكن هذا يعتمد على هل الشخص المتدين قادر على خلق التسامح؟ انا بصراحة ارى ان نسبة عدم التسامح و الكراهية مرطبتة بالتدين. طبعا ده مش للكل بس أعتقد ان النسبة الاكبر تدل على ان عدم التسامح يكثر عندما يكون التدين اكثر. يمكن انا غلط بس كلامى ده من واقع بشوفه و احداث عشتها.

Ahmad Gharib يقول...

يا ابو الليل يا زعيم

العيال الملحدين ولاد دين الكلب(اصل ملهمش دين) بضنونا قوى كل حتة تروح فيها تلاقى واحد بضين عاوز يعمل فيها مهم يروح كاتبلة كام كلمت الحاد وشوية افكار ارتوازية (هو يعتى اية ارتوازية ) مش مهم المهم ان اؤؤيدك انا وكل الإرتوازيين اللى مش ملحدين عشان تفضل كدة تديهم فى بضانهم وعلى دماغهم
التوقيع: واحد مبضون

أبوشنب يقول...

مش عرف اخش في المواضيع

انا شايف الدنيا منتورة

احات

على كساس امات

على حبة شخر

طيب فين كس ام التسامح اللي واجع راسنا بيه

يا اخي احة

أبو الليل يقول...

سلامتك من وجعة الدماغ با أبو شنب ..
حد قالك إني لابس عمة و عايش في دور الواعظ؟
شكلك قريت سطرين في المدونة و كونت انطباع .سريع

أحه

HIMZELF! يقول...

خد ياد يا متناك انت وهو تعالوا هنا.. (علي فكرة متناك دي مش شاتومه) دي الحقيقه المفزعه, ولا مش مفزعه, المهم.. انا بس عايز اقول حاجه لولاد العبيطه اللي فاكرين نفسهم بيفهموا .
يا رجاله (هأوو) .. يا رجاله لازم نفهم كويس أوى ان اللي مالوش كبير بيشتريلو كبير, يعني ولاد المتناكه الامريكان والشعوب الغربيه الغريبه المريبه أحفاد الفرنجه و الكفرة دول مش ملحدين بالمعنى اللى احنا فاهمينه , هما بس بيقولوا للناس حاجه حلوة نييييك (يا مواطن آمن بيه وانا هاظبتك, فلوس ونسوان و عربيات و خروجات و هدوم و خمره و كلوو), بس بشرط تآمن بيه أنا الهك الاوحد, وطبعا أنا دي تعود علي النظام , مش الحكومات ولا الافراد.. علشان كدة الناس دي بتشتغل بجد وبحرفنه طوول الاسبوع علشان يعرف يهلس بمزاج في الاخر, وسيبك بقي من كلام المعرصين والمنايك عن الحريات و تعدد الثقافات و الخرا ده, دا يا روح امك منك له له له ليها كلام للشعوب المتخلفه من أمثالنا, بعابيص كده يعني بدل مااحنا قاعدين مش لاقيين حاجه نعملها غير الكلام في سيرتهم العطرة, وعلشان نشغل بيه وقت الفراغ اللى عندنا لحسن يطلع من بينا واحد خول يقول يلا بقي نسيبنا من الكلام الفارغ ده ونشتغل بجد.
ولازم كمان تفهموا ان الدنيا دي معموله في الاساس للبني ادميين , ربنا جابنا وحط في دماغ كل واحد مخ وفي قلبه روح وسابه كده لامؤخذه يسرح , بس اداله كتاب واداله أشارات موجوده في كل حته يفهم منها , وكل واحد ودماغه بقي.
وماينفعش نشيل المخ و نمشي نريل على بعض ولا ينفع نشيل الروح ونمشى بالدماغ بس زى البلاليص.
مش عايز تصدق ان في رب واله هو اللي خلق كل ده علشانك انت براحتك انت حر يا أخي بس كده بقي يا كس امك تبقي ندل, زي لما واحد يفتحلك باب بيته تقوم انت داخل وقافل الباب عليك وسايبه برة.. قله أصل صحيح بس غباء منك برضه , علشان هوة معاة المفتااااح يابن العبيطه.

ماتنحليش كدة ياد يا خول انت, أنا عارف ان الخمرة والهباب اللي بتشربوة ده ساعات بيصورلكوا ان انتوا ممكن تعملوا حاجات انتوا مش أداها بس لازم تعرفوا ان طبيعة الكووووووون نفسه مش ممكن تسمحلكم ابدا انكم تفسدوا علينا حايتنا (الله يرحمك يا كرم يا مطاوع).
وكس ام الفيل ابو زلومه.

أحمد يقول...

:-)
بجد المرة دى ضربة معلم
:-)
عجبانى جدا
و دمها خفيف من غير بضينتك المعتادة

غير معرف يقول...

حلو الكلام دا، لكن فايتك شوية أفكار:
أنت عمّال تقول الدين الحقيقي، إيه هو الدين الحقيقي؟ إذا كان كل دين بيقول عن نفسه إنه هو الحقيقي.

المشكلة مش في الدين بالظبط المشكلة في اللي فاكر نفسه عنده الحقيقة المطلقة.

