الجمعة، أبريل ١٤، ٢٠٠٦

ليه يا صاحبي؟

تعرف إنك خول و ابن متناكة؟
ما ترد يا كس امك ساكت ليه؟
طبعاً ما عندكش كلام تدافع بيه عن نفسك
دنا اللي خول و ابن ستين كلب عشان بعتبرك أعز صديق ليا
ليه تعمل فيا كده؟
بحلق فيا كمان يا كس امك
منتا جبلّة و ما بتحسش
ما ترد ساكت ليه؟
إيه أم البرود اللي انت فيه ده؟
آخر حاجة كنت أتوقعها إنك تخون العيش و الملح اللي بينا..
تخون صاحبك اللي في يوم خدت معاه عهد..
عهد الإخلاص لصداقتنا لآخر يوم في عمرنا..
فاكر يا ابن المتناكة و لا نسيت؟
لا نسوان و لا فلوس و لا أي زفت قدر يهز اللي بينا أو يفرقنا..
عشناها عالحلوة و المرة..
بكينا و ضحكنا..
شكينا و اتجننا..
فهمنا.. و هرتلنا..
فاكر يا كس امك؟
أنتا باصصلي كده ليه؟
فين لسانك الطويل؟
إيه اتخصيت بكس امك؟
منتا عشان غلطان مش حتقدر ترد..
إنت واحد خاين و ندل..
ليه تعمل في صاحبك كده؟
ليه يا صاحبي؟
ليه؟
ليه تموت دلوقتي؟
........


أحه يا صاحبي..

38 تعليقات:

غير معرف يقول...

اول مره اعرف إن ممكن ورا الشتيمه يكون فيه مشاعر نيبلة و صادقة لهذه الدرجة
قمة التلقائية

غير معرف يقول...

السلام عليكم
الأخ صاحب التدوينة
بغض النظر عن قصائد الأحه اللى التدوينة غرقانة فيها
واللى انا متابعها بقالى فترة
بس الكلمة دى (ليه تموت دلوقتي؟) ياريت
ياريت تستغفر ربنا منها
ماتنساش ان الموت و الحياة شيئ ماهوش بايد البشر
و لكنه بإيد رب البشر
واللهم لا اعتراض

أبو الليل يقول...

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته أخي عباس
لا تقلق على أخوك أبو الليل
و لا اعتراض على مشيئة الله سبحانه و تعالى
سامحنا الله جميعاً و غفر لنا

السهروردى يقول...

أبو الليل باشا
أنا إندهشت و تأثرت ، الأعمار بيد الله، الباقية فى حياتك، شد حيلك
يا خويا ، كلنا لها

الأخ عباس
بعيدا برضه عن فصائد الأحه اللى التدوينة غرقانة فيها و اللى هى بتبين صدق مشاعر قائلها و عفويته و من غير فذلكة بقولك أن سؤال أبو الليل مافيهوش حاجة غلط ، سؤال مش إستفهامى ، السؤال تعجبى - لو لسه فاكر منهج العربى بتاع ثلاثة ثانوى- أبو الليل بيتعجب لموت صاحبه دلوقت و أكيد مش عايز يفهم حكمة ربنا فى إختيار التوقيت لموته
و أظن فى التعجب مش شئ غلط لأنهاإحدى درجات التأمل الكونى
فخمتو و لا لسه ؟
ابو الليل باشا
شيل علامة الأستفهام و حط علامة تعجب علشان الناس ماتفهمش غلط

يسعد صباحكوا

أبو الليل يقول...

قد إيه إنتا بني آدم جميل يا سهروردي

HIMZELF! يقول...

روق يا ابو الليل
مش لاقي كلام اقولة غير كدة , يمكن علشان بجد عارف ان صعب قوي تلاقي صاحب زية تاني

الموت علينا حق

غير معرف يقول...

البقاء لله يا ابو الليل ربنا يصبرك

أبو الليل يقول...

اليوم كان يوافق مرور عام على رحيله
و رغم ذلك أشعر أنه رحل اليوم
......
أنيمال, بودي
شكرا لمشاعركما

Ossama يقول...

البقاء لله يا ابو الليل . فعلا مؤثرة جدا
الاخ عباس
بالرغم من شرح السهروردي احب اضيف ان القسوة اللي في ردك مالهاش اي لزوم في الموقف الانساني ده
ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك
اسامة

علان العلانى يقول...

البقاء لله بسم الله الرحمن الرحيم انك ميت وانهم ميتون صدق الله العظيم
رحمه الله ورحمنا معه ، انت رجل محظوظ ان كان لك نصيب فى خل وفى ، يعيش الناس ويموتون ولا يكون لهم نصيب من ذلك وهذه الصداقه لاتبلى بالموت ، بل فى الحقيقة الموت ياتى ليوثق هذه الصداقة على ما هى
عليه،والمرء يبعث مع من يحب،ومثلك يعلم ما أقول ولكن الذكرى تنفع ،ما أحرانا جميعا للوفاء ان لم يكن لصديق فللذات يقول المتنبى : ولم ارى فى عيوب الناس شيأ - كنقص القادرين على التمام ‘لن اطيل عليك ولكن أقترح أقتراح ارجو ان تسمح به حدود صداقه أفتراضيه ان كان للضيف ان يقترح والله من وراء القصد هذا الرسم المتحرك فى المدونه ورغم كل ما تكتب أصبح عبأ عليها ، فليكن صدقة جاريه بأختفائه ، ولن يعجز ابداعك عن بديل اعمق وارحب، ان شعرت ان ما اقوله صادق فضعه حيث موضعه وان كان غير ذلك فأعتذر عن وضع نفسى فيما لايعننى ولكن هكذا هى الصداقة الأفتراضية فد لايكون لها قواعد ولكن اعتقد انه يجب ان يكون لها حقوق ،وها نحن فى طور التجربة والخطأ ولك منى صادق العزاء

Unknown يقول...

أحييك على موقفك من الست (مش عارف ازاي) نوال وبنتها وياماجاب الغراب(ة)لأمه
على فكرة رغم كم القباحة اللي موجود بس انا معجب بكل أرائك وشكلنا كنا بنحضر عند رشدي عامر في مدرج الساوي مع بعض .

m a s r i s t يقول...

أنا لو كنت مؤمن كنت قلت لك زي ما غيري قال استغفر الله..
اللي عندي أقولهولك هو لما انت بتحس (مش لأني كت فاكرك جبلة، بس لأنك حابب تصدر وش البرمجة الفاضي والتافة) أيه رأيك كمان تحاول تفكر وتقرا كلام المختلفين معاك بشوية هدوء لأنه لو حنصدر الصوابع والبعابيص مش حنخلص)
بالمناسبة يتهيألي ناس كتير تحب تعرف رأيك أيه في الأخوة المتأسلمين اللي وصلونا لزمن مش حاعرف أروح في تاني الكنيسة علشان أبارك لأصحابي الأقباط عالعيد زي ما كنت باعمل مع المسلمين زمان... أنا شخصيا نفسي قرالك حاجة في الموضوع ده ومتأكد أن رأيك حيكون محترم

أبو الليل يقول...

إيلام, أسامه
شكراً لتواصلكما الجميل

علان العلاني
كلك ذوق يا ابو الذوق, إنت يعني جيت في جمل يا صديقي, عملنا اللازم

سعد
نورت مكانك يا زمل

مصريست
مش لأني كت فاكرك جبلة، بس لأنك حابب تصدر وش البرمجة الفاضي والتافه

طبعاً لازم كلامي يكون تافه و مليان برمجة عشان مش على مزاج جناب سيادة سعادة حضرتك
بعدين أنتى غطسان فين المدة دي كلها؟ واضح إنك لم تدون منذ وقت طويل, أصل لو موضوع الأقباط و المسلمين شاغلك ممكن تعمل تدوينة و وقتها حكتبلك تعليق بخصوص تدوينتك زي ما انت مش بتعمل دلوقت في تعليقك (الكريم) بعدين لا مؤاخذة مين قالك إني بحس؟ أنا راجل جبلة و لساني طويل و ما عنديش عشر ثقافتك ةو لا تمن تسامحك
بعديمن البق بتاع إنك مش حتعرف تروح الكنيسة تبارك لاصحابك الاقباط زي ما كنت بتعمل مع أصحابك المسلمين زمان بق حمضان تقدر تقوله لشوية عيال عشان تصدق إنك راجل ملحد (أو لا ديني) بس (متسامح) و ما بتكرهش فئة معينة بالتحديد
كلامي ده بناء على تدوينات سابقة و تعليقات لجنابك فيما سبق
لدرجة إن في ناس بيتهموك إنك مش ملحد و لا دياولو, بل متطرف مسيحي بيتستر وراء الالحاد عشان يظهر في صورة الحيادي أبو برنيطة تسامح لامؤاخذة
و ده طبعاً تشكك قد يحتمل الخطأ أو الصواب, و الله أعلم بما في القلوب.