أنا فاهم أن قصدك "بالدين الحقيقي الناس الطيبين الكويسين اللي بيحبوا الخير و بيحبوا بعض و ما بيعملوش حاجات وحشة، لكن دا منبعه في الأصل هو الضمير الإنساني، اللي هو أقدم بكتير من أي دين، و علشان كده بيشترك فيه كل الناس سواء عندهم دين، أيا كان، أو معندهمش، مع شوية تنويعات حسب كل ثقافة و مجتمع، لكن الأساسيات واحدة.

حاجة كمان أن فكرة حضرتك عن الدين لا تخرج عن الإطار الي انت طلعت لقيت نفسك موجود فيه. علشان كدة أنت بتحترم المسيحي و اليهودي أكتر شوية من البوذي و الهندوسي، و بتحترم أي حد بيقول أنه ليه دين أكتر شوية من اللي بيقول أنه ما لوش، يعني فكرة "أنا و ابن عمي..."

في أديان شفافة، يعني الناس عايشة فيها و مش حاسها، و لو سألت واحد دينك اسمه إيه مش هيعرف يرد عليك، لأان بالنسبالة الدين خلاصة تجربة حضارية طويلة و غير منفصلة عن وجود الشعب نفسه.

في أديان بالنسبة مفاهيمها مختلفة تماما عن مفاهيمك، يعني فكرة الإله فيها تختلف جذريا عن اللي انت تعرفه - أة متخيل أنك تعرفه - و مش بس فكرة الإله، لكن كمان رءيتهم للكون اللي هم عايشين في مختلفة. حتى الديانات اللي انت فاكر نفسك تعرفها زي المسحيةي و اليهودية في الآخر هتلاقي مفهومك عنها كان غلط. الإسلام نفسه في داخله تنوع كبير لدرجة أن في ناس بيقولوا عن نفسهم مسلمين لكن غالبا حضرتك هتشوف غير كده لأنك بتقيس بمسطرة غير مسطرتهم.

في مشكلة تانية و هي اللي فاكر أن الكون اتعمل علشانه. أحب أقول له أن احساسه بالأهمية المسبية ضايع. بص حواليك في الكون و انت تعرف أنت ضئيل قد إيه.

و أخيرا حتى اللادينية و اللاأدرية فيهم أنواع و مذاهب و دا بسبب أن البشر عمرهم ما بيجتمعوا على قلب رل واحد زي ما بيتوع اليوتوبيا الدينية بيحاولوا يصوروا.

مش مهم تؤمن بيه أو متؤمنش بإيه، لأن الإيمان أساسا مسألة غير موضوعية و النقاش فيها عقيم؛ المهم أنه دا يفضل في المكان الوحيد اللي لي معنى: في القلب.

دا رأيي.

(ما اتبضنتش قوي؛ مش كده؟)

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
street project يقول...

ههههههههههههه تصدق فعلا كس ام الملحدين و الشيوعيين و العلمانيين
ايه الحلاوة بتاعتك ديه يا ابو الليل
مدونتك كنز حقيقي استمر في الابداع

taz يقول...

احلى سلام
انا متابعكم يمكن من شهر وكلكو بصراحة ناس جامدة اوي وتعليقتكم بجد ملهاش حل وربنا يخلي ابو الليل وكل اللي موجودين على السيت ودي اول مرة اشارك فيها
واكيد هنلاقي حجات تبضن اكتر من كدة


وكسم الاحة

el kheshen يقول...

ياخولات يامتناكيين فرجتوا علينا الناس ياشوية بقر ياحضارة وشوية حجارة انتو شعب خول فعلا وتستحقوا كل الى بيحصل فيكم يابقر احنا وصلنا لحالة ميئوس منها من العلاقات الانسانية والغلاء والزحام البلد كلها شوية خولات مش رجالة مابينطقوش وعايزيين يعيشوا الخولات عيش ياكس امك عيش بس ابقى سلملى على الى هايجى وينيكك وينيك امنا مصر الشرموطة

وجع البعاد يقول...

بسبب فهمي للموضوع ككل اقدر اقرا شتايمك من غير ما اتنرفز واقدر اكون عاذرك .لكن فكرتك عن الاديان وعن الالحاد منقوصه جدايا استاذ ابو الليل ويمكن انت بتعبر اكثر عن علاقه المصري بالدين وهي علاقه وجدانيه قديمه جدا لكن انا وغيري اخترنا الالحاد بعد بحث عميق في الاديان وبحث في وسائل المعرفه الصحيحه .عموما ده موقع الملحدين العرب اتمنى تشرفنا فيه .

ولو وجهه نظرك صح اثبتها هناك

www.el7ad.com

وعلى فكره انا عرفت عن البلوج يتاعك منه.

تحياتي

غير معرف يقول...

مبقاش غير المعرسين الي يعرفونا الطريق الصحيح ياخول انت وهو لمو نفسكم لاجي انا ومن معي ننكم

البرنس كيمو يقول...

اذا لم يكن من الموت بد.....فمن العار أن تموت عرصا....يا أخى أحه