مع إني ما بحبش اتكلم في حوارات جانبية خارج نطاق التدوينة نفسها بس أطمنك
أنا ضد التطرف الإسلامي أو المسيحي أو اليهودي.. و ضد الملحد الأصلي أو الفالصو اللي بيحاول يسخر أو يستهزئ أو يزدري أصحاب أي ديانة, و يحاول تعميم الأخطاء الفردية على أمة بأسرها
و يوم ما أحب اكتب انطباعي عن حاجة حاكتب في الوقت اللي أنا أختاره و بالطريقة و الاسلوب الذي أحدده و هذا حقي و مسئوليتي الخاصة التي أتحملها بمفردي
واضح إنك فهمت التدوينة غلط يا عزيزي مصريست

و الله الموفق

علان العلانى يقول...

الذوق كل الذوق فيما فعلت
شاكرا لحسن الظن تسعدنى صداقة من يعرف حق الصديق حيا وميتا
حفظك الله كما حفظ كتابه

أبو الليل يقول...

شريف نجيب
بارك الله فيك يا صديقي الجميل, وجودك هنا يكفيني

فلان العلاني
هذا شرف لي.. خالص محبتي

Ahmad Gharib يقول...

البقاء لله يابو الليل

انا عارف انتا حاسس باية

تعيش وتفتكر

kalam يقول...

انا مش عارف ليه
وما تزعلش منى
انه بيكلم نفسه فى المرايه مثلا
ما هو ما فيش صديق يقدر يلازمك اوى زى ما بتقول كده الا نفسك
مش عارف
مجرد انطباع

Gid-Do - جدو يقول...

ابو الليل
وحياة المرحوم اللى طق مات منك لانه فشل فى تعليمك تتكلم من غير ماتشتم انت ياجدع متريوز شتيمة عدى على المطرح ـالمطرح كلمة من بتوعك ـ تبعى وقولى من غير ريحة شتيمة رايك ـ زى بعضة مسوح لك تستجدم كلمتك الماركة المسجلة مرة واحة فقط ـ لك كل الحب من جدو

أبو الليل يقول...

عم الدوق
دايماُ حاسس بيا و الله

بهاء الدين
شكرا لمشاعرك, و كس ام الفيل أبو عين قزاز و فيونكة فوشيا

كلام
ساعات يا صديقي الصاحب بيكون أكتر من مجرد مراية لصاحبه, و أنا معاك إن ده نادر في زمنا, لكنه بيحصل
انطباعك فيه جزء من الحقيقة لأني ساعات كنت بشوف نفسي من الداخل أكثر وضوحاً لما بكون معاه

جدو
و الله ضحكتني من القلب يا راجل يا جميل, معلش البوست ده طلع ملغم زيادة حبتين, و سأحاول بقدر المستطاع تخفيف الجرعة في التدوينات القادمة
:)
لما أصحى حزور المطرح عشان أقرا كلامك الجميل بمخمخة,
حدخل أنام لأني فيصت
فائق محبتي و احترامي لك

السهروردى يقول...

يا بضان القرود الصامتة
معلش يا أبو الليل أنا تعهدت على نفسى انى ماشتمش عندك تانى بس إعتبرها أخر مرة
معلش برضه أن كنت حطلع بره الموضوع
مصريست
انا مش عارف إيه اللى خلاك تطلع بره تدوينة أبو الليل علشان تقول كلامك الفراغ ، ما عندك إيميله فوق هو حاطه ممكن تبعت له و تقوله اللى أنت عايزه تانى حاجة
أنا لو كنت مؤمن
برضه مش عارف إيه لزمة تعلن إلحادك علنى كده ، مالهاش دعوة بالليلة
و لا هو نظام واحد عنده حب ظهور و كل ما يجيى يتكلم فى أى موضوع يقولك مثلا " أنا ما بشربش سجاير و أنا برضه مش مؤمن "
تالت حاجه
الأخوة المتأسلمين اللي وصلونا لزمن مش حاعرف أروح في تاني الكنيسة علشان أبارك لأصحابي الأقباط عالعيد زي ما كنت باعمل مع المسلمين زمان

لعلمك بقى - من تجربتى الشخصية - انا روحت من سنتين بس أعيد على مجموعة من أصحابى و صحاباتى المسحيين و المسحيات مع واحد صحابى مسلم داخل قلب الكنيسة - و الكنيسة فى العجوزة القديمة يعنى أكبر مكان قبولا لحدوث تطرفات - و الناس إستقبلونا بأشد ترحاب و قعدوا معنا و كانت ليلة قشطة
برضه مش عايز أقولك أن الوحدة الوطنية بخير و الكلام الفارغ ده ، كلنا عارفين اللى بيحصل دلوقت

بس عايز أقولك أن الأخوة المتأسلمين مش هما السبب الرئيسى فى إمتناع سيادتك عن ذهابك أو ذهاب أى حد لمباركة أى شخص أخر من ديانة أخرى بأعياده ، أما لو أنت خايف من الأخوة يبقى .....عليك

زى العادة فى الشتيمة بقى
ياخى زبين أحه

Ossama يقول...

ابو الليل الجميل
تعيش وتفتكر يا حبيبي
انا مكنتش عايز اتعرف عليك في ظرف وحش بس ربنا يجعله آخر الاحزان
السهروردي الجميل
دايما سباق لفعل الخير
الاستاذ مصريست
لاتؤاخذني قديما قالوا لكل مقام مقال
يعني انت داخل تعزي الراجل ولا تمأيطه وتدله كلمتين في جنبه
مش الاحسن تصفية الحسابات تكون بعيد عن موضع الحزن والعزاء

adhm يقول...

حبيبى ابو الليل
انشاء اللة لما اموت انا
اياك تزفنى الزفة الهباب دى

أبو الليل يقول...

السهروردي, أسامة
الله ينور..عايزين نهدي النفوس
:)


ألف بعد الشر عليك يا أدهم يا غالي
يجعل زفّتي قبل زفّتك

Gid-Do - جدو يقول...

يعني انت داخل تعزي الراجل ولا تمأيطه
وتديله كلمتين في جنبه ـمطلوب ترجمة لكلمة تمأيطه اللى استعمالها اسامة ـ القاموس بتاعى طبعتة قديمة جدا من ايام الجنيه الجبس ـ بس اوعوا تدونى معانى اخرى تلففنى حولين نفسىـ مبروك تصعيد الفولكس وربنا يستر عليك من المخالفات العشوائى

Ossama يقول...

يا جدو تمايطه مش جديدة قوي خصوصا ان انا بابا يعني اربعيني
تمأيطه تعني تألس عليه و تبكته وتديله كلمتين في جنابه
وابقى زور المطرح
بتاعي لاني زرت مطرحك
ابو الليل الجميل
انا آسف بس فكرني الاستاذ مصريست بفيلم الكيف لما الراجل سأل يحيي الفخراني انت جاي تعزي ولا جاي تهرج؟
ومرة تانية اوتالتة تقبل
خالص عزائي ومن القلب بحق

Ahmad Gharib يقول...

معلش كلمة برة الموضوع هو انتا فين يانيمو البلوج بتاعك مختفى حتى البروفيل بتاعك مش موجود!!

مصريست ربنا يشفيك يابنى

El3en Elsehrya يقول...

I agree with Mr. Nemo El Samaka for all what he said

100 100 ya abo liel.

Sorry I do not have an arabic keyboard.

Keep Up

Tamer Nabil Moussa يقول...

اخى ابو الليل

عجبنى الهدف من البوست لكن طريقة العرض كما قولت ملغمة اكثر من الازم

سعيد بزيارة مدونتك ولن تكون اخيرة

ربنا يوفقك

الى الامام

أبو الليل يقول...

نيمو السمكة
أولا شكرا لتعزيتك لي في صديقي, و حمد الله على سلامتك أصلك غطست مرة واحدة و قفلت الدكان من غير إحم و لا دستور

يا ابو اليل أيها الكائن الخيالى الجميل لا تتوقع منى ان أكون فوزى تصنيفات او فوزى مشكووور بتاع المنتديات وهما صنفان من آل فوزى اتمنى لو كتبت عنهما الكثير و الكثير

أنا زي عم شريف من أكثر الناس إنبضاناً من فوزي مشكووور و فوزي ورنيش, و حوريك نموذج بسيط لناس بتوع منتديات بتخش تلطع المشكووور من غير ما حتى تقرا إنتا بتتكلم عن إيه, و ممكن تكون بتتكلم عن أهمية بعبصة الضفادع في الماء العذب فييجي فوزي مشكووور يكتبلك

مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور
مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور
مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور
مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور
مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور
مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور مشكوووور

esamfathy
ربنا يلهمنا الصبر و يقوينا آمين, تسلم يا زميل, أنا قسم مدني لا مؤاخذة

El3en Elsehrya
نورت المكان

تامر
شكراً لتفهمك , أهلا بك , نورت المطرح

أبو الليل يقول...

نيمو السمكة
كان فيه فكرة بتراودني, و انتا لما قلت إنك مش حابب تدون عشان الوقت و كده, الفكرة تبلورت شوية
إيه رأيكم أعمل "ملحق" أو "ديوان" أو "دوار" ل "يا خي أحه" بحيث يكون المكان ده مخصص ليكم انتم, لو مبضون من حاجة أو حد, أو عايز تطرح موضوع معين من غير ما تضطر تفتح مدونة مستقلة, و من غير ما تكون مضطر تعمل مداخلات ليس لها علاقة بالتدوينة نفسها
دي مجرد فكرة و مش عارف حتعجبكم و لا فكرة بضان
Yakhy a7a extensions
يعني حاجة بين الدردشة و المنتديات و المدونات كده, و مش ضروري تكون مسجل في بلوجر, لأنها عبارة عن تعليقات فقط و التعليقات في حد ذاتها هي المواضيع.. الانطباعات,

Ahmad Gharib يقول...

فكرة هايلة يابو الليل فعلاً

كل واحد يقدر يقول احته الخاصة

واللى معندوش وقت يكتب كدة زمايلة هايكتبوا بداله

Ahmad Gharib يقول...

بجد يانيموا حرام انك قفلت مدونتك

عالى العموم نشوفك فى yakhy a7a extensions

الا قولى ماعندكش تورنت لبراين اصلى هاموت واشوفوه

أبو الليل يقول...

هههههههههههه
صباح الفل يا شباب.. المدونة قلبت تشات
عشر دقايق و حفتح أم كمالة يا خي أحه
و بعدين حبقى أعمل تصميم عل هداوة
نيمو و انا كمان مع دوق عايز البتاع بتاع الفيلم

:)
أشوفكم كمان شوية هناك بس افتحوا البروفايل و خشوا برجلكم اليمين
منك لله يا نيمو

Ahmad Gharib يقول...

التورنتايه يابو الليل

Life of Brian

أبو الليل يقول...




إعلان

تم افتتاح "يا خي أحه كماله" و هي مدونة خاصة بكم أنتم و يمكنكم طرح ما تريدون من أفكار, أو مجرد تسجيل إنبضانكم أو إنطباعاتكم عن موضوع معين, أو حتى مجرد الفضفضة أو الدردشة, و لن يكون هناك ضرورة للتسجيل في بلوجر, و الباب مفتوح للجميع حتى للمدونين الذين لا يريدون استخدام أسماءهم التدوينية لسبب أو لآخر.

و أتمنى عليكم أحبائي أن تكون التعليقات هنا في "يا خي أحه" لها علاقة مباشرة بموضوع التدوينة نفسها حتى لا تتشعب و تختلط الأوراق.. و لكم مني كل الحب و التقدير و شكراً لتفهمكم

Malek يقول...

صباح الفل على فكرة انا اسامة وبكتب باسم ابني مالك
انقح فيلم يانيمو معنى الحياة وياريت تشوف كمان والان من اجل شيء مختلف
المونتي بايثون احلى ناس تتفرج عليهم
انت ملك يا نيمو
The meaning of life

And now for something completely different
اما بقى لو غاوي حاجة امريكاني فعندك مات ستون وتراي باركر بتوع الساوث بارك والله ابو الليل بيفكرني بيهم جدا
على فكرة انا لا بتمنظر ولا حاجة انا مبسوط جدا اني اتعرفت على ناس حلوة كده محبتي
اسامة

أبو الليل يقول...

كلامك على راسي من فوق يا سندباد
بس انا ما كنتش بشتمه بمعنى الشتيمة
و لحظة غضبي طلعت بالصورة الملغومة دي
على أي حال ربنا يسامحنا و يغفر لنا جميعا يا صاحبي
اهلا بيك و نورت المطرح

Gid-Do - جدو يقول...

لكل الحبايب
فرملة ناشفة ووقف ياسطى ـ نمت وقمت لايتكم عملتم مجلس شعب من غير انتخبات والكل بيتكلم ومحدش سامع ـ اذا كان لى راى ـ اقترح ان الكمالة تغلق ويفضل مطرح ابو الليل مفتوح والتعليق يكون مركز على الموضوع المطروح واللى عاوز يكتب معلقة يقول انه كتبها وكلنا نروح مدونتة غير كدة حتبقى ظاطت خاصة لما يدخل كل من هب ودب حتبقى رحتها زى مراحيض عامة من غير عمال نظافة محدش يدخلها ـ اشوفكم باذن الله بالليل لما ارجع من رحلة اكل العيش ـ التعليق دة انا كتبته فى الكمالة ونقلتة هنا للتأكد ان ابو الليل وكلكم قراتوا الاقتراح